Tampereen Teatterin ”Vaimoni, Casanova” on huippuhauska juttu – Mari Turunen ja Lari Halme loistavat

Näytelmässä ei naureta turhalle, vaan käsittelyssä ovat ihmisten tragikoomiset yritykset jäsentää itseään.

Mari Turunen tekee huippuroolin Tampereen Teatterin näytelmässä Vaimoni, Casanova.

Mikä: Vaimoni, Casanova Tampereen Teatterin Frenckell-näyttämöllä.

Ketä: Käsikirjoitus Leea Klemola, ohjaus Antti Mikkola. Rooleissa Mari Turunen, Matti Hakulinen, Lari Halme, Kai Vaine ja Katriina Lilienkampf.

Pähkinänkuoressa: 60-vuotias näyttelijä Kyllikki Lalla (Mari Turunen) on palaamassa töihin kahden vuoden sairasloman jälkeen. Ennen sitä häntä oli syytetty seksuaalisesta häirinnästä teatteriyhteisössä. Stressi ja näyttöpaineet ovat vahvasti pinnassa – tämän saavat huomata aviomies Jukka Merenlahti (Matti Hakulinen) ja teatterin henkilökunta mukaan lukien ohjaaja Antero Jokinen (Lari Halme).

Lallan paluuta varten suunnitellun Casanova-teoksen työstäminen alkaa, mutta häirintäsyytösten takia on edettävä uusien nuottien mukaan.

Harjoituksissa pääsevät irti alkukantaiset ja eläimelliset tunteet. Kyllikki Lalla käsittelee naiseuttaan, himojaan ja selkäkipujaan niin miehensä kuin koreografi Ari Vierelän (Kai Vaine) kanssa.

Ohjaaja Jokisella, joka ennen näytönpaikkaansa on kunnostautunut teatterin narikassa, on hänelläkin taiteellisen lopputuloksen ohessa vahvasti pelissä oma sielunhoito, jopa miehuus.

Vaimoni, Casanova TT:n Frenckell-näyttämöllä. Kuvassa: Lari Halme, Katriina Lilienkampf ja Mari Turunen. Kuva: Heikki Järvinen

Arvio: Leea Klemolan outo maailma on näyttäytynyt Tampereen Teatterissa Arktisen trilogian kautta. Siihen kuuluu neljä osaa: Kokkola, New Karleby, Kohti kylmempää ja Arktiset leikit.

Vaimoni, Casanova on huippuhauska näytelmä. Siinä ei naureta turhalle, vaan käsittelyssä ovat ihmisten tragikoomiset yritykset jäsentää itseään: seksuaalinen häirintä, teatteriyhteisön kliseet, epävarmuus ja rakkaudenkaipuu pyörivät mystisenä vyyhtinä ulos Klemolan myllystä.

Klemolan tarinoissa liskoaivot ja kivikauden geenit veivät nykyihmistä kuin litran mittaa.

Mari Turunen on aivan loistava roolissaan muita pelottavana, itse sisäisesti epävarmana näyttelijädiivana. Toinen huippusuoritus on Lari Halmeen sukupuoli-identiteettiään työstävä ohjaaja Jokinen.

”Minä olen ihan miesten työturvallisuus johtotähtenäni modernisoinu tämän näytelmän. Kyllikki esittää semmosta panemisen lopettanutta mummoa. Ihan semmosta invalidia noita-akkaa. Se kaikki seksi mitä Casanovassa on, sitä esitän minä.” (Ohjaaja Antero Jokinen, 50)

Toimittajan tähdet: ☆☆☆☆☆