PIRKKALAISEN printti- ja näköislehden ulkoasu uudistui tällä viikolla.
”Tavoitteena on ollut mukava, helppolukuinen ja ymmärrettävä lehti, jossa osastot ovat toimivassa järjestyksessä”, sanoo uudistuksen graafisesta suunnittelusta vastannut pirkkalalainen Niina Linna.
Muutos näkyy selkeästi jo lehden etusivulla, missä vuodesta 1999 asti tuttu sinivihreä logo on korvattu uudella. Paljon muutakin on vaihtunut, mutta Pirkkalaisen syvin olemus on entisensä.
Linna on media-alan ammattilainen, joka on työskennellyt urallaan muun muassa Ilta-Sanomissa, Aamulehdessä, Me Naisissa ja Kauppalehdessä. Työnkuvana on ollut niin lehtien ulkoasusta vastaaminen kuin journalistiset tehtävät.
Graafisen suunnittelijan urallaan Linna on toteuttanut kuusi eri lehtien ulkoasu-uudistusta, myös paikallislehtiin, kuten Kiuruvesi-lehteen. Hän on kevytyrittäjä ja toimii nimellä Niina Linna Design.
”Kun mietin asuinkuntani lehden ulkoasua, niin tärkeää oli, että Pirkkalan meininki ja paikallisuus näkyvät. Lehden tekijöille puolestaan on olennaista, että uutisten kokoaminen ja asettelu sivulle on helppoa ja nopeaa.”
Linna muutti Pirkkalaan avopuolisonsa kanssa Tampereelta viime syksynä, kun Ylähaikasta löytyi mukava talo puutarhoineen. Linna on asunut myös Espanjassa, missä hän taittoi suomalaisyhteisön lehteä Fuengirolassa.
”Olen tykännyt Pirkkalasta, kun olen pienestä kaupungista alun perin kotoisin”, Kokkolassa syntynyt Linna kertoo.
”Sopivan kokoinen paikka lähellä Tamperetta”, hän kehuu.
PIRKKALAISESSA nyt toteutettu uudistus on osa laajempaa kokonaisuutta, jossa kaikki Pirmediat Oy:n kuusi paikallista lehteä siirtyvät samantyyliseen ulkoasuun myöhemmin tänä keväänä, kuitenkin tärkeät paikalliset piirteensä säilyttäen.
Lehtiperheeseen kuuluvat Lempäälän-Vesilahden Sanomat, Akaan Seutu, Ylöjärven Uutiset, Sydän-Hämeen Lehti ja Oriveden Sanomat.
”Pirmedioiden printtilehdillä on lähes 90 000 lukijaa viikoittain. Tavoittelemme uudistuksella lukijamäärän kasvua entisestään”, toteaa Pirmediat Oy:n toimitusjohtaja Olli Sirén.
Mainostajille on uudistuksessa pyritty luomaan sijainteja, joissa lukijoiden silmät löytävät heidän kaupalliset viestinsä entistäkin paremmin.
Printtilehden ohessa toinen osa Pirkkalaisen medianäkyvyyttä ovat verkkosivut. Niillä vierailtiin viime vuonna yhteensä 1,3 miljoonaa kertaa.
”Digissä meillä on Pirmedioissa jo enemmän lukijoita kuin printissä ja digin osuus jatkaa kasvamistaan”, Olli Sirén kertoo.