OLEN erittäin tyytyväinen bussilinjaan numero 8. Hyvää linjassa:
- Kävelen kolme minuuttia Soljan pysäkille.
- Olen 30 minuutin kuluttua Keskustorilla.
- Linja 8 kulkee noin seitsemän minuutin välein.
Suurin osa linjan 8 käyttäjistä tulee Härmälänrannasta. Olen usein bussissa viimeisiä, joka jää Soljan pysäkille.
HUONOA Pirkkalan suuntaan suunnitellussa raitiotiessä:
- Rakennuskustannus on suuri investointi.
- Ylläpito on kallista: kesällä kiskot kuumenevat, syksyllä kiskoja hiekotetaan lehtien vuoksi, talvella harjakone puhdistaa lumet. Suurin osa kiskojen kunnossapidosta tapahtuu yöaikaan.
- Ajolankojen vioittuminen pysäyttää koko liikenteen.
- Liikenneonnettomuuden tai muun kulkuesteen sattuessa ratikka ei voi ajaa kiertotietä, bussi voi.
- Ratikka pitää voimakasta ääntä muun muassa käänteissä.
- Pysäkkien välit pitenevät ja nykyisiä pysäkkejä poistuu.
- Ratikan investointi ja sen kallis ylläpito ei tuo sijoitettuja rahoja takaisin.
- Ratikalla on runsaasti vapaamatkustajia ja tarkastajat linjoilla lisäävät kustannuksia.
EN SIIS halua ratikkaa, vaan mieluummin sähköllä tai kaasulla toimivia busseja liikenteeseen.
Kokemukseni ratikasta perustuu molempien linjojen, 1 ja 3, omakohtaiseen kokemukseen parin vuoden ajalta.
RM