Valtuustoaloite Puskiaisten oikaisun hylkäämisestä jätettiin Pirkkalassa

Samansisältöinen aloite jätetään tällä viikolla myös Tampereella ja Lempäälässä sekä myöhemmin Ylöjärvellä, Nokialla ja Kangasalla.

PUSKIAISTEN moottoritie keräsi vastustusta eilen illalla valtuustoaloitteen muodossa Pirkkalassa. Arkistokuvassa syyskuussa pidetty mielenosoitus Puskiaisten oikaisua vastaan Attilan talolla Tampereella. Arkistokuva: Sanni Harmanen

PIRKKALASSA kunnanvaltuuston kokouksessa maanantaina jätettiin Puskiaisten moottoritiehankkeen hylkäämistä esittävä aloite. Aloitteen jätti Sirpa Repo (vihr.)

”Koen, että asiaan on yritettävä vaikuttaa ja tämä valtuustoaloite on yksi tapa herättää koko seudun päättäjät pohtimaan millaisia vaikutuksia Puskiaisten moottoritiellä on ja millaista seutua haluamme rakentaa ja jättää jälkipolville”, Repo sanoo.

Revon lisäksi aloitteen allekirjoittivat Jarkko Hovilainen (vihr.), Kristiina Kaila (vihr.), Liisa Siltanen (vihr), Satu Mäkelä (vihr.) ja Jaana Ristimäki-Anttila (ps.)

Koen, että asiaan on yritettävä vaikuttaa ja tämä valtuustoaloite on yksi tapa herättää koko seudun päättäjät

Sirpa Repo (vihr.)

Valtuutetut, jotka aloitteen allekirjoittivat, esittävät, että ELY-keskuksen pyytäessä lausuntoa Puskiaisten moottoritien yleissuunnitelmasta keväällä 2023, Pirkkalan kunta esittää hankkeen hylkäämistä ja pyytää ELY-keskusta palaamaan nykyisen valtatien linjauksen kehittämiseen.

Samalla he esittävät, että Pirkkalan kunta pidättäytyy kaikesta kunnallisen maankäytön edistämisestä Puskiaisten moottoritien vaihtoehdon mukaisesti. Samalla nykyinen tielinjaus tulee ottaa maakuntakaavan päivityksen pohjaksi. 

KYSEESSÄ on aloite, joka jätetään samansisältöisenä Tampereen kaupunkisedun kunnissa loka-marraskuun aikana.

Aloitteen mukaan hanke on voimakkaasti ristiriidassa niiden ympäristötavoitteiden kanssa, joihin Pirkanmaa ja sen kunnat ovat sitoutuneet. Moottoritie tuhoaisi Pirkkalan ja Lempäälän välisen laajan, yhtenäisen metsäalueen, monimuotoisen lajiston sekä suositun virkistysalueen lopullisesti.

Niin ikään aloite toteaa, että hanke aiheuttaisi alueen herkille vesistöille kuten Lempäälän Matojärvelle, Kaitajärvelle, Rajajärvelle ja Pikku-Rajajärvelle kohtalaista tai jopa suurta haittaa.

”Lähiluonnon ja metsien merkitystä asukkaiden hyvinvoinnille, terveydelle ja ympäristön viihtyisyydelle ei voi olla korostamatta liikaa. Helposti saavutettava lähiluonto on kaikille alueen kunnille arvokas vetovoimatekijä”, aloitteessa sanotaan.

PUSKIAIASTEN moottoritie on 185 miljoonan euron hanke, joka aloitteen mukaan toisi vain neljän minuutin ajansäästön Tampereen kaupunkiseudun länteen ohittavaan liikenteeseen.

ELY-keskuksen käyttämä mallinnus ei aloitteen mukaan ota huomioon panostuksia joukkoliikenteeseen, lähijuniin ja ratikkareitteihin, eikä niiden tuomia merkittäviä vaikutuksia liikenteen kulkutapamuotoihin. Aloitteentekijät uskovat, että lähijunien ja ratikoiden avulla liikenne tulee siirtymään enemmän raiteille koko kaupunkiseudulla.

Valtion rajalliset investointipanostukset liikenteeseen tulisikin keskittää nykyisten tielinjausten hoitoon, raideliikenteeseen sekä joukkoliikenteen kehittämiseen, aloitteessa todetaan.

PIRKANMAAN ELY-keskus päätti syyskuussa valtatie 3:n kehittämishankkeen ohjausryhmässä jatkaa hankesuunnittelua niin sanotun Puskiaisten moottoritien vaihtoehdon (VE 1) mukaisesti. Vaihtoehtona olisi ollut nykyisen valtatielinjauksen kehittäminen, jolloin Taaporinvuoren ja Kurikkakallion arvokkaat luontokohteet säilyisivät suosittuina luonto- ja virkistysalueina. 

ELY-keskus perustelee päätöstään maakuntakaavan tavoitteiden toteutumisella. Aloitteen mukaan asia ei ole kuitenkaan niin yksiselitteinen, hankkeelle tehty ympäristövaikutusten arviointi on tuonut lisätietoa hankkeen ympäristölle merkittävästi haitallisista vaikutuksista: Puskiaisten moottoritie on aloitteen tekijöiden mukaan huonoin vaihtoehto kolmesta tarkastellusta vaihtoehdosta.

Lue lisää Pirkkalaisen artikkeleja Puskiaisen moottoritiestä.

Edit: lisätty valtuustoaloitteen allekirjoittajien nimet 25.10.