PIRKKALAN paikallisliikenne ei ole täysin toipunut koronapandemian aiheuttamasta matkustajamäärien laskusta.
Viime vuonna Pirkkalan pysäkeiltä noustiin paikallisten Nysse-bussien kyytiin noin 820 000 kertaa. Tämä oli noin 13 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019, joka oli viimeinen kokonainen vuosi ennen pandemian rantautumista rytinällä Suomeen.
Vuonna 2019 Pirkkalassa hypättiin paikallisbusseihin noin 940 000 kertaa.
”Pirkkalan osalta ei siis olla vielä palattu koronaa edeltäviin lukuihin”, toteaa Nyssen joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sähköpostitse.
Syitä tilanteeseen voi olla monia. Yhdeksi mahdolliseksi selitykseksi Periviita pohtii sitä, että pirkkalalaiset saattavat tehdä keskimääräistä enemmän etätöitä.
KOKONAISUUDESSAAN Tampereen kaupunkiseudun paikallisliikenne on toipunut korona-ajasta hyvin. Tammikuussa Nysse tiedotti, että sen matkustajamäärät ovat voimakkaassa kasvussa.
Nyssen alueeseen kuuluvat Pirkkalan ja Tampereen lisäksi Kangasala, Lempäälä, Nokia, Orivesi, Vesilahti ja Ylöjärvi.
Viime vuonna Nysse-liikenteessä tehtiin yhteensä noin 42,6 miljoonaa matkaa, mikä on noin kolme prosenttia enemmän kuin koronaa edeltäneenä vuonna 2019. Korona-aikana matkamäärät painuivat alas kokoontumisrajoitusten ja etätyösuosituksen vuoksi, ja vuonna 2021 matkamäärissä jäätiin alle 30 miljoonan matkan.
Pandemian vaikutus näkyi Nyssellä tavallista vähäisempinä matkamäärinä vielä vuoden 2022 alussa. Loppuvuotta kohden matkustus kuitenkin lisääntyi voimakkaasti, ja loka-joulukuussa matkamäärät ylittyivät vähän yli 10 prosentilla verrattuna vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan.
JOUKKOLIIKENNEJOHTAJA Periviita näkee piristyneen matkustajamäärän taustalla monia tekijöitä pandemian helpottamisen lisäksi.
”Nyssen uusittu linjasto otettiin käyttöön elokuussa 2021. Ratikan käyttöönoton lisäksi tuolloin parannettiin bussiliikenteen tarjontaa ja otettiin käyttöön paljon uusia palveluja, kuten esimerkiksi lähimaksu ja tapahtumalippu Ilveksen ja Tapparan jääkiekkopeleissä Nokia-areenalla”, Periviita kertoo.
PIRKKALASSA kulkevista bussilinjoista eniten matkoja tehtiin viime vuonna linjoilla 8 (Pirkkala–Haukiluoma), 12 (Vaitti–Reuharinniemi) ja 11 (Pirkkala–Tays).
Linja 8 erottuu näistä aivan omassa luokassaan: sillä tehtiin viime vuonna yli 4 miljoonaa matkaa. Luvussa ovat mukana kaikki linjalla tehdyt matkat, eivät vain Pirkkalan alueella tehdyt. Linja onkin koko Nysse-liikenteen toiseksi suosituin linja heti ratikkalinja 3:n jälkeen.
Pirkkalalaisille linja 8 toimii tärkeänä ja tiheästi liikennöivänä yhteytenä Pirkkalasta Härmälään, Hatanpäälle ja Tampereen keskustaan. Päätepysäkki sijaitsee Kyöstin K-marketin vieressä, ja linja ajaa myös viikonloppuisin ja öisin.
Tampereen keskustasta bussi jatkaa vielä matkaansa Tesomalle ja Haukiluomaan asti. Reitin ajaa kokonaisuudessaan läpi noin tunnissa.
ONKO jokin Pirkkalan bussilinjoista toipunut pandemiasta muita paremmin tai huonommin? Tällaisen vertailun tekeminen ei Periviidan mukaan ole mahdollista.
”Pirkkalan linjasto uudistettiin ratikan käyttöönoton myötä elokuussa 2021, joten linjakohtaista vertailua vuosien 2019 ja 2022 välillä ei oikein voi tehdä”, Periviita sanoo.