Diplomikauppias Sanna Tiitinen K-erikoiskauppiasyhdistyksen johtoon – Konkariurheilukauppias  rakentaa K-ryhmän yhteisöllisyyttä

Runsaan 30 kauppiasyrittäjävuotensa kerryttämillä eväillä diplomikauppias Sanna Tiitinen johtaa nyt valtakunnallista K-erikoiskauppiasyhdistystä ja hän toimii lisäksi K-kauppiasliiton hallituksessa. Konkariurheilukauppias korostaa kokemuksien jakamisen ja avoimen vuoropuhelun tärkeyttä K-ryhmän yhteisöllisyyden rakentamisessa.

K-erikoiskauppiasyhdistys on valtakunnallinen tärkeä toimija. Nyt sen hallituksen puheenjohtajana on pirkanmaalainen diplomikauppias Sanna Tiitinen, jolla on jo runsaan kolmen vuosikymmenen kokemus kauppiasyrittäjänä. Tiitiset Oy pyörittää Intersport-urheilukauppoja Tampereen Koskikeskuksessa ja Lielahdessa. – Pirkanmaa on myös kaupanalan vinkkelistä Suomi pienoiskoossa, siksi täällä työskenteleminen antaa hyvät eväät uuteen luottamustehtävääni. Kuva: Matti Pulkkinen
PIRKANMAA on Suomi pienoiskoossa, sanotaan. Hiljan valtakunnallisen K-erikoiskauppiasyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana aloittanut ylöjärveläinen kauppiasyrittäjä Sanna Tiitinen pitääkin tehtäväänsä todellisena näköalapaikkana erilaisten maakuntien ja talousalueiden arkeen.

Yrittäjäpariskunta Sanna ja Timo Tiitinen on tehnyt urheilukauppaa jo 32 vuoden ajan eri Intersporteissa Kirkkonummella, Ylöjärvellä, Tampereella sekä Hämeenlinnassa.

Tiitisten lapset ovat kasvaneet urheilukaupan maailmaan. Susa Tiitinen ja Erik Myllymäki pyörittävät nyt kauppiasyrittäjinä Hämeenlinnan Intersportia. Sini Tiitinen työskentelee Tiitiset Oy:n Koskikeskuksen Intersportin myymäläpäällikkönä, ja hän on aloittamassa kauppiasvalmennuksen. Aktiivisesti jääkiekkoa pelaava Tuomas Tiitinen on myös töissä Lielahden Intersportissa.

– Monesti suuri yleisö unohtaa, että Keskossa päivittäistavarakauppa ja Suomen K-raudat ja Intersportit ovat kauppiasyrittäjävetoisia. Näistä noin puolet on perinteisiä perheyrityksiä, Tiitinen teroittaa.

Puheenjohtajan roolissaan Tiitinen aikoo tehdä työtä senkin eteen, että nykyistä useammat nuoret ottaisivat yrittäjyyden sydämenasiakseen. Hän on vakuuttunut siitä, että myönteisten kokemusten ja onnistumisten kertominen kannustavat nousevia ikäryhmiä.

Keskon vapaa-ajankauppa on osa autokaupan toimialaa.   

Konkarikauppias Tiitinen uskoo, että hänen pitkä ja monipuolinen kokemuksensa painoi vaa’assa paljon, kun hänestä tehtiin K-erikoiskauppayhdistyksen puheenjohtaja. Tiitinen lisää, että heidän perheyrityksensä on toiminut niin pienellä kuin suurella paikkakunnalla ja niin ydinkeskustassa kuin laitakaupungilla. Kivijalkamyymäläarkea on eletty niin osana kauppakeskustodellisuutta kuin omaa kauppapaikkaa.

Tiitinen tietää, että yrittäjyyteen ja kaupan tekemiseen kuuluvat niin hyvät kuin huonot ajat.

– Omalle uralleni ovat mahtuneet niin 1990-luvun suurlama kuin vuoden 2009 taantumakin. Tuoreessa muistissa on vielä koronavuodet. Parhaillaan elämme Venäjän hyökkäyssodan aikaa, jolloin maailmassa on poikkeuksellisen monta erilaista kriisiä. Kaikki ne heijastuvat ja vaikuttavat suomalaisen kaupan arkeen, Tiitinen huomauttaa.

Tiitinen vahvistaa niin omaansa kuin kollegoidensa tulevaisuususkoa sillä, että K-kauppiaita on ollut itsenäisinä kauppiasyrittäjinä jo runsaan sadan vuoden ajan.

– Niin jokapäiväisen työmme kuin kaiken valtakunnallisen toimintamme tavoitteena on säilyttää K-kauppiuus elinvoimaisena ja tuloksellisena vielä toisenkin sadan vuoden ajan, Tiitinen linjaa.

PUHEENJOHTAJANA Sanna Tiitinen haluaa olla kokoaja, avuntarjoaja, yhteistyön rakentaja sekä yhteisöllisyyden vahvistaja.

– Olen syntynyt K-leima otsassani. Keskolaisuus ja kauppiuus ovat niin geeneissäni kuin veressäni. Juureni ja taustani kannustavat minua toimimaan koko K-ryhmän yhteisön hyväksi, Tiitinen miettii.

– Olen isosti erikoiskauppiasyhdistyksen veturina uuden äärellä, ja se kyllä oikeasti jännittää minua, Tiitinen tunnustaa.

