Salaperäisyyden verhoama saksalaiskauppa Lidl tuli Suomeen ja Pirkkalaan 20 vuotta sitten – liikenneinsinööri sai harmaita hiuksia, kun uteliaat ruuhkauttivat Pakkalankulman

Pirkkalalainen Mikko Tanni oli töissä avajaispäivänä ja on edelleen - suomalaisia kiihdyttivät pullonpalautus, eksoottiset tuotteet ja liian lyhyet kassapöydät.

SAKSALAISEN päivittäistavarakaupan ketjun Lidlin Suomeen tulosta ensi maanantaina tasan 20 vuotta. Ensimmäiset kymmenen myymälää Suomessa avattiin 29. elokuuta. Niiden joukossa ainoana Pirkanmaalla oli Pirkkalan Pakkalankulman Lidl.

Ketjun Suomeen tuloa verhosi etukäteen suuri salaperäisyys, huhuja liikkui ja tulokkaasta kohistiin. Ihmekö sitten, että avajaisaamuna liikenne jumiutui Pakkalankulmalla.

Pirkkalalainen Mikko Tanni muistaa aamun, sillä hän pestautui 26-vuotiaana nuorukaisena myyjäksi Lidliin ensimmäisten joukossa Suomessa ja on edelleen samassa myymälässä Pirkkalassa töissä.

”Lieneekö tuo salaperäisyys ollut vähän mainoskikkakin”, hän hymyilee.

Myös Pirkkalaisen toimittaja joutui avausta uutisoidessaan Lidlin pihassa ulkotöihin, sillä ketju oli kieltänyt ankarasti valokuvaamisen liikkeiden sisällä.

”Ei meillä nykyisin sellaista ole, kyllä tänne on kuvaaja ihan tervetullut”, Tanni sanoo.

PIRKKALAN Lidl avautui tähän tapaan 29.8. 2002 Pakkalankulmalla.

Tanni muistelee, miten hän näki lehdessä ilmoituksen ja päätti hakea myyjäksi. ”Meidän koulutettiin, laitoimme kauppaa kuntoon ja harjoittelimme kassalla oloa myymällä toisillemme. Kauppaan liittyviä asioita ei saanut kertoa ulkopuolisille.”

Avajaispäivänä Pakkalankulma ruuhkautui, kun tulokasta saavuttiin ihmettelemään kaukaakin. Seuraavaksi lähimmät myymälät Pirkkalasta olivat Jyväskylässä ja Kaarinassa. Pirkkalan liikenneinsinööri pohti asukkaiden valitusten keskellä olisiko tarpeen avata uusi tieyhteys Lidliltä Kenkätielle.

SUOMALAISILLA oli kaupassa monenlaista ihmeteltävää, kuten aina uusien asioiden äärellä. Halvimpia tuotteita ostettiin röykkiöittäin. Tuotemerkit ja itse tuotteetkin osin olivat suomalaisille eksoottisia. Epäilevästi silmäiltiin eurooppalaiseen tapaan lyhyitä kassapöytiä, joiden ääressä ei mahtunut pakkaamaan tavaroita kassiin. Pullonpalautukseen kelpasivat vain Lidlin omat pullot.

Myös Pirkkalaisen toimittaja kummasteli lehdessä kauppaa kuin lehmä uutta veräjää. ”Päällimmäinen motiivi Lidliin menijöillä on ollut avausviikolla uutuudenviehätys. Kaupasta pois tulleet ovat olleet lähinnä ihmettyneitä”, kirjoitettiin.

Vähitellen yhteiselo alkoi sujua. Pöydät vaihtuivat pidemmiksi asiakaspalautteen myötä 2008 ja nykyään Lidliin voi myös palauttaa kaikenlaiset pantilliset juomapakkaukset.

UUTUUDEN outous on nyt tyystin ohi ja Mikko Tannin kasvotkin ovat tulleet tutuksi kaupan asiakkaille 20 vuodessa.

MIKKO Tanni oli Pirkkalan Lidlissä töissä sen avajaispäivänä ja viihtyy yhä 20 vuoden jälkeen samassa työssä. Väliin mahtuu vain pieni piipahdus muissa hommissa.

Kun tutun kaupan myyjän kohtaa jossain muussa yhteydessä, niin usein ihmiset tervehtivät.

”Juu, kyllä asiakkaat tunnistavat. Jos olen jossain muussa kaupassa käymässä, niin tullaan morjestamaan ja kysytään, että mitäs sinä täällä teet. Aika paljonhan asiakkaat ja itsekin teen niin, että käytetään useampia kauppoja ja ostetaan niistä vähän eri tuotteita”, syntyperäinen pirkkalalainen miettii.

Koska Mikko teki paluunkin työnantajansa luo, niin työssä on ilmeisesti tullut viihdyttyä?

”Ilmaan muuta olen tykännyt olla täällä. Ruuhkatkaan eivät enää ole niin hurjia kuin alussa, kun seudulla on enemmän Lidlejä.”

Erityisen suosittuja Lidlissä ovat Mikon mukaan paistopisteen tuotteet. ”Eniten sieltä menee karjalanpiirakoita, croissantteja ja leipiä.”

Mitään sisäpiirin spesiaalivinkkiä ostettavaksi hän ei oikein keksi nopeasti antaa. ”No onhan meillä ollut myynnissä kenguruakin. Mikä pizza olisi paras? Kaikki ne ovat hyviä”.

MIKKO Tanni on asiakkaille tuttu kasvo kaupan kassalta.

VAIKKA Suomessa aletaan jo kärsiä työvoimapulasta, Lidlissä on Mikon mukaan toistaiseksi työvoimaa riittänyt. Osa on viikonloppuvuoroja tekeviä opiskelijoita, osa tekee täysiä päiviä. Mikko Tannin lisäksi Pirkkalan myymälässä on toinenkin koko 20 vuotta töissä ollut myyjä.

Työvoimasta halutaan nykyisin pitää kiinni. ”Yhtiöllä on ollut sellainen come back -bonus, eli jos kesätyöntekijä tulee takaisin työhön seuraavana kesänä, niin saa bonuksen ja toivotetaan tervetulleeksi.”

TÄLLÄ hetkellä Lidlillä on 200 myymälää Hangosta Sodankylään, työntekijöitä noin 5600 ja se on liikevaihdoltaan mitattuna Suomen 43. suurin yritys.