”Monelle on tullut pelkoa, millainen taksi tulee” – Taksialan ankara kilpailu sataa luotettavien yritysten laariin, uskoo vastikään palkittu Vesa Lammi

Pitkän linjan taksinkuljettaja näkee alan kovassa kilpailussa hyvääkin.

Jokainen kyyti ja asiakas on taksinkuljettajalle tärkeä, sanoo yrittäjä Vesa Lammi.
YLI 20 vuotta taksiyrittäjänä Pirkkalassa toimineella Vesa Lammilla on aihetta hymyyn. Tampereen aluetaksi Oy palkitsi hänet Vuoden taksiyrittäjänä 2024.

Palkinto myönnettiin Taksi Tampereen liikennöitsijöiden gaalassa helmikuussa. Palkinnon saaja valittiin kuljettajien kymmenien ehdotusten joukosta. Palkitsemisperusteissa Lammia kiitettiin henkilökunnan arvostavasta kohtelusta, vuosia kestäneestä urasta ja yrityksen hienosta kasvusta.

Lammi ei ollut tiennyt olevansa ehdolla, joten palkinto tuli yllätyksenä.

”Ei voinut muuta kuin nöyryyttä tuntea. Jotain on tehty selvästi oikein”, Lammi toteaa.

”Tämä palkinto on koko tiimille, tämä on myös heidän työstään palkinto.”

LAMMILLA on pitkä tausta niin Pirkkalassa kuin taksin ratissakin. Hän muutti Pirkkalaan vuonna 1987 ja ryhtyi ajamaan taksia vuonna 2003. Jo toisena vuonnaan alalla hän heittäytyi yrittäjäksi.

Taksi Team -yritys ajaa Pirkkalasta käsin kyytejä ympäri Tampereen seutua. Pisimmät keikat on tehty Ruotsiin ja Viroon.

Yrityksen automäärä on vuosien aikana kasvanut kahdesta yhdeksään, ja kuljettajia on tällä hetkellä toistakymmentä. Vuoden 2018 taksiuudistus tarjosi mahdollisuuden lisätä autojen määrää, kun luvat vaihtuivat autokohtaisista yrityskohtaisiksi.

NYKYÄÄN taksiala on Lammin mukaan ankarasti kilpailtu.

”Yrittäjiä tuli taksiuudistuksen jälkeen paljon, mutta nyt moni on lopettanut. Todella monella yrityksellä on nyt kilpailun takia vaikeaa”, Lammi sanoo.

Taksiuudistus höllensi kuljettajien koulutusvaatimuksia, ja epäluotettavien kuljettajien määrä alalla lisääntyi.

”Monelle on tullut pelkoa, millainen taksi tulee. Rautatieasemalla tilanne on ehkä pahin: siellä tullaan kantamaan laukkuja autoon ennen kuin kyydistä on edes sovittu.”

Kilpailu ulottuu Lammin mukaan myös yhteiskunnan maksamiin sote- ja Kela-kyyteihin.

”Kelan välitysyhtiöt kilpailevat, minkä yhtiön autot saavat ajaa Kela-kyytejä. Hintakilpailu on tullut näihin yhteiskunnan kuljetuksiin aika rajusti. Kyytejä yritetään kalastella vaikka millä hinnalla.”

Vesa Lammi päätyi taksialalle puolivahingossa. Kiinteistönvälittäjänä työskennellyt Lammi suoritti kuljettajakokeen vuosituhannen alussa ja ajatteli ajavansa kyytejä silloin tällöin. Pian hän tempautui alalle kokopäiväiseksi yrittäjäksi.
TOISAALTA Lammi näkee tilanteessa hopeareunuksen: luotettaville taksiyrityksille on entistä enemmän kysyntää, kun ihmiset haluavat varmistaa itselleen rehdin kyydin. Lammi uskoo, että kilpailu sataa lopulta luotettavien yrittäjien laariin.

Talouspuolella taksiyrityksissäkin pätevät perusasiat. Lammi kiteyttää, että yrittäjänä pärjää, kun matikkapää pelaa ja kulut ja menot ovat tasapainossa. Lammi itse on työskennellyt aiemmin kaupan alalla ja tukkuliikkeissä.