Tiitinen painottaa omaan kokemukseensa pohjaten, että aktiivinen toiminta Keskon eri työryhmissä ja johtokunnissa kantaa hedelmää.

– Se ei pidä paikkaansa, että Keskossa määräiltäisiin ylhäältä alaspäin. Kauppiasyrittäjillä on vahva jalansija, hän vakuuttaa.

– Olen halunnut vaikuttaa koko K-kauppiasurani ajan ryhmämme ja ketjumme asioihin. Uudet luottamustehtävänäkin ovat nimenomaan vaikuttamisen paikkoja. Minusta ihmisen on uskallettava tarttua ongelmiin ja haasteisiin, jotta asiat sujuvat aina vaan paremmin, Tiitinen kokee.

Tiitisen mukaan niin Kesko kuin sen sisällä olevat toimialat ja ketjut käyvät kehittävää kokoaikaista kehityskeskustelua.

– Esimerkiksi Intersport-kauppiaat tukeutuvat toisiinsa, vaihtavat kuulumisia ja kokemuksia ja ratkovat porukalla erilaisia haasteita. Kauppiasyrittäjät ovat mentoreita ja yrityskummeja toisilleen, Tiitinen kuvailee.

Tiitinen iloitsee kauppiasyrittäjien ja ketjuyksikön välisestä aidosta yhteistyöstä. Verkkokaupan aikakaudella esimerkiksi kauppapaikkojen fyysiset rajat ovat kaatuneet. Asiakas valitsee, keltä hän tarvitsemansa tuotteen ostaa. Vanhoina aikoina koko valikoima oli neljän seinän sisällä myymälässä. Verkkokaupan maailmassa tarjonta on valtava, samoin asiakkaiden odotukset. Nämä ovat mahdollisuuksia.

– Kauppiasyrittäjien yhteistoiminnalla on aina enemmän voitettavaa kuin hävittävää. Joukkovoima on tärkeä avu, kun luomme ihmisille palveluja, Tiitinen näkee.

Diplomikauppias Sanna Tiitinen tietää syntyneensä K-leima otsassansa. Hän toimii niin perheyrityksessään kuin K-ryhmässä sen hyväksi, että kauppiasyrittäjyys on suomalaista yhteiskuntaa vaurastuttava tekijä vielä sadan vuoden päästä. Kuva: Matti Pulkkinen
KESKON monipuolisuus rikastuttaa sen eri toimialoilla työskentelevien työelämää. K-ryhmä on maamme toiseksi suurin päivittäistavarakaupan toimija. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa toimii Koti-Suomen lisäksi seitsemässä muussa maassa. K-Auto on autokaupan johtava toimija Suomessa. Keskon vapaa-ajan kauppa on osa autokaupan toimialaa. Urheilukaupan ketjut ovat Intersport ja Budget Sport.

Sanna Tiitinen kiittää Keskon tarjoavan luovasta hulluudesta innostuneille ja kiinnostuneille menestyksellisiä polkuja yrittäjyyteen. Hän muistuttaa, ettei yrittäminen ole aina ruusuilla tanssimista, kuten elämä ei luonnollisesti ole sitä isossa kuvassakaan.

– Tunnistan, että suomalainen yhteiskunta perustuu hyvin pitkälle perhekeskeiseen yrittämisen malliin. Oman perheeni ratkaisut tukevat ajatusmaailmaani, Tiitinen kertoo.

Tiitinen on vakuuttunut siitä, että kauppaa tehdään tulevaisuudessa vielä nykyistä monikanavaisemmin.

– Esimerkiksi meillä urheilukaupassa ahkeroi alan vahvasti osaavia ja tuntevia ammattilaisia. He ovat voimavara ja avain menestymiseen. Kun asiakas astelee myymälään, hän kysyy haluamaansa tuotetta, jonka jälkeen myyjä ottaa kopin ja haastatellen selvittää asiakkaan tarkoitukseen parhaiten sopivan vaihtoehdon. Tässä on syy, miksi kivijalkamyymälät lunastavat paikkansa, Tiitinen herättelee.

Tiitisen mukaan yrittäjien vastuulla on huolehtia siitä, että työyhteisössä vallitsee avoin, kunnioittava ja yhteen hiileen puhaltava henki.

– Asiakas aistii ilmapiirin, jossa kaupassa työskennellään. Motivoiva työyhteisö vaikuttaa moneen asiaan ja yhteyteen, Tiitinen teroittaa.

Tiitinen muistuttaa, että urheilukaupalla on myös yhteiskunnallinen tehtävä ja tavoite.

– Kannustamme ihmisiä liikkeelle ja liikkumaan. Kun pidämme esillä seikkaa, että itsestään huolehtiminen vahvistaa hyvinvointia, olemme tehneet paljon, Tiitinen toteaa.

Kun oma yritys menestyy, kauppiasyrittäjällä on mahdollisuus antaa voimavarojaan yhteiseen hyvään. Sanna Tiitinen lupaa laittaa kaikkensa likoon K-erikoiskauppiasyhdistyksen parhaaksi.

– Yhdessä avartamalla ymmärrystä kohtaamme varmasti lukuisten mahdollisuuksien ja vaihtoehtojen kirjon, Tiitinen luottaa.