MITEN saat luokallisen lapsia räjähtämään innokkaaseen puheensorinaan? Kysymällä heiltä pelaamisesta.
Näin kävi Pirkkalassa Naistenmatkan koulun 1A-luokan oppitunnilla maanantaina, kun Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) Hämeen piirin mediakasvatuskouluttaja Veera Matilainen avasi keskustelun videopeleistä.
Oppilaiden suosikista ei jäänyt epäilystä. Verkossa pelattava värikylläinen ammuskelupeli Fortnite on saavuttanut myös pirkkalalaisten lasten vankan suosion.
”Se on maailman hyvin peli!” ilmoitti yksi oppilas.
Matilainen ei tyrmännyt peliharrastusta, mutta muistutti kohtuudesta. Päivään pitäisi jäädä aikaa myös sellaisille tärkeille asioille kuin uni, syöminen, koulunkäynti ja kavereiden tapaaminen kasvokkain.
Hän myös paljasti, että pelit on tarkoituksella suunniteltu koukuttaviksi, jotta ne tuovat rahaa tekijöilleen.
TÄNÄ SYKSYNÄ kaikki Pirkkalan ykkösluokkalaiset saavat koulussa oppitunnin verran MLL:n mediakasvatusta.
Koulutuksen rahoittavat Lions Club Pirkkala/Naistenmatka -yhdistys, MLL:n Pirkkalan yhdistys, Pirkkalan kunnan sivistystoimi ja Pirkkala-seura.
Vastaavia mediakasvatushankkeita ykkösluokkalaisille ja heidän huoltajilleen on järjestetty myös vuosina 2020 ja 2021.
Pirkkalalaisille vanhemmille ei mediakasvatuksen vanhempainiltoja ole tänä syksynä luvassa. Vanhempien tavoittaminen on huomattu vaikeaksi paitsi Pirkkalassa, myös koko maassa, kertoo Lions Club Pirkkala/Naistenmatkan tiedotussihteeri Matti Pitkänen.
”Aikaisemmin järjestämämme vanhempainillat eivät ole oikein kiinnostaneet. Ehkä yritämme saada esimerkiksi aihetta koskettavan yleisöluennon Pirkan opiston lukuvuoden 2023–2024 ohjelmaan”, Pitkänen kertoo.
YKKÖSLUOKKALAISILLE pidetyn oppitunnin sisältö teki vaikutuksen ainakin luokanopettaja Paula Koskela-Koivistoon.
”Näitä tietoiskuja saisi olla ihan säännöllisesti, vaikka joka vuosiluokalle”, Koskela-Koivisto toteaa.
Oppilaiden kanssakäyminen sosiaalisessa mediassa näkyy myös koulun arjessa, ja videopelien tapahtumat ovat esillä ruokalapuheissa ja piirustuksissa.
”Puhumattakaan siitä, kun lapset alkavat kirjoittaa tarinoita. Varsinkin pojilla tarinat ovat usein pelien selostamista. Tyttöjen tarinat noudattelevat enemmän perinteistä sadun juonta”, Koskela-Koivisto kuvailee.
RUUTUJEN kautta kulutettavat mediat ovat läsnä lasten arjessa lukemattomin tavoin. Matilainen kertoo ykkösluokkalaisille esimerkiksi puhelimen vaikutuksesta keskittymiskykyyn, netissä tapahtuvasta kiusanteosta ja sosiaalisen median sovellusten ikärajoista.
Esimerkiksi lyhytvideosovellus Tiktok on kielletty alle 13-vuotiailta, mutta siitä huolimatta erittäin moni alakoululainen käyttää sitä.
”Siellä voi tulla vastaan jotain ikävää, mikä jää sitten pyörimään mieleen, aivan kuin jännittävä ohjelma”, Matilainen selosti oppilaille ja kertoi itsekin saaneensa joskus painajaisia hurjaa ohjelmaa katsottuaan.
Matilaisen mukaan pienetkin lapset pääsevät tutustumaan ikärajallisiin peleihin ja sovelluksiin tyypillisesti isosisarustensa touhuja seuraamalla.
MYÖS vanhempien esimerkillä on väliä. Naistenmatkan koululla melkein kaikki luokassa viittasivat, kun kysyttiin, kenen vanhempi on liikaa puhelimella.
”Minun äitini on aina!” eräs tyttö huokaisi.