Tarkastelen tässä asumisasioita taloyhtiöiden näkökulmasta. Huolto- ja isännöintikulut ovat myös merkittävä menoerä.
Kun valitsemme taloyhtiön palkkalistalle toimitusjohtajaa, isännöitsijää, on ajateltava hinta-laatu suhdetta. Halvin ei läheskään aina ole paras vaihtoehto. Halutessamme kilpailutuksen avulla taloyhtiölle isännöintipalveluita, on merkityksellistä se mitä isännöintipalkkio sisältää.
Isot valtakunnalliset ja alueelliset isännöintitoimistot jakavat isännöintityön erikseen isännöintiin ja tekniseen isännöintiin. Teknisen isännöinnin osuutta ei tarjouksissa erikseen mainita, koska kulut muodostuvat tehdystä työstä, tuntiveloituksesta.
Taloyhtiön ikääntyessä teknisten palvelujen tarve kasvaa huomattavaksi. Isännöintitoimistoilla on eri alojen palvelutuottajien kanssa keskinäisiä sopimuksia, joiden palveluita pyritään kanavoimaan taloyhtiöiden käyttöön. Mainittakoon Vakuutusmeklarien käyttäminen kiinteistövakuutuksien välikätenä.
TALOYHTIÖIDEN hallitusten pitäisikin muistaa, että kaikista solmituista sopimuksista, joiden perusteella taloyhtiölle tulee kuluja, pitäisi hyväksyntäpäätökset löytyä hallituksen pöytäkirjoista.
Korjauspalveluiden laatuun on myös syytä paneutua. Liian usein urakat pitkittyvät perusteettomasti. Tästä on haittaa osakkaille ja taloyhtiöille. Työtuloksen laatu ja takuuasiat eivät ole sivuutettavia, vähäpätöisiä asioista.
Laskutuksen tarkkailusta on myös pidettävä huolta. Sen pitäisi olla isännöinnin vastuulla. Urakoitsijoiden laskutuksessa on valitettavasti toisinaan ilmaa, ylilaskutusta. Tuntitöistä laskutetaan ylitunteja, ellei isännöitsijä puutu asiaan.
Mielestäni laskutus pitäisi tapahtua puolen tunnin tarkkuudella. Laskutuksen seurannassa auttaa osakkaiden, hallituksen ja isännöitsijän välinen konsultointi.
Markku Lehtinen
Tampere, Härmälänranta