Missä viivyt, Visit Pirkkala?

"Pirkkalassa matkailun kehittäminen ei tällä hetkellä kuulu oikeasti kenellekään", kritisoi vapaaehtoiseksi Pirkkalan matkailuoppaaksi kouluttautunut Arja Rinneaho.
Arja Rinneaho. Kirjoittaja on Pirkkalan matkailuopas.

SUOMI on korona -epidemian jälkeen herännyt eloon. Pirkkalassakin voitiin taas järjestää muinaismarkkinat heinäkuussa hyvällä menestyksellä.

Pirkkala 100 -juhlavuosi on tuonut tullessaan monenlaista tapahtumaa. Yhdistykset ovat olleet aktiivisia ja yhteistyö kunnan kanssa on ollut monipuolista. Matkailuoppaat ovat voineet pitää sovitut kierrokset esitelläkseen kunnan historiaa. Pirkkalan vanhat talot avasi toukokuussa kohteita eri puolella Pirkkalaa.

Kävijöitä on ollut paljon myös kunnan rajojen ulkopuolelta.

KUNNASSA matkailun kehittäminen ei tällä hetkellä kuulu oikeasti kenellekään. Nimellisesti se on kyllä organisaatiossa mainittu, mutta resurssia ei matkailun kehittämiseksi tunnu löytyvän. Keväällä Tampere Sport Centerissä oli matkailumessut. Pirkkala loisti taas poissaolollaan.

Yksin kunnan toimesta ei matkailua kehitetä. Yritykset pitää saada vahvasti mukaan. Meillä on luontokohteita, kuntosaleja, golfkenttä, frisbeegolfrata, kauppoja, kahviloita ja jopa lentokenttä, jonne bussit menevät tällä hetkellä Pirkkalan keskustan ohittaen.

Reipin alueen kehittäminen on kesken. Virkaniemikin nukkuu ruususen unta.

Uuteen Naistenmatkan koulurakennukseen tulee vihdoin esityksiin sopiva sali. Pyhäjärven rantojen ympäri kulkevat pyöräreitit ovat suosittuja. Vähitellen valmistuva Pereensaaren alue avaa omalta osaltaan uusia mahdollisuuksia.

PIRKKALALLA on vahva historia. Miksi emme toisi sitä entistä enemmän esiin?

Reipin alueen kehittäminen on kesken. Virkaniemikin nukkuu ruususen unta. Kehittämishankkeet vievät toki aikaa. Mutta tarvitaan myös tahtoa kehittämiseen ja resurssia toteuttamiseen. Yhteistyötä kannattaa tiivistää Tampereen ja lähikuntien kanssa.

Pirkkala-seuralla on nyt myös näytön paikka. Pirkkalainen-lehden toimittaminen ei vie enää seuran resursseja, joten aitoon kotiseututyöhön panostamiselle on nyt hyvä mahdollisuus.

Olisiko jo aika koota matkailun kehittämisestä vastaavat tahot yhteen ja nostaa kunnan profiilia paikkana, jossa kannattaa vierailla muuallakin kuin marketeissa?