Maria Ohisalo kritisoi mediassa Puskiaisten oikaisua – Pirkkalan kunnanvaltuutettu Sirpa Repo sanoo, että vihreillä ei ole hankkeeseen valtakunnallista kantaa: ”En usko, että hirveästi löytyy sympatiaa”

Pirkanmaalla joukko vihreitä valtuustoryhmiä sekä piiriyhdistys ovat vastustaneet suunniteltua uutta moottoritietä.

SIRPA REPO (vihr) toimii Pirkkalan kunnanvaltuutettuna ja hyvinvointialueen aluevaltuutettuna. Kuva: Antti Jokinen

VIHREIDEN puheenjohtaja, ilmasto- ja ympäristöministeri Maria Ohisalo kritisoi Pirkkalan ja Lempäälän välille suunniteltua moottoritien oikaisua Aamulehden haastattelussa.

”Siinä kaadettaisiin paljon metsää lyhyen aikasäästön vuoksi. En ymmärrä tällaista suunnitelmaa ajassa, jossa pitäisi pystyä tekemään ilmasto- ja ympäristötoimia entistä vahvemmin”, Ohisalo kommentoi lehdelle.

Ministeri kertoo keskustelleensa Puskiaisten oikaisusta paikallisten vihreiden kanssa. Hänen mukaansa kaupungin kasvu pitäisi saada yhdistettyä luonnonsuojelun kanssa.

PIRKKALAN Vihreiden kunnanvaltuutettu Sirpa Repo kertoo, että ei itse päässyt tapaamaan Ohisaloa maanantaina, kun ministeri vieraili Tampereella tapaamassa muun muassa puolueen eduskuntavaaliehdokkaita.

Sirpa Repo, onko tämä vihreiden virallinen kanta, että moottoritien oikaisun tekemistä vastustetaan?

”En nyt tiedä, miten määritellään ’virallinen kanta’. Pirkanmaalla useampi vihreä valtuustoryhmä on jättänyt aloitteen, että Puskiaisten moottoritietä ei pitäisi rakentaa, ja myös Pirkanmaan Vihreät on piiriyhdistyksenä tehnyt vastaavan kannanoton. Myös maakuntavaltuustossa vihreiden edustajat jättivät samanlaisen aloitteen. Mutta en ole kuullut, että missään puolueen valtakunnallisissa päätöksentekoelimissä olisi tätä käsitelty. Toisaalta en myöskään usko, että hankkeelle hirveästi löytyy sympatiaa.”

Liikennemäärät eivät välttämättä kasva loputtomasti.

Sirpa Repo

Oletko henkilökohtaisesti sitä mieltä, että Tampereen seudun kasvaviin liikennemääriin voidaan vastata, jos moottoritien oikaisua ei tehdä?

”Uskon, että liikennemääriin pystytään vastaamaan myös ilman uutta moottoritietä. Liikennemäärät eivät välttämättä kasva loputtomasti. Tähän vaikuttavat muun muassa etätyön yleistyminen, polttoaineiden hinta ja julkisen liikenteen sekä raideliikenteen kehittäminen. Henkilöliikenteessä vaikuttavat lähijunat sekä laajemmin rataverkon kehitys, josta myös elinkeinoelämän kuljetukset voivat hyötyä. Tyypillistä on, että uudet tiet ja lisäkaistat vain lisäävät liikennettä, jolloin syntyy itseään ruokkiva kierre ja mikään ei riitä.”

”Pirkkalan tapauksessa Puskiaisten moottoritie ei ole myöskään mikään asumista ratkaiseva kysymys, toisin kuin Lempäälässä, jossa Sääksjärven suunnalle on Puskiaisiin tukeutuen suunniteltu myös asutusta.”

Pirkkalan edustalla kulkevan Läntisen ohitustien ruuhkat vaikuttavat kuitenkin pirkkalalaisten arkikulkemisiin. Ruuhkia on etenkin Lakalaivan ja Sarankulman välillä.

”Uskon, että vaikka kolmannen kaistan rakentaminen Kolmostielle ei olisikaan aivan ongelmaton ratkaisu, se voisi helpottaa ruuhkia ilman, että tarvitsisi rakentaa uutta tietä. Lisäksi ruuhka-ajat ovat verrattain lyhyitä.”

”Mikä Pirkkalaa eniten Puskiaisissa koskettaa ovat elinkeinoelämän alueet, joita siihen on kaavailtu ympärille. Nehän jäisivät osittain tulematta, jos tie ei toteudu.”