NELJÄ TÄHTEÄ: Rakkaus Tampereeseen roihuaa Komediateatterissa – uutislähetys taipuu hersyväksi näytelmäksi

Kotiseuturakkaus leimahtaa täyteen roihuun Tampereen Komediateatterin Päänäyttämöllä. Jo 30 vuoden ikäiset Tampereenkiäliset uutiset on kerännyt niin paljon lihaa luun ympärille, että ilmiössä on täydet eväät kiinnostavalle näytelmälle. Ilpo Rantasen käsikirjoitus avaa näköalan Höntän ja Toipparin ainutlaatuiseen maailmaan, joka kohtaa ketjuradioista tutun tasapäisen ohjelmatarjonnan.

HÖNTÄN ja Toipparin Tampereenkiäliset uutiset on käsite tamperelaisten keskuudessa. Säännölliset uutislähetykset kokoavat radiovastaanottamien äärelle uskolliset kuulijakunnat. Sähkeissä vilahtelevat tunnetut kaupunkilaiset, joiden edesottamukset tai sutkautukset ylittävät juttukynnyksen.
Hönttä alias Ilkka A. Jokinen ja Toippari alias Harri Järvinen kohtaavat aggressiivisen uudistajan, kun Juulianna Mäkelän esittämä Assi Tikka tarjoilee uusia tuulia radiolähetykseen. Kuva: Harri Hinkka

Paikallisuus on kaiken a ja o. Tamperelaisuus on kirvoittanut kautta aikojen laulujen sanoittajia, näytelmien kirjoittajia ja viihdeohjelmien tekijöitä. Keskiössä on mainio tamperelainen puhetapa, joka on säilynyt hyvin paljasjalkaisten keskuudessa. Se tunnetaan laajasti, koska esimerkiksi monet TV2:n sarjat ovat ammentaneet sanomansa ja sisältönsä tamperelaisesta elämänpiiristä ja -tavasta.

Kolme vuosikymmentä on pitkä aika minkä tahansa ohjelman elämänkaaressa. Se on arvostettava saavutus, joka kertoo laajasta kannattajakunnasta. Tampereenkiäliset uutiset kerää näytös näytökseltä katsomoon Höntän ja Toipparin faneja ja seuraajia. Se joukko on taatusti hyvin laaja.

Tampereen Komediateatterin esitys on merkittävästi isompi juttu kuin yksi uutislähetys. Näytelmässä syvennytään syihin ja seurauksiin, miksi Tampereenkiäliset uutiset pitää lähetyksestä toiseen – vuodesta vuoteen pintansa.

Suorastaan neronleimaus on tarkastella ikonista radio-ohjelmaa mediamaailman uudistajien silmin. Pääkaupungista tupsahtava muutoskonsultti eikä hänen taustajoukkonsa tunne tamperelaisuuden syvintä olemusta. Tämä ilmiö on tullut tutuksi monen kaupungin ja maakunnan asukkaille, kun tuntematon lehtikustantaja on nielaissut oman paikkakunnan ja alueen sanomalehden ahnaasti kitaansa. Siinä on paikallisuudella pyyhkäisty takamusta.

Tampereenkiälisten uutisten saattaminen näyttämölle onkin omiaan herättämään laajempaa mediakeskustelua paikallisuuden, maakunnallisuuden ja valtakunnallisuuden teemoilla.

Heikki Helan Räikköne on hellyttävä äidin lutunen. Aku Sajakorven esittämä Räikkösen äite on lempeä muori elämänviisaine neuvoineen. Kuva: Harri Hinkka
ILPO Rantanen ja työryhmä on kypsytellyt käsikirjoituksen, joka antaa kasvot laajemminkin kiintoisalle paikalliselle ilmiölle. Näytelmä onkin mitä parhain kiitos ja kunnianosoitus Höntän ja Toipparin palolle tehdä omanlaistansa juttua arvostelijoista ja manaajista huolimatta.

Ilkka A. Jokinen ja Harri Järvinen tunnetaan äänistään, niin valtava voima eetterillä on. Nyt herrat suojelevat hahmojaan, Hönttää ja Toipparia, kun he ovat henkilökohtaisesti näyttämöllä. Ohjaaja Marika Vapaavuori ansaitsee kiitoksen uniikkiuden kunnioittamisesta. Hän ole lähtenyt sorvaamaan Jokisesta ja Järvisestä mitään muuta kuin he ovat. Siinä he ovat kaiken kansan silmien alla vahvuuksineen ja heikkouksineen.

Assi Tikan rooli on älynväläyksen tulosta. Kaikkitietävä konsultti onkin peilinä, jonka voimakasta paatosta vasten Höntästä ja Toipparista piirtyy kirkas kuva tamperelaisuuden vaalijoina ja puolestapuhujina. Juulianna Mäkelä tekee Tikan roolin särmikkäästi.

Heikki Helan esittämä Räikköne on todellinen näytelmän suola. Helan kansanomaisuus hurmaa. Helan biisit tekevät vaikutuksen, ja niille on perustellut paikkansa juonen kuljetuksessa. Varmaa on, että Tampere-biisi nousee arvoon arvaamattomaan, kun suuri yleisö kuulee sen.

Aku Sajakorpi hellyttää kahdessa roolissa. Räikkösen äitenä Sajakorpi tepsuttaa näyttämölle lempeän, elämänviisaan ja suurisydämisen kansannaisen. Hänen hallussaan on arvokas ja maailmaa nähnyt leivänjuuri, joka kohoaa merkittäväksi vuosisatojen ketjun symboliksi rieväkylässä. Moksu Palosena Sajakorpi puolestaan heittäytyy maailmaa ravistelevan taiteilijan luomisvimmaiseen kääröön.

OHJAAJA Marika Vapaavuorella on vankka kokemus työssään. Taatusti Tampereenkiälisten uutisten ohjaaminen ei ole ollut helppo nakki. Vapaavuori nostaa ansiokkaasti tarinan punaisen langan esille. Kaiken ei tarvitse olla suurta ja maailmaa syleilevää. Kotikutoinen ja pienielkeinenkin riittävät.

Musiikki rytmittää fiksusti molempia puoliaikoja. Heikki Hela on mestari, ja sillä siisti.

Oskari Löytösen lavasteiden keskiössä on radiostudion lähetyspöytä. Löytönen ja valosuunnittelija Petrus Korhonen toteuttavat vaikuttavasti kohtauksen, jossa kaikkivoipa konsultti on korvessa luonnon armoilla rajusateen piiskatessa häntä elämän perusasioiden äärelle.

TAMPERELAISUUTTA on vaalittava. Tampereen Komediateatteri on juurevasti vuonna 1779 perustetun sisämaakaupungin asialla. Sen johto näkee lähelle ja löytää arjesta kiintoisia aiheita ohjelmistoonsa.

Tampereenkiäliset uutiset rikastuttaa syyskauden tarjontaa teatterin pääkaupungissa. Näytelmä on kunnianosoitus paitsi mainiolle murteelle myös tamperelaiselle elolle ja elämänasenteelle. Tässä jos missä tehdään raikasta lähikulttuurityötä.

Kotiseutukärpänen pörrää katsomossa ja puree lempeästi teatterivieraita.