PEREEN alue on Pirkkalassa kenties suurin häviäjä, kun joukkoliikenteeseen tehdään muutoksia ensi talvikaudella.
Pereellä kulkee nykyään kaksi bussilinjaa, joista toinen lakkaa kokonaan ajamasta Pereen läpi ja toiseenkin tulee heikennyksiä talvikaudella 2023–2024.
Linja 30 (Partola–Ranta-Tampella) liikennöi nykyään Partolan markettialueelta Pereentien kautta Tampereelle. Tulevalla talvikaudella reitin mutkia oiotaan suoriksi siten, että linja-autot ajavat markettialueelta suoraan Tampereelle ilman koukkausta Pereentiellä.
Lisäksi linjan 11 (Pirkkala–Tays) päätepysäkki siirtyy Suupalta Pereelle, eli Pereeltä ei enää jatkossa pääse suoralla bussiyhteydellä Pirkkalan kuntakeskukseen. Samalla katkeaa myös Toivion asukkaiden suora yhteys Suupalle.
KESKIVIIKKONA aamukahdeksan jälkeen kourallinen ihmisiä seisoi Pereentien varressa Selininrannan ja Lautatarhantien viereisellä pysäkillä.
Joukkoon kuului Klaus Telenius, joka odotti kuulokkeet korvilla linjan 30 bussia. Telenius kulkee linja-autolla töihin Hatanpäälle.
”Tämä on nopea yhteys, Hatanpäälle menee noin 20 minuuttia. 11-linjan bussit tekevät pidemmän reitin, ja matka kestää pidempään”, Telenius sanoi.
LINJAN 30 bussien katoaminen Pereentieltä on Teleniuksen mielestä huono päätös.
”Se ei käy järkeen. Tännehän rakennetaan uutta koko ajan”, Telenius sanoi ja katseli pysäkin vieressä rakenteilla olevia rivitaloja.
”Se on yksi kriteeri asunnon ostamisessa, että täältä on hyvät bussiyhteydet muualle.”
Suupalla Telenius käy noin kerran viikossa, kun hän käy harrastamassa vapaa-aikakeskuksella. Linjan 11 autot kulkevat iltaisin harvakseen, joten hän suosii näillä matkoilla Naistenmatkantiellä kulkevaa 8-linjaa.
SELININRANNAN kerrostaloissa asuva Timo Fernelius oli keskiviikkona matkalla 11-linjan bussilla Taysiin. Useimmiten Ferneliuksen tie vie kuitenkin toiseen suuntaan, Pirkkalan terveyskeskukseen.
”Surkeuden huippu!” Fernelius kommentoi linjan 11 päätepysäkin siirtymistä.
”Onhan se (bussin vaihto) hankalaa, bussi saisi mennä suoraan Suupalle. On paljon huonojalkaisia, joille laskut ja nousut bussista ja bussiin ovat hankalia.”
Fernelius käy bussilla Suupalle noin kerran viikossa. Hän on huomannut, että linja-autot kulkevat Pereellä usein melko tyhjinä.
VIERESSÄ linja-autoa odottava nainen puuttui keskusteluun. Hän ei halunnut nimeään lehteen, mutta sanoi, että linja 30 on ollut mainio työssäkäyville.
”Olen asunut täällä yli 10 vuotta, ja koko sen ajan linjoja on veivattu ja ne vain huononevat”, nainen sanoi.
TAMPEREEN kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta päätti tulevan talvikauden liikenteestä tammikuussa.
Tampereen seudun joukkoliikenne eli Nysse kertoo tiedotteessaan, että suunnittelussa hyödynnettiin kesällä ja syksyllä saatuja asiakaspalautteita ja suunnitelmaan syksyllä tulleita kommentteja. Myös eri linjojen matkustajamäärät huomioitiin.
Joukkoliikennejohtaja Mika Periviita totesi asiaa esitellessään, että Pereeltä ei ole tullut merkittävästi matkustajia linjalle 30. Linjalla matkustaa arkipäivisin kaikkiaan lähes 1 300 ihmistä, joista vain 4 prosenttia tulee kyytiin Pereellä.
LINJAN 11 busseihin Pereeltä kohti Suupantoria nousee arkipäivisin alle 35 matkustajaa, mikä on noin 1,5 prosenttia koko linjan matkustajamäärästä.
”Kustannustehokkaan joukkoliikenteen järjestämisen kannalta ei ole kannattavaa järjestää päällekkäistä liikennöintiä runkolinjan 8 kanssa, kun linjoilta mahdollistetaan vaihtoyhteys Naistenmatkantiellä”, perusteluissa todetaan linjan 11 osalta.
Talvikauden 2023–2024 uudet reitit tulevat voimaan 7. elokuuta 2023.