TÄNÄ talvena apuna latujen kunnostamisessa Pirkkalassa on uusi latukone. Pirkkalan liikuntapaikkamestarin Kari Koskisen mukaan konetta käytetään tällä hetkellä pääosin kaasulinjan ja Syrjän metsäautotien ympäristössä, minkä lisäksi sitä pystytään hyödyntämään ”vaihtelevasti” valaistulla ladulla.
”Kun olisi vaan lunta. Vielä konetta ei pysty käyttämään joka paikassa”, Koskinen kertoo.
Lumen niukka määrä aiheuttaa toistaiseksi latujen ylläpidolle haasteita. Torstaina päivitetyn Pirkkalan latukartan mukaan esimerkiksi valaistulla latureitillä maa oli vielä paikoin näkyvissä ja Vähäjärven ympäristössä ladulla oli vettyneitä kohtia.
”Ladut ovat tyydyttävän ja hyvän välillä Syrjän metsäautotien ja kaasulinjan osalta. Kaitajärven noin kilometrin osuus on hyvässä kunnossa”, liikuntapaikkamestari kuvailee latutilannetta perjantaiaamuna.
Hiihtoreittien kunnossapitoon vaikuttaa myös ihmisten toiminta. Koskinen muistuttaa, että perinteisen ladun välissä oleva vapaan hiihtotavan osuus on osa latua, eikä sitä ole tarkoitettu kävelyyn.
KÄYTÄNNÖSSÄ kuntaan hankittu latukone parantaa latujen hoito- ja ylläpitomahdollisuuksia merkittävästi. Aikaisemmin Pirkkalan kunta on ostanut latukoneella tehtäviä ajoja ulkopuolelta, mikä on tarkoittanut jokaisesta koneajosta kunnalle lisäkustannuksia.
Pirkkalan omalla koneella ladut saadaan jatkossa kunnostettua nopeammin ja tasaisemmin. Liikuntapaikkamestari Koskisen mukaan koneella latua ei tarvitse enää ajaa moneen kertaan, minkä lisäksi sillä saadaan tehtyä kerralla kaksi latua.
”Kroppa säästyy”, hän luonnehtii ja kuvaa hankinnasta saatujen käyttökokemusten olleen hyviä.
PistenBully 100 -merkkisessä koneessa on panostettu ergonomiaan, mikä vähentää Koskisen mukaan latuja kunnostavan henkilöstön fyysistä kuormitusta.
UUSI latukone vaati vähintään neljä metriä leveän ja tasaisen reitin. Se ei mahdu kulkemaan Kurikantien tunnelista, mutta Kari Koskisen mukaan kone on mahdollista ajaa tien yli. Näin ollen sitä pystytään mahdollisesti hyödyntämään myös Killon osuudella Pirkkalan kahdeksankilometrisestä valaistusta ladusta.
Käytännössä latukonetta tullaan liikuntapaikkamestarin mukaan käyttämään pääreiteillä. Esimerkiksi peltolenkit hoidetaan yhä kokonaan vanhalla kalustolla.
Jotta kunnan tuoreesta hankinnasta olisi latujen kunnossapidossa mahdollisimman paljon apua, vaaditaan kuitenkin suotuisia säitä.
”Kun lunta riittää, on kiva tehdä. Pelkkä kone ei tee autuaaksi”, Koskinen toteaa.