MOOTTORITIELLÄ Pirkkalan kohdalla ei kunnioiteta nopeusrajoituksia.
Pirkkalainen on viime viikkoina uutisoinut useita tapauksia, joissa tiellä on päästelty kahtasataa ja kovemmin. Tuoreimpiin kuuluu uutinen ”nuorehkosta miehestä”, joka ajeli viime viikolla poliisin haaviin yli 180 kilometriä tunnissa.
”Peruskauraa, valitettavasti”, sanoo poliisi.
Ilmeisesti Pirkkalassa Kurikan ja Linnakallion kohdalla oleva metsäinen tieosuus houkuttaa joitakin painamaan kaasua kokeilumielessä kunnolla pohjaan, etenkin öisin.
MUTTA tiellä eivät aja ylinopeutta vain hurvittelijat. Sarankulman kohdalla väylällä on yleensä ruuhka-aikaan 80 km tunnissa nopeusrajoitus. Jos tätä vauhtia ajelee, huomaa lähes jokaisen painelevan vasemmalta ohi.
Ohittelijat ovat tavallisia työssäkäyviä seutulaisia, jotka ovat ilmeisesti heränneet viisi minuuttia myöhässä. Valitettavasti moottoritiellä voi voittaa matka-ajassa vain yhden minuutin, vaikka kuinka kovaa ajaisi.
Pirkkalaisen toimittajan ”testiajo” osoitti, että reilun kahdeksankympin vauhtia ajettaessa vasemmalta hujahtelee autoja jatkuvasti ohi yli satasen nopeudella. Moni ajaa satasta piittaamatta ruuhka-aikaan alennetusta rajoituksesta.
Sarankulman notko päättyy Tampereelle mennessä Peltolammille kääntyvään ramppiin, joka jonouttaa oikeanpuoleisen kaistan. Samaten Lakalaivasta Pirkkalaan tullessa on Partolaan kääntyvällä kaistalla usein hitaasti matava jono. Kun jonon nopeus on kuusi kymppiä ja ohi painetaan satasta, ovat riskit suuret.
Nopeusvalvontaa voi olla vaikea järjestää moottoritielle vilkkaaseen aamuruuhkaan, mutta tarpeen sellainen olisi. Tai miten olisi liikennekamera.