Tarkka tieto ruoasta lisää sen arvostusta

Lähiruoka-lehden tuottaja Matti Pulkkisen mielestä pientuottajat ja lähiruoan valmistajat sekä jalostajat ovat keskeisessä roolissa Pirkanmaan brändin rakentamisessa. Kuva: Rami Marjamäki
LÄHIRUOKA-teemalehden jutut herättävät meitä itse kutakin miettimään suhdettamme ja arvostustamme jokapäiväiseen ruokaan. Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran johtava asiantuntija Liisa Pietola vaatii kuluttajille nykyistä paljon enemmän tietoa, miten ja missä ruoka tuotetaan.

Maa- ja metsätaloustieteiden tohtori ja Helsingin yliopiston maanviljelyskemian ja -fysiikan dosentti Liisa Pietola nostaa esille kohdanto-ongelman, jossa kuluttajien vaatimukset tuottajille ovat kohtuuttoman suuria, eikä niiden taustalla ole ymmärrystä maataloustuotannon todellisuudesta. Hän muistuttaa, että luonto sanelee, mitä kylvetään ja milloin kylvetään ja milloin satoa korjataan.

Sitrassa on tehty työpaperi, jonka sisältö koskettaa jokaista kansalaista. Miten Suomeen rakennetaan kestävä ruokajärjestelmä -työpaperi kannattaa hakea netissä, ja se on hyvä lukea ajatuksen kanssa. Hyvin pureskeltu sisältö avaa jokaiselle lukijalle tarkan kuvan ruokatulevaisuudestamme.

MYÖS maa- ja metsätalousministeriön ruokaosaston erityisasiantuntija Kirsi Viljanen sanoittaa viisaasti, kun hän toteaa: ”Yhteiskunnallisesta näkökulmasta lähiruoka on kuitenkin paljon muutakin kuin sitä, että on kiva ostaa porkkanoita suoraan tilalta.” ”Lähiruoka tuo alueille työllisyyttä ja hyvinvointia ja on tärkeä osa huoltovarmuutta.”

Kun Suomessa puhutaan ruosta, kansalaisten katseet kohdistuvat kaupan kahteen jättiläiseen K-ryhmään ja S-ryhmään. Otimme selvää, mitä niiden pääkallonpaikoilla ajatellaan lähiruoasta ja pientuottajuudesta.

KESKO on perustanut kolme vuotta sitten Lähiruokatiimin, joka valtakunnallisesti toimii kauppiaiden, kaupan ja pientuottajien yhdyspintana. Tiimiä johtaa osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen, jonka mukaan jokaisen K-ruokakauppiaan asema on ratkaisevan tärkeä lähiruokatarjonnan onnistumisessa. Hänen mielestään kauppiaat ovat perinteisesti hoitaneet lähiruokatonttinsa taidokkaasti, sillä heillä asia on omassa DNA:ssa.

Kesko on järjestänyt jo kymmenen vuoden ajan tuloksellisesti Lähiruokatreffejä, joilla pientuottajat ja lähiruoan valmistajat kohtaavat toisiaan rakentaen yhteistyötä. Tulokset puhuvat myönteistä kieltään. Lähiruokatreffit ovat koko ajan odotettuja tapahtumia.

S-RYHMÄN marketkaupan ketjuohjauksessa ryhmäpäällikkönä työskentelevä Juha Nieminen on SOK-laisessa maailmassa näköalapaikalla lähiruoan maailmaan. Hänen mukaansa alueelliset osuuskaupat ovat avainasemassa pientuottajien ja lähiruoan valmistajien yhteistyössä. Niemisen mielestä eri osuuskauppojen Salet, S-Marketit sekä Prismat tekevät aktiivista ja tuloksellista työtä omilla reviireillään. Lähituotteet ovat perinteisesti niiden markkinoinnin peruskauraa.

Pirkanmaalla on odotettu jo pitkän aikaa yhtä kattavaa, kunnollista sekä ajanmukaista verkkosivustoa, kokoamaa maakunnassa olevista pientuottajista ja lähiruoan valmistajista. Tiedämme, että eri ammattilaisten joukko on kiitettävän laaja, mutta tavalliselle Maija Meikäläiselle tai Matti Möttöselle tuottajien ja valmistajien löytäminen on kohtuuttoman vaikeaa. Tällä saralla soisi, että jokin taho ottaisi pikaisesti isännyyden ja laittaisi tuulemaan.

Pirkanmaan Osuuskauppa palkkasi taannoin lähiruokalähettilään. Tehtävää kunniakkaasti hoitaneella Elina Kaukosella on tarkka kuva ja hyvä ymmärrys Pirkanmaasta ruoka-aittana.

PIRMEDIAT on mediaperhe, jonka voima on aidosti ja juurevasti pirkanmaalaisessa maaperässä. Lähi- ja paikallismedioiden toimijoina ymmärrämme myös pientuottajien ja lähiruoan suuren arvon. Lähiruoka on mitä enemmässä määrin myös identiteettiasia. Se sävyttää pirkanmaalaisuutta jokapäiväisessä ruokapöydässä.

Tämän takia olemme toimittaneet kaikkien Pirmedioiden paikallislehtien välissä jaettavan Lähiruoka-teemalehden, jonka jutut julkaistaan kattavasti myös verkossa. Virikkeellisiä lukuhetkiä juttujen parissa.