”PITÄISIKÖ meidän lähteä katsomaan?” huolestunut ääni kysyy Vähäjärven koulun luokkahuoneessa. Siellä 1B-luokka odottaa saapuvaksi saman koulun seiskaluokkalaisia, joita ei näy paikalla sovittuun aikaan.
Tunnelma pulpettien takana on jännittynyt ja odottava.
”Ehkä kaikki ovat tulleet kipeiksi”, eräs epäilee ja saa luokan puhkeamaan nauruun.
Siitä ei ole kuitenkaan tällä kertaa kyse. Ylä- ja alakoulun oppituntien eriaikaisuudesta johtuen kalenteriin on päätynyt näppäilyvirhe ja väärä ajankohta. Hetkisen kuluttua 7B-luokka saapuu opettaja Timo Väistön johdolla paikalle ja iloinen puheensorina valtaa luokkatilan.
VÄHÄJÄRVEN ylä- ja alakoulussa käynnistettiin tämän lukukauden alussa ystävyysluokkatoiminta. 1B-luokkaa opettavan Hanne Siilin mukaan sen tarkoituksena on lisätä ensi vuoden alusta yksiin tiloihin muuttavan koulun yhteisöllisyyttä. Samalla pyritään ehkäisemään kiusaamista ja opettamaan toisten ihmisten kunnioittamista.
”Pienistä oppilaista huomaa, että ihailevatkin isompiaan. Isommat oppilaat voivat ajatella omia kouluaikojaan ja muistella, että hekin ovat joskus olleet tuollaisia. Sillä tavalla arvostusta voi lisätä”, Siili kertoo.
MYÖS 1B-luokan oppilaat tuntuvat olevan hyvin jyvällä ystävyysluokkatoiminnan ideasta.
”Eikö haeta sitä, että tulisi eri-ikäisten kanssa toimeen. Isommat lapset osaavat olla paremmin kiusaamatta”, ekaluokkalainen Eeli Horko tietää.
Ystävyysluokat kokoontuvat neljä kertaa lukuvuoden aikana, ja luokkaparit pysyvät läpi lukukauden samoina. Toinen ystävyysluokista on aina yläkoulusta ja toinen alakoulusta.
Ykkösluokkalaista Ninja Pajuluomaa ensimmäinen ystävyysluokkatunti jännitti, mutta nyt hän odottaa kohtaamisia ylempiluokkalaisten kanssa innolla.
”On ihanaa, että pääsemme taas näkemään”, hän miettii.
TÄLLÄ kerralla ystävyysluokkien kohtaamisen teemana on lukeminen.
Ekaluokkalaiset ovat valinneet joko kotoaan tai kirjastosta kirjan, jota he lukevat yhdessä seiskaluokkalaisen kanssa. Eri ikäiset koululaiset katoavat Vähäjärven väliaikaisen opinahjon tiloihin. Pian koulun lattialle levitetyiltä vilteiltä alkaa kuulua keskittyneen lukemisen ääniä.
Seitsemännellä luokalla oleva Veera Mäntylä lukee ensimmäistä luokkaa käyvälle Emma Hiltuselle kirjaa Pomenia – taikamaailman kätketty salaisuus. He molemmat ovat tykänneet ystävyysluokkatoiminnasta.
”Olemme pelailleet lautapelejä ja autoimme käyttämään Chromebookia”, Mäntylä kertoo aikaisemmista ystävyysluokan tapaamiskerroista.
TOISAALLA koulurakennuksessa seiskaluokkalainen Neea Niemistö lukee yhdessä ensimmäisellä luokalla olevan Ninja Pajuluoman kanssa kirjaa Harry Potter ja Kuoleman varjelukset. Aikaisemmat Harry Potter -sarjan osat äänikirjoina kuunnellut Pajuluoma tavailee Tylypahkan taikamaailman tapahtumia tottuneesti. Nyt hän on edennyt jo velhosaagan päättävään osaan.
”Tämä on viimeinen kirja, jota olen lukenut viimeiset kahdeksan viikkoa”, ekaluokkalainen Pajuluoma kertoo.
Pajuluoman seitsemättä luokkaa käyvä pari Niemistö kuvailee ystävyysluokkatoimintaa kivaksi. Hänen mukaansa pienemmät tutustuvat siinä vanhempiin koululaisiin. Isommat voivat tarvittaessa olla myös avuksi.
”Esimerkiksi matikan tehtävissä autettiin”, hän kuvailee.
Ninja Pajuluomalla on toive siitä, mitä ystävyysluokat voisivat tehdä jatkossa yhdessä.
”Ajattelin, että me voitaisiin jollakin välkällä tehdä joku sellainen peli, jota pelattaisiin”, Pajuluoma toivoo.