Suomi ajettiin Mineillä rallin maailmankartalle – Minien historia kiehtoo edelleen autoja entisöivää  Timo Virtasta

Parhaimmillaan Virtasella on ollut viisi liikennekelpoista Miniä yhtä aikaa.

TIMO Virtanen tuntee Mini Travellerinsa läpikotaisin. – Ei ole yhtäkään mutteria, johon en olisi tässä autossa koskenut, hän nauraa.

-Olin parikymppinen ja Mini löytyi 500 markalla Tampereelta, Pirkkalassa asuva Timo Virtanen kertoo ensimmäisestä Ministään.

-Se oli vuoden 67-malli ja siinä oli pieni vika, jonka sitten itse korjasin. Siitä se Minien harrastaminen sitten lähti.

Virtanen on aina tykännyt 1960-luvun alkuperäisistä Mineistä.

-Kun olin pieni, sedälläni oli aivan uusi Mini ja sen kyydissä oli kyllä mukava olla. Varmasti se on vaikuttanut asiaan. Lisäksi Minit olivat pieniä ja mahtuivat hyvin talliin, Virtanen hymyilee.

Virtasella oli aina viime vuoteen asti isänsä kotitilalla Vesilahdessa hyvät tilat korjata ja laitella autojaan. Hän hankkikin sinne valtavan määrän erilaisia Minien varaosia ja auton laittamiseen tarvittavaa muuta tavaraa. Parhaimmillaan hänellä on ollut viisi liikennekelpoista Miniä yhtä aikaa.

-Viime syksynä tila vaihtoi omistajaa ja myin vuosikymmenten aikana keräämäni Minien varaosat ja muut tarvikkeet eteenpäin.

MINIEN tekniikka on yksinkertainen nykyautoihin verrattuna ja varaosia saa hyvin, sillä vanhoja Minejä harrastetaan paljon. Minille tunnusomaista on nopeusmittarin sijainti keskellä kojelautaa.

Vaikka sedän Minin kyydissä oleminen synnyttikin ensimmäisen kipinän kyseisiin autoihin, on Virtasta aina kiehtonut myös Minien historia.

-Suomi on ajettu rallin maailmankartalle juuri Mineillä silloin 1960-luvulla. Sellaiset kuskit kuin Mäkinen ja Aaltonen sen tekivät. 1960-luvulla Minit olivat myös todellisia kansanautoja, edullisia ja sopivan kokoisia. Niitä löytyi joka lähtöön, aina ralliautoista perheautoihin. Mini Cooperit olivat niitä, jotka oli suunniteltu kilpa-ajoon ja ne maksoivatkin huomattavasti enemmän kuin tavalliset Minit.

1960-ja 1970-luvun Mini Coopereiden tekniikka oli oman aikansa huippulaatua ja Virtanen onkin kunnostanut myös niitä -yhden niin hyvin, että hän sai siitä Tampereen Mobilistien myöntämän entisöintipalkinnon. Myöhemmin auto myytiin Belgiaan.

-Minejä harrastetaan paljon Englannin Keski-Euroopan lisäksi muun muassa Japanissa.

1990-luvun alussa Virtanen löysi seuraavan helmen, kilpa-autona toimineen Mini Cooperin Eurasta.

-Se oli entinen rata-auto, aika huonokuntoinen ja kolhittukin, mutta kun samoihin aikoihin alettiin Suomessa järjestää historiikkiautojen kilpa-ajoja, innostuin sitä sitten laittamaan. Joitakin kilpailuja sillä ajoimme, samoin näytösajoja. Nyt se on lepäämässä kilpauransa päätteeksi Vehoniemen Automuseossa.

TIMO Virtasen entisöimällä Mini Travellerilla on reissattu paljon myös ulkomailla. -Auto on virallisesti vaimoni Annen nimissä. Joka kesä sillä edelleen ajetaan, tänäkin kesänä kilometrejä tuli parisen tuhatta.

Aivan alusta alkaen Virtanen on ollut mukana Mini-harrastajien omassa Flying Finns -kerhossa, jota kautta hän on saanut paljon kavereita. Hän oli vuosikausia yhdistyksessä myös vastuuhenkilönä järjestämässä erilaisia tapahtumia ja kokoontumisia.

Mineillä Virtanen on reissanut myös ulkomailla.

-Nuorempana lähdin Mini Van -tyyppisellä autollani ystäväni kanssa Englantiin. Kiertelimme Englantia parisen viikkoa ja hyvin Mini toimi.

2000-luvun alussa Virtasella oli jo perhettä ja hän alkoi miettiä, että olisi kiva omistaa sellainen Mini, johon koko perhe mahtuisi.

-Ostin sitten tämän Mini Travellerin Alavudelta eräältä tutulta mieheltä ja laittelin sen kuntoon, aina alustasta tekniikkaan. Tällä on sen jälkeen käyty Englannissa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa. Ja tietysti reissattu myös Suomessa.

Vanhat Minit ovat yksinkertaisia nykyautoihin verrattuina, joten vikakin on helppo löytää.

-Sen vuoksi niillä uskaltaa lähteä kauemmaksikin, kun aina tietää saavansa auton korjattua. Aina on päästy perille ja pois, Virtanen tiivistää.

AUTON laittamiseen tarvitaan tavaraa.