Bussi kulkee kylillä, mutta kyytiin ei pääse – ”Nyt kun polttoaineiden hinnat ovat tuplaantuneet, olisi tälläkin kylällä kysyntää joukkoliikenteelle”, kirjoittaa Pirkkalan ja Lempäälän rajalla asuva Mikko Kärki

Säijässä asuva Kärki kritisoi joukkoliikenteen kilpailutusta.

”EI LINJALLA”, ilmoitti bussin näyttö Pirkkalan Suupalla kesällä 2022. Kuva: Sanni Harmanen

VIELÄ 1980-luvulla tänne Säijään liikennöivät Tampereelta Pirkkalan kautta A. Suojärven ikivihreät linja-autot.

Autot lähtivät Pyynikintorilta, kulkivat Härmälän kautta Pirkkalaan ja siitä nykyistä Anian rantatietä ja Vanhaa Rantatietä Säijään aina Käänteelle saakka, joka oli liikennöitsijöiden linjojen rajapinta vuosikymmeniä. Nämä Ikivihreät kulkivat myös toista reittiä Säijään Miljoonatien kautta aina Portaankorvaan saakka.

Ulkomuistista muistan ainakin 1960-luvun vuoroista vuorot, jotka lähtivät 5 ja viistoista (17.15) Pyynikintorilta. Toinen meidän näkövinkkelistä Kaupalle ja toinen Ketolaan.

LEMPÄÄLÄÄN kulkevien koululaisten muistoissa on vielä Miljoonatietä kulkeneen bussin nimi, Sorsa. Se tuli bussia hyvin pitkään Säijään ajaneen kuljettaja Jouko ”Jokke” Sorsan mukaan. Tämä vuoro oli meille koululaisille rinnakkainen Postiauton kanssa (joka kulki vanhaa Rantatietä, kuten Paunulaisetkin).

Molemmat autot olivat Lempäälässä ennen yhdeksää. Postiauto jätti Postin kohdalle, mutta Sorsalla pääsi koululle saakka (päätepysäkki Hauralassa). Tästä syystä nurmilaiset ja siitä eteenpäin kulkivat aina Sorsalla. Takaisin Sorsa lähti kello 10.00 Lempäälästä.

Vastaukseksi sain aina: Ei tule kuuloonkaan. Ei kannata ajaa.

PAUNULAISET ja säijäläiset kulkivat 1960-luvulla joko Tuotannolle tai vain Käänteelle (osa vuoroista). Minäkin pääsin ainakin kerran siihen pitkänokkaiseen Volvoon. Ompelijalla/vaatturilla käytiin äitini kanssa (Alangon Allilla).

Säijärven kansakoulun lakkautuksen jälkeen nykyinen Säijärventie perusparannettiin, jotta liikennöinti linja-autoilla olisi mahdollista. Syksyllä 1969 aloittikin yksi Paunulaisen vuoro kulkemaan reittiä Vanha Rantatie – Säijärventie – Pirkkalantie (silloisilla nimillään Rantatie – Kapteeni Kärjen tie – Miljoonatie), jolla pääosa oppilaista pääsi Säijän kouluun.

Lempäälän keskustan kouluihin tämä vuoro ei ehtinyt kello 9:ään. Me nimitimme tätä vuoroa nimellä ”lastenvaunut” . Iltapäivällä sama reitti toisinpäin, yksi vuoro.

MUIDEN kouluvuorojen päätepiste oli Tuotannon kaupalla (joka muuttui myöhemmin kyläkaupaksi). Muutaman vuoden kuluttua muutkin vuorot, paitsi kello 16.00 Lempäälästä lähtenyt ja sen jälkeiset vuorot, alkoivat ajamaan lenkin Säijärventien kautta.

Ikivihreät Suojärven autot ajoivat ikivanhaa reittiään Tampereelta Säijään. Ensimmäinen oli niin sanottu työläisvuoro aikaisin aamulla, ehkä jo kello 6 Tampereelle ja viimeinen, kympin auto lähti Pyynikintorilta kello 21.00 Säijään. Näitä autoja ajoi moni säijäläinenkin, muun muassa Kurjen Kauko ja Ruokosen Risto (Suojärvelle kuuluivat Tampereen lähiliikennereitit 60-69).

