JOITAKIN vuosia sitten Pirkkalan valtuustosalissa oli merkittävä tapahtuma. Pirkanmaan liitto esitteli juuri valmistunutta suunnitelmaansa useamman henkilön voimalla.
Tilaisuuden avauksen piti silloinen Pirkanmaan liiton puheenjohtaja. Hän esitteli tätä massiivista teosta sanoen, että tavallinen ihminen suunnittelee elämäänsä viiden vuoden tähtäimellä. Pirkanmaan liiton täytyy suunnitella 50 vuoden tähtäimellä.
Se on osittain tottakin. Tavallisen ihmisen täytyy suunnitella niissä puitteissa, kun näköpiirissä on. Yllätyksiä voi siinäkin tapahtua.
ERIKOISUUTENA oli suunnitelman laajuus. Työtä oli tehty paljon, karttoja piirretty, ratapihoja siirretty, logistiikka- ja teollisuusalueita piirretty, teitä ja asuntoalueita kaavoitettu.
Kaava osui Tampereen etelä- ja länsipuolelle. Tampereen pyhään maa-alueeseen ei kajottu.
Ehkä hämmästyttävin suunnitelma oli Härmälän ratapihan siirto Lempäälään ja sieltä uusi rataoikaisu Pirkkalan läpi, Pyhäjärven yli, Ylöjärven poikki jonnekkin missä se yhtyisi Pohjanmaan rataan. Tulisi ratayhteys lentokentälle ja sieltä tunnelissa Rantaperkiöön.
Tampere-Pirkkala lentokentästä piti tulla Suomen kakkos-transit-kenttä. Siis matkustajat tulisivat Vantaalle ja sieltä Pendolinolla Pirkkalaan, josta jatkaisivat kauas ulkomaille.
PIRKANMAAN liiton kohdalla mielikuvitus sai lentää eikä tarvinnut miettiä kustannuksia. Kyllä joku maksaa ja valtiolta saadaan puolet tai valtio maksaa kaiken. Kun valtio maksaa, se ei ole keneltäkään pois?
Tavallisia ihmisiä siellä Pirkanmaan liitossakin on, mutta ehkä heillä oli joku maaginen kyky nähdä tulevaisuuteen aina 50 vuoden päähän.
ESITIN tässä kokouksessa mielipiteeni, että oikorataa tavaraliikenteelle ei koskaan rakenneta. Silloinkin oli jo useita ratahankkeita esillä, mutta tavaraliikenteelle ei oikorataa tule.
Sittemmin on hylätty Pirkkalan lentokentän rooli transit-kenttänä ja sen mukana Pendolinot ja tunnelit. Nyt on esillä Suomi-rata halki salojen, maanteiden suoraan Helsinki-Vantaan kentälle.
Siinä säästyisi matka-aikaa 10–15 minuuttia. Siis niiltä, jotka menisivät kyseiselle lentokentälle. Ehtisivät sinne parin tunnin jonoon aikaisemmin.
Rata valmistuisi 2066, jollei mitään yllätyksiä sattuisi. Taas nähdään viidenkymmenen vuoden päähän.
HANKKEESSA on jonkun arvion mukaan kyse vain joistakin miljardeista. Tosin aikoinaan puhuttiin, että yksistään ratapihan siirto maksaisi 500 miljoonaa.
Kukaan ei pysty kertomaan, mitä 50 vuoden aikana tapahtuu. Olisiko järkevämpää keskittyä vähän lyhyempään ajanjaksoon, vaikkapa pääradan kunnostukseen.
Mikko Rontu
Pirkkala