VR rakensi ja kustansi Multisillan puolelta Tampereelta Pirkkalaan radan yli tulevan yksityistien vuonna 1994, kun se laajensi raideliikennettään. Kun tien rakentamisesta pidettiin tiekokousta, olivat kokouksessa läsnä VR:n edustajat, Pirkkalan kunnan edustajat, tiehoitokunnan edustajat sekä kuusi asianomaista kiinteistönomistajaa, joihin uusi tiehanke vaikutti.
Kokouksessa todettiin haitat, joita uudesta tiestä syntyy alueen asukkaille. Haittoina todettiin muun muassa liikenteen lisääntyminen ja sen myötä rekka-autoliikenteen ja pakettiautoliikenteen tuomat melu- ja pölyhaitat. VR:n taholta tehtiin melumittaukset ja tiepölyhaitoista todettiin, että ne tulevat olemaan vähäiset, koska tie on asfaltoitu koko matkalta.
Tiekokouksessa päätettiin, että kun VR on saanut tien ja sillan rakentamisen päätökseen, siirtyy tien hoito- ja kunnossapitovastuu Pirkkalan kunnalle. Tarkkaan ottaen pöytäkirjan sanamuoto oli: Pirkkalan kunta huolehtii sopimuksen mukaan Multisillan yksityistien kunnossapidosta. Tätä pitemmälle menevistä yksityistieasioista vastaa tiehoitokunta. Periaatteessa tiehoitokunnalle kuuluu siis ainoastaan aurauskeppien laitto alueelle.
TIEALUEEN asfaltoinnista on kohta kulunut 30 vuotta. Tie on pysynyt kohtalaisen hyvässä kunnossa muulta osin, mutta Tammerkosken teollisuus-nimisen yrityksen portin edustan levähdys- ja tiealue on mennyt huonoon kuntoon.
Tehdasalueelta tulee rekka- ja autoliikenteen mukana välistä sakeata pölypilveä, joka leviää lähiasutuksen ylle. Pöly ja hiekka on poistettu asfaltin pinnasta aikaisemmin koneellisesti, mutta viimeiset viisi vuotta on asfaltti pesty painepesurilla, koska kulunut tien pinta ei sovellu enää koneelliseen puhdistukseen. Allekirjoittaneen kiinteistö sijaitsee tehtaan pääporttia vastapäätä.
Nyt on Kaitalankulman tiehoitokunta aikeissa kuoria koko asfaltin pois tehtaan portin edustalta ja muuttaa alueen sorapinnalle. Alue on noin 400-500 neliötä. Isot rekat vaativat tieltä kantavuutta, ja senkin vuoksi on asfaltointi välttämätön.
Vuonna 1994 tiekokouksessa sovittiin osapuolten kesken, että tien kunnossapidosta huolehtii Pirkkalan kunta.
Ihmettelenkin, millä oikeudella tiehoitokunta voi ryhtyä heikentämään tiestön tasoa ja onko sillä ylipäätään valtaa ja oikeutta toimia niin kuin he aikovat toimia. Tällöinhän tiehoitokunta rikkoo vuonna 1994 tiekokouksessa tehtyä sopimusta, jossa tiealueen kiinteistöille luvattiin asfaltoitu tie VR:n sillalta aina tehtaan portille saakka. Portin läheisyys ja sen tiealue on koko kylän vilkkain kohta autoliikenteen suhteen. Kun autot joutuvat kiertämään tien monttuja, on kolarointivaara usein ilmeinen. Tähän ongelmaan ei ole puututtu kymmeneen vuoteen. Siihen on Pirkkalan kunnan virkamiesten ja poliittisten päättäjien puututtava.
Jarmo Lahtinen
Tekstiä muokattu 13.3.2024 kello 7.50: Lukijalta-kirjoituksen kirjoittajan nimi on Jarmo Lahtinen, ei Jarmo Lehtinen, kuten tekstissä aikaisemmin luki.