
Koulujen oppimisympäristöön on tehty muutoksia, jotka eivät perustu tutkittuun tietoon. Monet meistä olisi voinut kertoa omasta kokemuksestaan, että avoimissa oppimisympäristöissä on vaikea keskittyä. Avoin oppimisympäristö ei sovi kaikille. Lisäksi kännyköiden salliminen kouluissa on lisännyt keskittymishäiriöitä.
Inkluusio on ajatuksena kaunis mutta käytännössä vaikea toteuttaa. Siitä on monilla alueilla tullut säästökeino, sillä tuki ei ole seurannut lasta. Erilaisten oppijoiden määrä on kasvussa. Osalla on oppimisessa haasteita ja he tarvitsevat ylimääräistä, henkilökohtaista tukea. Aistiyliherkälle koulun äänimaailma voi olla ylipääsemätön haaste ja mölyinen ympäristö voi estää häntä oppimasta tai saada hänet käyttäytymään aggressiivisesti. Itseohjautuvuus ei kaikilta suju vaan osa tarvitsisi henkilökohtaista ohjausta.
Opettajien aikaa menee kasvaneeseen byrokratiaan ja kasvavaan levottomuuteen eikä heidän aikansa aina riitä yksilölliseen kohtaamiseen ja tukeen. Auttaisiko ylimääräiset kädet rauhoittamaan tilannetta?
Moni lapsi ja nuori tarvitsee tukea elämänhallintaan ja arjessa selviytymiseen. Tämäkin sitoo opettajien aikaa ja resursseja ja on pois varsinaisesta opetustehtävästä. Koulunkäynnin ohjaajien merkitys onkin ensiarvoisen tärkeä, jotta opettajat voivat keskittyä päätehtäväänsä. Mitä vielä voitaisiin tehdä koulurauhan turvaamiseksi?
Kyse on yksinkertaisesta ja edullisesta tavasta, jolla koululuokasta voidaan tehdä rauhallisempi ja turvallisempi.
Opettajien, koulunkäyntiavustajien ja muun oppimista tukevan henkilökunnan työ on korvaamatonta. Koulumummot ja -vaarit eivät vie heidän paikkaansa, mutta tuovat koululuokkaan sellaisen turvallisen vanhemman, joka on läsnä tavallisena aikuisena. Kuulevia korvia ja auttavia käsiä ei ole koskaan liikaa.
Koulumummot ja -vaarit voivat käydä kahtena tai kolmena päivänä viikossa, ehkä muutaman tunnin kerrallaan. Osallistuminen sovitaan luokanopettajan kanssa tarpeiden mukaan, vaikka pelkästään käsityötunneille tai välituntien ajaksi ylimääräisiksi silmiksi ja korviksi. On tärkeää, että koulumummo tai -vaari pysyy samana, jotta luottamussuhde lapsiin on helpompi rakentaa.
Tein tammikuussa valtuustoaloitteen koulumummoista ja -vaareista. Opettajille on mahdollistettava työrauha ja kaikille oppilaille varmistettava oikeus oppimiseen.
Riitta Kuismanen
sote-alan opettaja
valtuutettu, aluevaltuutettu (kd.)
kunta- ja aluevaaliehdokas
Pirkkala