Kuinka kalliiksi hybridiauton korjaaminen todellisuudessa tulee? Tällainen on korjaamoyrittäjän näkemys

Suomen muuttuvat sääolosuhteet aiheuttavat korjaamoyrittäjä Mikko Luukkosen mukaan haasteita hybridiautoille.

Pirkkalassa toimivan Sun Kaaran yrittäjän Mikko Luukkosen (oik.) mielestä hybridi saattaa olla korjauskustannuksiltaan kallein ratkaisu muihin voimanlähteisiin verrattuna. Vasemmalla autokorjaamon toinen yrittäjä Kalle Virtanen.

LADATTAVAN hybridiauton ostajalle luvataan huoletonta ja huokeaa autoilua. Lyhyet matkat taittuvat edullisesti sähköllä, ja pidemmillä taipaleilla apuna hyrrää polttomoottori.

Viime aikoina on kuitenkin uutisoitu hybridiautojen hintavista korjauskustannuksista. Runsaasti sähkö- ja hybridiautoja huoltavan ja korjaavan Sun Kaaran toisen yrittäjän ja päädiagnostiikkamekaanikon Mikko Luukkosen mielestä hybridiautojen kalliisiin korjauksiin liittyvissä mielikuvissa on perää.

”Hybridissä on kaksi eri tekniikkaa: se ei ole sähköauto eikä polttomoottoriauto. Samalla siinä on kaksi eri korjauslinjaa. Hybridiauto on ehkä se kallein vaihtoehto”, Pirkkalassa toimiva korjaamoyrittäjä vertailee.

Luukkosen mukaan hybridiautojen kannalta kiperän haasteen muodostavat Suomen vaihtelevat olosuhteet.

”Yleisesti ottaen vesi ja suola aiheuttavat isoimmat ongelmat”, hän tiivistää.

Mikko Luukkonen esittelee Boschin diagnostiikkalaitetta, jolla voidaan diagnoosien etsinnän lisäksi suorittaa sähkö- ja hybridiautojen autojen akkujen SoH-mittauksia. Käytännössä laite kertoo muun muassa sen, missä kunnossa akku on.
HYBRIDIAUTOJEN kohdalla puhutaan usein kalliista akkuremonteista. Luukkosen mukaan akunvaihdon hintaan vaikuttavat useat eri tekijät, mutta pahimmassa tapauksessa remontti voi tulla todella tyyriiksi.

”Puhutaan tuhansista ihan hirveisiin summiin”, hän arvioi.

Korjaamoyrittäjä ei halua antaa akulle tiettyä kilometrikohtaista käyttöikää, vaan kyse on hänen mukaansa monen asian summasta. Vaikutusta on silläkin, miten autoa ja akkua käyttää. Luukkonen kertoo, että esimerkiksi jatkuva pikalataaminen syö akun ikää.

”Sitten on niitä ihmisiä, jotka ajavat pelkällä hybridin sähköllä eivätkä käytä polttomoottoria ja polttomoottori kärsii siitä. Molempia pitäisi osata käyttää.”

Käytettyä hybridiautoa mielivän kannattaa Luukkosen mielestä käyttää ulkopuolisen asiantuntijan apua. Tällöin ostaja voi varmistua siitä, millaisessa kunnossa akku, akkukotelo ja piuhat todellisuudessa ovat.

”Silloin on jotakin kättä pidempää myyjälle ja ostajalle. Yksityisen ihmisen ei pidä tietää autoista niin paljon, eikä myyjäkään välttämättä voi tietää”, hän sanoo.

MIKKO Luukkosen mukaan hybridiautossa on sekä sähköauton että polttomoottoriauton huonot puolet. Toisaalta kahta tekniikkaa yhdistelevässä voimalinjassa on mukana molempien hyviä ominaisuuksia.

Hybridiä harkitsevan autoilijan Luukkonen kehottaa pohtimaan auton käyttötarkoitusta huolellisesti. Sähkö- ja polttomoottoritekniikkaa yhdistelevää menopeliä ei korjaamoyrittäjän mielestä kannata hankkia pelkästään siksi, että auto on hybridi.

”Se on se välivaihe, minkä voisi monesti jättää poiskin”, hän kiteyttää.