Lähiruoka on ihan tavallista arkiruokaa

Jos työmatkan varrella ei ole tilapuotia tai REKO-rinkiä, lähiruoka on kätevintä ostaa marketista.

Pirkanmaan Osuuskaupan lähiruokalähettiläs Elina Kaukonen tuntee pirkanmaalaisten tuottajien tarjonnan.

VIELÄ jokunen vuosi sitten lähiruuan tuottajat tuskailivat, että pieniä eriä lähellä tuotettua oli lähes mahdotonta saada isoihin marketteihin. Tässä asiassa maailma on tainnut mennä eteenpäin, sillä esimerkiksi Pirkanmaan Osuuskaupan valikoimista löytyy liki kolme ja puoli tuhatta lähiruuaksi luokiteltua tuotetta.

– Luvussa on mukana kausituotteita eli koko valikoima ei ole samanaikaisesti tarjolla, mutta ihan mittavasta tuotevalikoimasta silti puhutaan, lähiruokalähettilääksi tituleerattu valikoimapäällikkö Elina Kaukonen kertoo.

– Tällä hetkellä meillä on yhteistyökumppaneina noin 190 paikallista toimittajaa. On perinteikkäitä lihajalostajia, leipomoita, panimoita ja tilaviinin tekijöitä, trendikkäitä siipi- ja chilikastikkeita, hiutaleita ja jauhoja.

Lähellä tuotettuna voi ostaa myös perunoita, vihanneksia, juustoa, mysliä, suklaata, hunajaa… Halutessaan koko ostoskorin voi koota lähiruokana.

Kaukonen on erityisen ylpeä juuri arkisista ja ympärivuotisista tuotteista. Paikallista perunaa on tarjolla ympäri vuoden. Lähijuureksia saa tuoretuotteena pitkään, ja satokauden jälkeen Prismojen ja isojen S-markettien pakastekaapeista löytyy vielä esimerkiksi paikallista lihaa, raakamakkaroita ja marjoja.

– Pientuottajien lisäksi myös Pirkanmaan isot toimijat kuten Saarioinen tai Tapola tuottavat lähiruokaa. Punainen lanka on, että lähiruoka luo työpaikkoja ja vahvistaa alueen taloutta.

Samasta syystä Pirkanmaalla tehty suklaa tai täällä paahdettu kahvi ovat lähiruokaa, vaikka raaka-aine tuleekin kaukaa.

Prismoissa hykkynreunaopasteet ja tuottajajulisteet nostavat lähiruuan saman ryhmän tuotteiden joukosta selkeästi esiin.

ELINA Kaukosen työ lähiruuan tuomiseksi asiakkaiden ulottuville alkoi syksyllä 2020. Aiemmin samana vuonna Pirkanmaan Osuuskauppa oli edustajistovaalien yhteydessä luvannut kasvattaa lähiruuan näkyvyyttä kaupoissa.

– Paikallista valikoimatyötä oli toki tehty ennenkin, mutta silloin asiaan alettiin panostaa enemmän, Kaukonen sanoo.

Aluksi Kaukosen konkreettinen tavoite oli saada kauppoihin sata uutta lähituotetta vuodessa. Kävi ilmi, että uusia, sopivia tuotteita löytyikin suhteellisen helposti, ja sata uutta tuotetta oli koossa jo kesällä.

Lähituotteiden valikoiman kasvattamisen rinnalla alettii panostaa myymälämarkkinointiin ja lähiruuan tuomiseen asiakkaiden tietoisuuteen. Tuotteita alettiin siis nostaa paremmin esille. Moneen myymälään ilmestyi näkyvälle paikalle erillinen, oma lisämyyntihylly lähiruualle.

– Lisämyyntihyllyissä tuodaan esiin ajankohtaista ja kiinnostavaa lähiruokaa. Esillä on myös tuottajajulisteita eli tauluja, joissa kerrotaan enemmän siitä, mistä kyseinen lähituote tulee. On yrityksen nimi, kuva ja pieni tarina, Kaukonen kertoo.

Hilloissa ja mehuissa lähellä kasvatettujen marjojen ja hedelmien maku säilyy ympäri vuoden.

ERITYINEN lähiruokahylly on hyvä paikka silloin, kun haluaa tarkistaa, mitä uutta on tullut valikoimiin tai etsii paikallisia erikoisuuksia vaikka tuliaisiksi. Tämä on tärkeää lähiruuan näkyvyyden ja tunnettuuden kannalta.

Tasaisen menekin kannalta tärkeämpää on ujuttaa lähiruokaa asiakkaan arkiostoksiin. Siksi lähellä tuotettu hunaja tai kaurahiutale löytyy myös samasta hyllystä kuin muutkin hunajat ja hiutaleet. Siellä tehdään ne merkittävimmät valinnat: suosinko arjessani lähellä tuotettua vai kaukaa matkannutta?

– Tavallisessa hyllyssä lähituotteet on merkitty hyllynreunaopasteella, joka kertoo, mistä tuote on kotoisin. Näin lähiruuan suosiminen on haluttu tehdä kuluttajalle mahdollisimman helpoksi.

LÄHIRUOKALÄHETTILÄÄNÄ Elina Kaukonen pitää yhteyttä paikallisiin tuottajiin ja myymälöihin. Hän myös huolehtii siitä, että lähiruoka näkyy ja kuuluu niin myymlöissä kuin mediassakin.

– Varmistan, että tilaukset ja toimitukset sujuvat, että valikoima kussakin myymälässä on juuri sinne sopiva, sparraan tuottajia, Kaukonen luettelee työpäivän tyypillisiä toimia.

Kun pirkanmaalainen pientuottaja haluaa tuotteensa POK:n myymälöihin, Kaukonen on oikea yhteyshenkilö.

– Lähtökohtaisesti meille tarjotaan valmiita tuotteita, mutta kyllä välillä neuvon myös siinä, miten omasta tuotteesta saisi asiakkaan kannalta kiinnostavamman. Pellolta pöytään -toimitusketjusta löytyy monenlaisia tarinoita.

Vaikka valikoima on jo laaja, jotain puuttuukin. Kaukonen kertoo, että asiakkaat ovat kaivanneet esimerkiksi paikallisia perunalastuja. Myös arkisille jogurteille sekä ympärivuotisille hedelmä- ja vihannesosaston tuotteille on kysyntää.

– Loppukesästä ja syksyllä meillä onkin tosi paljon paikallista heviä. Voimme ottaa myyntiin pieniäkin eriä, koska emme vaadi, että tuotetta pitäisi toimittaa POK:n kaikkiin myymälöihin. Ihan hyvin voi tuoda kerran viikossa vihanneksia yhteen myymälään. Paikallisella tuotteella voi olla tärkeä lisäarvo juuri sille myymälälle ja sen asiakkaille.