Pirkkalan työllisyyspalvelut eivät ole työnhakijoihin yhteydessä niin usein kuin nykyään pitäisi – ”Kaikki tehdään mitä voidaan”

Yhtä työllisyyspalvelujen työntekijää kohden on Pirkkalassa yli 100 asiakasta

Pirkkalan työllisyyspalveluiden päällikkö Kimmo Kivinen kertoo, että uudella työvoimapalvelumallilla on ollut Pirkkalassa ei-toivottuja seurauksia.

PIRKKALAN kunnalla on ollut vaikeuksia tukea työttömiä työnhakijoita niin aktiivisesti kuin uusi pohjoismainen työvoimapalvelumalli edellyttää.

Toukokuun alussa voimaan tullut malli on kiristänyt työttömyysetuuksien ehtoja. Työttömien työnhakijoiden on muun muassa haettava pääsääntöisesti neljää työpaikkaa kuukaudessa etuuksien menettämisen uhalla.

Samalla TE-toimistojen ja kuntien työllisyyspalveluita velvoitetaan tukemaan asiakkaitaan entistä tiiviimmin. Uusille asiakkaille on esimerkiksi järjestettävä alkuhaastattelu viiden arkipäivän kuluessa, jonka jälkeen työnhakijaan on pidettävä yhteyttä kahden viikon välein kolmen kuukauden ajan.

Pirkkalan työllisyyspalvelut eivät ole saaneet täytettyä näitä vaatimuksia kaikkien asiakkaiden kohdalla, kertoo Pirkkalan työllisyyspalveluiden päällikkö Kimmo Kivinen.

”Emme pysty täysin toteuttamaan (työvoimapalvelumallin vaatimuksia). Meillä on työllisyyspalveluissa hyvä, mutta pieni porukka, ja kaikki tehdään mitä voidaan”, Kivinen sanoo.

YHTÄ työllisyyspalvelujen asiantuntijaa eli oma-valmentajaa kohden on Pirkkalassa tällä hetkellä yli 100 asiakasta.

Henkilöstön kesälomien aikaan asiakkaita voi kertyä yhdelle työntekijälle jopa 160.

Saatuun – tai saamatta jääneeseen – tukeen tyytymättömät työnhakijat voivat halutessaan tehdä kunnalle oikaisupyynnön. Sellaisia ei Kivisen mukaan ole kuitenkaan toistaiseksi tullut

”Tästä voi päätellä, että hakijat eivät ole kokeneet saaneensa huonoa tai hidasta palvelua”, Kivinen toteaa.

Kimmo Kivisen mukaan terveyskeskuksen työtaakka on noussut uuden työvoimapalvelumallin tultua voimaan.

VAIKKA pohjoismainen työvoimapalvelumalli on ollut käytössä vasta vähän aikaa, Kivinen on ehtinyt jo havainnoida sen vaikutuksia työllisyyspalveluiden arjessa.

”Yksi ei-toivottu seuraus on se, että osa työnhakijoista hakeutuu avoimien työpaikkojen sijaan terveydenhuoltoon selvittämään mahdollisia työn hakemisen esteitä. Tämä on aiheuttanut terveyskeskuksessa palveluntarpeen kasvua. Hakija tietysti toimii, kuten haluaa, mutta ei uudistus tätä vaikutusta tavoitellut”, Kivinen sanoo.

TE-palveluiden työntekijöitä uudistus velvoittaa tekemään entistä tarkempia kirjauksia työnhakijoiden asioista. Yhdestä asiakkaasta saatetaan tehdä säännöllisesti kirjauksia kolmeen eri järjestelmään. Kivinen toteaa kirjausten teon syövän paljon työaikaa, vaikka kirjaamiseen syntyykin vähitellen rutiinia.

SITÄ, onko työvoimapalvelumalli onnistunut tavoitteessaan eli jouduttanut työnhakijoiden työllistymistä, on Kivisen mukaan vielä liian aikaista sanoa. Hän sanoo, että vaikutuksia voitaneen arvioida ensi vuonna.

Toukokuun lopulla Pirkkalan työttömyysaste oli 5,5 prosenttia. Kunnassa oli siis työttöminä työnhakijoina 544 ihmistä. Heistä pieni osa kuuluu vielä Pirkanmaan TE-toimiston piiriin, eivätkä he siten ole kunnan työllisyyspalveluiden asiakkaita.