RAITIOTIESTÄ tullaan päättämään seuraavassa valtuuston kokouksessa. Hyvin yhteinen näkemys on, että raitiotie kannattaa rakentaa Partolaan saakka. Tällöin se hyödyttää Partolan liikekeskusta ja Pirkkalan asukkaita, jotka asuvat joukkoliikennekäytävän varrella.
Kannatan ehdottomasti ratikan rakentamista Pirkkalan Partolaan saakka. Tästä saatava hyöty on merkittävä ja Partolassa on riittävä kaavapotentiaali ja vetovoima uusille asukkaille. Tämä on myös naapurisovun kannalta välttämätöntä, koska Tampereen puolelle päätepysäkkiä ei voi rakentaa.
Ratikka on aluekehityshanke ja vaikuttaa merkittävästi Pirkkalan kunnan tulevaisuuteen. Hanke edellyttää reipasta asukasmäärän kasvua ja asuntojen rakentamista, jotta siitä saatavalla hyödyillä pystytään maksamaan sen aiheuttamat kustannukset. Mikäli tämä ei onnistu, tietää se roimaa verojen ja maksujen korotusta sekä velkaantumista.
MAKSIMAALINEN asuinrakentamisen potentiaali 1,2 miljoonaa kerrosneliötä on liian suuri, koska se tarkoittaa 24 000 uutta asukasta ja noin 400:aa uutta 3000 neliön kokoluokan kerrostaloa vuoteen 2050 mennessä.
Laskelmat kannattavuudesta osoittavat, että jo 50 prosenttia maksimipotentiaalista kerryttää kunnalle alijäämää yli 40 miljoonaa euroa. Millä me varmistumme edes siitä, että tämäkään skenaario toteutuu?
Vuoteen 2050 mennessä tulee useita korkean ja matalasuhdanteen aikakausia, jolloin tuollaisen kasvun aikaan saaminen ei ole mahdollista. Tällä hetkellä olemme taantumassa ja asuinrakentaminen on ollut lähes pysähdyksissä kaksi vuotta. Kaavoitus voi vielä jotenkin onnistua kaavoittamaan tämän määrän tontteja, mutta asuntorakentaminen (asuntokauppa) ei tule onnistumaan tässä mittakaavassa.
Onko meillä malttia kasvaa hallitusti? Miksi meidän kannattaisi sitoa tulevien päättäjien kädet tähän hankkeeseen, joka sisältää monia epävarmuustekijöitä?
Onnistutaanko kaavoittamaan riittävästi asuin- ja liikerakentamista, riittääkö Pirkkalan vetovoima asuntomarkkinoilla ja miten muu kuntatalous pysyy tasapainossa? Näistä kun yksi osa-alue epäonnistuu, olemme suurissa vaikeuksissa.
OTETAAN ratikka Partolaan saakka ja lähdetään määrätietoisesti kehittämään kuntaa ja päätetään sen jatkosta 10 vuoden kuluttua. Silloin voimme todeta, kuinka asukasmäärä on kehittynyt ja olemmeko onnistuneet kaavoittamalla saamaan riittävästi lisätuloja.
Raitiotieallianssi on täällä edelleen 2030-luvulla rakentamassa Ylöjärven ja Vuoreksen linjoja ja on varmasti käytettävissä myös silloin jatkorakentamisessa Pirkkalassa.
Pelottelut rakentamisen hintojennoususta ovat aivan turhia, koska hinnat nousevat indeksinmukaisesti molemmissa vaihtoehdoissa. Saamme arvokasta käyttäjäkokemusta ja näemme Ratikan vaikutukset, jolloin voimme tarkemmin arvioida sen kannattavuutta ja vaikuttavuutta.
Pirkkalaan arvioitu rakennusoikeuden keskimääräinen hinta 475 euroa kerrosneliöltä on liian optimistinen, koska tarjonnan lisääntyessä Tampereen puolella hintoja ei ole mahdollisuus nostaa tuolle tasolle. Lisäksi tähän vaikuttaa oleellisesti kerrostaloasuntojen kysyntä ja mitä asukkaat ovat valmiit maksamaan asuntoneliöistään. Hintojen noustessa Tampereen tasolle, on asukkailla useita muitakin vaihtoehtoja asuinpaikan valinnassa.
Maankäyttömaksu 176 euroa kerrosneliöltä, jota on käytetty laskennassa, on liian korkea. Tähän saakka olemme käyttäneet maankäyttömaksuna osuutta infrakustannuksista, joka on ollut noin puolet pienempi. Yksityinen maanomistaja ei lähde kaavoitukseen mukaan, jos riski tontin myymisestä kannattavasti vaarantuu.
Heikki Riihimäki
Valtuutettu, Pirkkalan kunnanhallituksen jäsen (kesk)