VUONNA 1985 V. Paunu oy osti Suojärven linjaliikenteen. Vielä 1990-luvun alussa muiden vuorojen lisäksi joku yksittäinen vuoro kulki läpi Säijärventien, mutta vuosituhannen loppuun tultaessa yksikään bussivuoro Tampereelta ei ajanut enää edes Käänteelle. Koko kylän julkinen liikenne oli Lempäälän kouluvuorojen varassa.

Pirkkalan kouluvuorot kääntyivät pääsääntöisesti ennen kuntarajaa, muutama vuoro piti toisinaan kääntöpaikkanaan kyläkaupan (Säijärventien) risteystä.

KAIKEN julkisen liikenteen Tampereelle loputtua minulle syntyi ajatus kehittää julkista liikennettä myös tänne ”takamaille”, jossa asutus kasvoi koko ajan ja työmatkaliikenne suuntautui etupäässä Pirkkalan, Nokian ja Tampereen suuntaan.

Ajatukseni oli, että bussi kulkisi Pirkkalasta Anian Rantatietä Säijään, sitten Vanhaa Rantatietä Säijärventielle, Ketolasta Pirkkalantielle ja Lentoaseman kautta Pirkkalan keskustaan, josta on hyvät jatkoyhteydet Tampereelle.

Vastaukseksi sain aina: Ei tule kuuloonkaan. Ei kannata ajaa.

Bussin nimikyltissä lukee ”EI LINJALLA”. Tämä lienee sitä kestävää kehitystä ja joukkoliikenteen suosimista.

NYT SYKSYLLÄ 2021 Siniset bussit yllätti. Taitaa olla se kuuluisa Nysse. Värit ovat kuitenkin samat.

Se kulkee ihan sitä samaa lenkkiä, jota minä olin ajatellut 1990-luvulla. Varmaan moni muukin. Aamulla neljä vuoroa ja iltapäivällä/illansuussa samat toisinpäin.

Mutta: Bussin nimikyltissä lukee ”EI LINJALLA”. Tämä lienee sitä kestävää kehitystä ja joukkoliikenteen suosimista.

OLIN YHTEYDESSÄ pariinkin joukkoliikennelautakunnan jäseneen silloin syksyllä 2021, mutta asia ei edennyt. Sitten soitin Pirkkalan koulukuljetuksista vastaavalle, koska ymmärsin linjan olevan ensisijaisesti Pirkkalan/Anian koululaisia varten. Ja on ihan järkevää auton ajaa tämä lenkki. Lienee lyhempikin, kun kääntyä ja palata takaisin? Eikä se kääntyminen pitkällä bussilla ole aina niin helppoa.

Pirkkalasta lupasivat olla yhteydessä Jolilaan (Periviitaan ?). Tähän asti kaikki kävi nopeasti, mutta vastausta en ole saanut tähän mennessä. Muistutin kyllä asiasta Pirkkalaan tuloksetta.

NYT TÄTÄ asiaa ovat selvittäneet muutkin ja on selvinnyt, että linja on kilpailutettu tietyin ehdoin ja bussi ei voi ottaa muita matkustajia!

Nyt tekisi mieli sanoa jotain! Nyt kun polttoaineiden hinnat ovat tuplaantuneet, joskin hiukan laskeneet, niin oletan, että tälläkin kylällä olisi kysyntää joukkoliikenteelle. Ja ainakin yksittäiselle ihmiselle sillä on merkitystä. Vielä kun se bussi kulkee kumminkin.

Kannattaisiko, tai olisiko ihan järkevää pitää pieni palaveri kilpailuun osallistuneitten osapuolten kesken, jotta syntyisi mahdollisuus hoitaa esteettä tätä joukkoliikennettä asianmukaisella tavalla.

Mikko Kärki
naapurikylästä