Lukijalta: LemPi-metsä ja Pirkkala matkailun ykköskohteeksi Pirkanmaalla

Nyt pitää ryhtyä aktiivisesti miettimään, miten saada käännettyä matkailun rahahanat auki myös Pirkkalassa.

LUONTO ja matkailu ovat yhdistelmä, jota Pirkkalan olisi pikimmiten syytä alkaa pohtimaan ihan tosissaan. Pirkkalan alueen metsillä on paljon enemmän annettavaa kuin maapohja teollisuushalleille.

Koska olen pienyrittäjä, katson asiaa myös siitä kulmasta, miten paljon luontomatkailun kehittämäinen tuottaisi työllisyyttä pienyrittäjille.  Koko Suomen kaikista yrityksistä 95,5 prosenttia on alle kymmenen hengen yrityksiä. Suuryrityksiä taas puolestaan vain 0,2 prosenttia. Matkailualalla on paljon tähän 95,5 prosentin ryhmään kuuluvia toimijoita. On luonto-oppaita, kuljetuspalveluita, majoituspalveluita, ravintoloita, välinevuokraamoita, kotisivujen tekijöitä, markkinoinnin ammattilaisia. Pienyritysten voima työllisyydelle onkin siinä, että me ostamme ja tuotamme palveluita toisiamme käyttäen. Pakettimatkayritys ostaa pakettinsa tuotteet eri toimijoilta.

Montako turistia kohtasit viime vuonna Suupalla? Matkailua tuleekin Pirkkalassa kehittää tavoitteellisesti kaavoituksissa ja paikallisessa politiikassa. Visit Pirkkala -sivusto odotuttaa tulemistaan yhä. Naapurikunnissa sellainen on ollut jo monta vuotta. Pirkkalassa on mahtavat mahdollisuudet luontomatkailuun sijaintinsa puolesta Tampereen naapurissa, jossa on hyvä matkailutilanne. Pirkkalassa on myös lentokenttä, mutta Pirkkalaa ei ole tehty turisteille tiettäväksi, joten he lentävät muualle. Pohjoisen kentät pullistelevat matkailijoita, koska luontomatkailu vetää turisteja.

NYT pitää ryhtyä aktiivisesti miettimään, miten saada käännettyä matkailun rahahanat auki myös Pirkkalassa. Pirkkalassa on jo nyt paljon hienoa nähtävää ja koettavaa: historiaa, rantaviivaa, maatilamatkailua, ravintoilta, sisävesilaivamatka, jäärata, hiihtomahdollisuus, Pirunkivi-siirtolohkare, metsä, markkinat, messut, Pyhäjärven pyöräilyreitti, suppailua, kirkkovenesoutua, yleinen sauna, pienen idyllisen kunnan tunnelmaa. Näitä mahdollisuuksia tulisi kaavoituksessa ja päätöksissä korostaa ja erityisesti metsän osuutta.

Matkailun kehittäminen on monivuotista ja pitkäjänteistä työtä yhdessä kunnan ja yrittäjien kesken. Siihen tarvitaan oikeanlainen poliittinen tahtotila katsoa nykyisen laatikon ulkopuolelle ja lopputulos tulisi olemaan loistava. Sadat turistit vuodessa vuokraisivat pyörän paikalliselta pyöräfirmalta, kävisivät opastetuilla metsäretkillä, syömässä ja tekisivät ja kokisivat paljon muuta, johon tämä palstatila ei riitä.

LemPi-metsän ja Pirkkalan kaavoituksen painopisteen suuntaaminen teollisuusrakentamisesta matkailuun on siis pitkässä juoksussa voittoa kaikille sillä Suomen Luonnonsuojeluliiton ja Luontoliiton teettämässä tutkimuksessa ilmeni, että 62 prosenttia ihmisistä valitsee asuinpaikkansa sen perusteella, että sen läheltä löytyy metsää. Pirkkalan asukasvetovoima on siis lähipalveluissa ja lähimetsässä.

Virva Pulkkinen

hyvinvointialan yrittäjä ja luontoharrastaja

Pirkkala