VALOISINA kesäiltoina ei tule välttämättä kiinnitettyä huomiota siihen, toimivatko katulamput vai eivät. Pirkkalan maalaismaisemissa kulkevan Heikkiläntien asukkaita tien valaistus on kuitenkin mietityttänyt jo vuosien ajan.
Yksityistien tiekunnan ja Pirkkalan kunnan välille on syntynyt erimielisyyttä siitä, kenelle tien valaistuksesta huolehtiminen kuuluu. Palaneiden lamppujen vaihtamisesta ja puisten valaisinpylväiden kunnon seuraamisesta vastasi pitkään kunta, mutta tiekunta kertoo huomanneensa, että pariin vuoteen pimenneitä lamppuja ei ole enää uusittu.
Tiekunta on huolissaan pimenevän tien turvallisuudesta. Tiellä liikkuu yksityisautoilijoiden lisäksi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä koululaisliikennettä.
”Heikkiläntie eroaa monesta vastaavasta maalaistiestä, sillä se on varsinkin kesäisin suosittu läpikulkutie. Tien liikenteestä noin 40 prosenttia on juuri läpikulkuliikennettä”, sanoo tiekunnan puheenjohtaja Teppo Hoikkala.
ANIAN rantatieltä Heikkilän läpi Lentoasemantielle kulkevan Heikkiläntien noin kolmen kilometrin pituudesta valtaosaa hoitaa tiekunta. Tien valaisusta on kuitenkin huolehtinut kunta vuodesta 1982 asti. Tuolloin kunnanhallitus hyväksyi suunnitelman tien valaisemiseksi ja osoitti siihen summan talousarviosta.
Tiekunnan puheenjohtajan Hoikkalan ja varapuheenjohtajan Jouni Kallioluoman mukaan kunta vaikuttaa hoitaneen valaisimia suunnilleen 2020-luvun taitteeseen asti. Tämän jälkeen pimenneitä lamppuja ei ole heidän nähdäkseen enää vaihdettu uusiin.
Tiekunta tavoitteli kuntaa useaan otteeseen asiasta, Hoikkalan ja Kallioluoman mukaan tuloksetta. Viimein tämän vuoden kesäkuussa kunta tiedotti tiekunnalle konsultin välityksellä, että kunnanvaltuuston päätös vuodelta 1999 on siirtänyt vastuun yksityisteiden valaistuksesta tiekunnille. Samalla konsultti totesi, että ikääntyneille valaisimille suositellaan pikaista saneerausta.
HOIKKALA ja Kallioluoma tyrmäävät tulkinnan. He ihmettelevät, miksi kunta olisi alkanut vasta nyt panna täytäntöön vuosituhannen vaihteessa tekemäänsä päätöstä.
”Kunta ei voi yksipuolisesti päättää tällaisesta. Ja vaikka kunta tekisikin päätöksen tiekuntaa kuulematta, ei se voi yksipuolisesti lykätä meille sellaista vastuuta [valaistuksesta]”, Kallioluoma sanoo.
Hoikkalan ja Kallioluoman mielestä kunnalla on kaksi vaihtoehtoa: sen pitäisi jatkaa valaisimien hoitamista tai sitten purkaa kuluneet pylväät, ennen kuin niistä tulee vaaraa liikenteelle. Tiekunnalla ei heidän mukaansa ole siihen varaa.
PIRKKALAN kunnan yhdyskuntatekniikan päällikkö Antti Reinikka ei halua kommentoida tapausta lehdelle tässä vaiheessa. Hän kertoo, että kunnan on tarkoitus käsitellä asiaa tiekunnan kanssa lomakauden jälkeen.
Kunnan suunnitteluinsinöörillä Vesa Savolaisella ei ole tiedossa, onko Heikkiläntien valaistuksesta tehty kunnassa uusia linjauksia lähivuosina. Hän kertoo, että tällä hetkellä kunta selvittää kaikkien Pirkkalan yksityisteiden valaistuksen tilannetta.
”Pitkän aikaa on ilmeisesti ollut epäselvää, kenelle valojen ja rapistuvien pylväiden hoito kuuluu. Tavallaan tässä koetetaan hakea tiekunnille sitä tietoisuutta, että jos kyseessä ovat heidän valonsa, niin he oikeasti tietäisivät tehdä niille jotakin tarvittaessa. Kaikille pitää saada nyt tietoon, kenelle ne kuuluvat ja kenen vastuulla kunnossapito on. Sähkön tulemisen hoitaa joka tapauksessa kunta”, Savolainen sanoo.
Kunnan katuvalaistuksesta vastaava tiemestari Markku Koskinen pitää epäuskottavana Heikkiläntien tiekunnan näkemystä siitä, että pimenneitä lamppuja ei olisi vaihdettu kahteen vuoteen.
”Varmaan siellä on väliä ollut [lamppujen vaihtamisessa], mutta en usko, että kaksi vuotta pitää paikkaansa”, Koskinen sanoo.