TYÖMAA-AIDAT näyttävät aiheuttavan päänvaivaa jalankulkijoille, jotka yrittävät päästä Pirkkalan Lidlin viereiselle bussipysäkille. Miltä puolelta aita pitääkään kiertää? Joku lähtee kävelemään uskaliaasti ajotien laitaa, vaikka virallinen reitti kulkee kahden aidan välissä.
Vastaavanlaiseen pujotteluun on pitänyt turvautua Naistenmatkantiellä jo reilun vuoden ajan, paikoin enemmän ja paikoin vähemmän. Helmikuusta 2022 lähtien tien eteläpuolelle on asennettu maan alle Tampereen seudun keskuspuhdistamo oy:n siirtoviemäriputkia.
Työmaa on haitannut varsinkin kevyen liikenteen väylillä liikkumista, kun jalkakäytävät ovat olleet välillä poikki ja liikkujia on ohjattu työmaa-aidoilla kiertoreiteille.
Tällä hetkellä Naistenmatkantien eteläpuoli on suljettu kevyeltä liikenteeltä Nuolialan päiväkodin ja Pakkalantien välisellä matkalla. Tämä väli pitää siis kulkea tien pohjoispuolen jalkakäytävää.
Autoilijoille putkiurakka on näkynyt vuoden aikana esimerkiksi ajoittaisena ajotien kaventamisena ja sallittujen nopeuksien laskemisena.
PIAN VOIDAAN kuitenkin hihkaista ilosta. Naistenmatkantien putkityöt ovat edenneet jo viimeiselle osuudelle.
Haikan grilliltä Nuolialan päiväkodille kulkeva osuus on viimeistelyä vaille valmis. Isompia töitä tehdään vielä päiväkodin ja Lidlin välisellä matkalla. Putkea on näkyvillä enää lyhyellä kaivanto-osuudella Lidlin risteyksessä.
”Putken asennuksen jälkeen putkille tehdään vielä painekoe. Sen jälkeen urakan loppuaika menee päällystykseen ja vihertöihin”, kertoo keskuspuhdistamohankkeen projektipäällikkö Ari-Matti Ilkka.
Kokonaan urakan pitäisi olla valmis kesäkuussa.
PARTOLASSA siirtoviemärit yhdistetään Härmälän läpi aiemmin tuotuun siirtoviemäriosuuteen. Tulevaisuudessa putket kuljettavat pirkkalalaisten jätevesiä käsiteltäväksi Tampereen Sulkavuoren uuteen jätevedenpuhdistamoon.
Haikan ja Partolan väliselle siirtoviemärille tulee mittaa noin 2,9 kilometriä.
URAKAN varrelle on mahtunut myös haastavia kohtia.
Urakoitsijana toimivan Infra Kiri Oy:n työmaapäällikkö Janne Hautamäki kertoo, että mieleen ovat jääneet esimerkiksi St1-huoltoaseman kohdalla tehdyt työt. Huoltoaseman lähelle tehdyn kaivannon syvyys oli enimmillään jopa seitsemän metriä.
”Se oli urakan haastavin pätkä”, Hautamäki tuumii.
Partolassa huolellisuutta vaati jääkärimuistomerkin viereisen komean männyn ohittaminen. Kunnan kanssa suunniteltiin, kuinka ”jääkärimännyn” ympärillä kaivetaan ja männyn juuret suojataan siten, että puu ei kärsi vahinkoa.
”Männyn kohdalla kaivantoa hieman kavennettiin ja kaivutyö tehtiin niin varovasti kuin mahdollista. Lisäksi kaivannon täyttö puun kohdalla tehtiin kantavalla kasvualustalla, jotta sen elinolosuhteet pysyisivät mahdollisimman hyvänä”, projektipäällikkö Ilkka kertoo.
VAIKKA työmaa on kysynyt pirkkalalaisilta kärsivällisyyttä, Ilkan korviin ei ole kantautunut liikkujilta juurikaan moitteita.
”Asukkailta ei ole tullut negatiivista postia asiasta”, Ilkka sanoo.