TARINA on kuin Hollywood-elokuvasta.
Alussa on neljä vähän nörtähtävää kaverusta, jotka kehittelevät aikansa ratoksi erilaisia ideoita hervantalaisessa opiskelija-asunnossa. Yksi tietää ohjelmistoista ja autoista, toinen mekaniikasta. Kaksi muuta taitaa nettisivujen suunnittelun ja talouden kiemurat.
Kaverukset huomaavat, että markkinoille tullut E85-polttoaine on halpaa. Parin viikon päästä nelikko on jo kehitellyt laitteen, jolla säädellään polttoaineen ruiskutusta autossa. Keksinnön avulla auto saadaan kulkemaan edullisella bioetanolilla.
Ennen laitteen asentamista autoon sitä kuljetellaan kaupan muovipussissa. Pian he tajuavat, että keksinnössä voisi olla myös kaupallista potentiaalia. Lopulta syntyy ihan oikea yritys, vaikka alkuvuodet toimintaa pyöritetään muiden töiden ohessa.
NYT opiskelija-asunnossa alkunsa saanut StepOne Tech on kasvanut aikuiseksi. Yrityksen toimitilat sijaitsevat lähellä Pirkkalan lentokenttää useassa eri rakennuksessa. Perusidea on kuitenkin pysynyt alkuajoista asti samana.
”Laitteen avulla saadaan bensiiniautot käyttämään E85-bioetanolia. Käytännössä se tarkoittaa, että jätteistä käytetyllä polttoaineella syntyy jopa 80 prosenttia vähemmän CO2-päästöjä”, yrityksen ohjelmistoista vastaava Pekka Salo kuvailee eFlexFuel-etanolipäivityksen etuja.
Bioetanolin käytössä on etuna ympäristösyiden lisäksi myös hinta, sillä se on tavallista bensiiniä edullisempaa. Etanolin hinnassa on kuitenkin alueellista vaihtelua, minkä lisäksi sitä kuluu käytössä jonkin verran enemmän kuin bensiiniä. Salo lupaa silti, että asennuskuluista huolimatta eFlexFuel-laite on ystävällinen ympäristön lisäksi lompakolle.
”Jos tätä pitää pari-kolme vuotta, se on käytännössä kuolettanut hintansa.”
STEPONE Techin toimintaa on Suomessa vaikeuttanut lainsäädäntö. Aikaisemmin etanolipäivityksen tekeminen onnistui käytännössä vain 15 vuotta vanhoihin menopeleihin.
”Moottoriin olisi pitänyt tehdä tyyppihyväksyntä, joka olisi maksanut 10 000–30 000 euroa. Se oli aivan naurettavaa”, Salo kuvaa aikaisempaa tilannetta.
Nyt lainsäädäntöön on kuitenkin tullut muutos. Kesäkuussa voimaan tulleen uuden lain myötä laitteita voidaan asentaa vain pienillä lisäkustannuksilla myös uudempiin autoihin.
Lakimuutoksen myötä StepOne Tech aikoo panostaa myös Suomeen. Yritys on esimerkiksi hiljattain palkannut uuden myyntipäällikön, joka vastaa nimenomaan myynnistä kotimaahan.
”Meille on lakimuutoksen myötä avautunut uusi vihreä markkina, jossa meillä ei ole käytännössä kilpailua”, Suomen myyntijohtaja Timo Tamski näkee.
TOISTAISEKSI StepOne Techin kehittämän laitteen markkinat ovatkin olleet pääasiassa ulkomailla. Valtaosa myynnistä on suuntautunut Ranskaan, jossa etanolia on tuettu voimakkaasti valtiovallan taholta. Yrityksellä on myös tytäryhtiöt Ranskassa ja Yhdysvalloissa, vaikka laitteet valmistetaankin pääosin Pirkkalassa.
Osviittaa Suomen toistaiseksi pienestä roolista antavat myös laitteiden asennusluvut. Toistaiseksi Suomessa on asennettu noin 10 000 StepOne Techin kehittämää laitetta, kun kaikkiaan niitä on myyty arviolta 55 000 kappaletta.
MIKSI etanoliautoilu ei ole sitten vielä lyönyt itseään läpi Suomessa ja maailmalla, jos laitteen avulla autoilu on todella sekä halvempaa että ympäristöystävällisempää?
”Sanopa se”, Salo naurahtaa, mutta vakavoituu kuitenkin nopeasti. Yksi syy on ollut Suomessa lainsäädännössä. Toisaalta taustalla vaikuttavat myös poliittiset valinnat ja ajatusmallit.
”Tämä on ollut todella poliittinen aihe. On sellaisia toimijoita, jotka eivät halua, että markkinoilla on kevyt ja kustannustehokas väline päästöjen vähentämiseen. Se on vastoin ajatusta siitä, että ainoa tapa vähentää päästöjä on autoilun muuttaminen sähköiseksi”, yrityksen toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi pohtii.
Isokivijärvi haluaa kuitenkin korostaa, että yritys ei vastusta sähköautoja. Hän näkee, että etanoliautoilu voisi toimia sähköistämisen ohella yhtenä ratkaisuna kohti vähäpäästöisempää liikennettä.
”Vaikka Euroopassa mentäisiinkin kohti sähköistämistä, niin pitää ymmärtää, että autokanta on edelleen vanhaa ja koostuu pääosin polttomoottoriautoista. Tulee menemään 30-50 vuotta, että sähköautojen osuus ylittää polttomoottoriautojen osuuden”, Isokivijärvi arvioi.
Ohjelmistopäällikkö Salo muistuttaa myös tilanteesta Euroopan ulkopuolella.
”Elämme eurooppalaisessa kuplassa. Intiaan tulee joka vuosi järjetön määrä uusia polttomoottoriautoja. Kun 1,3 miljardia ihmistä alkaa haluamaan autoja, he eivät osta sähköautoja.”
STEPONE Techin potentiaaliset markkinat ovat valtavat. Viime aikoina yritys on panostanut esimerkiksi Intiaan, jossa se hakee ”vähän isompia ratkaisuja”.
Toimitusjohtaja Isokivijärven mukaan olisi hyvä lopputulos, jos Suomessa saataisiin jossakin kohtaa muutettua 100 000 autoa etanolikäyttöiseksi.
Hetken mietittyään Isokivijärvi muuttaa arvioitaan etanolikäyttöisten autojen määrästä tulevaisuudessa räväkämmäksi.
”Puoli miljoonaa Suomessa kymmenen vuoden sisällä ja 50 miljoonaa globaalisti”, hän linjaa.