NOIN kymmenen vuotta sitten Frans Mattila selaili Youtubea Pirkkalan Killossa sijaitsevan omakotitalon yläkerrassa. Silloin vasta kolmevuotias Frans eksyi lasten motocross-aiheiselle kanavalle, jonka sisältö miellytti nuoren pojan silmää.
”Frans kysyi, koska hän saa tuollaisen pyörän?” Frans Mattilan isä Mika Mattila muistelee.
Isä asetti motocross-pyörän hankinnalle ehdon. Ennen moottorikäyttöiseen kaksipyöräiseen siirtymistä olisi opittava ajamaan polkupyörää ilman apupyöriä.
Eikä kulunut kauaakaan, kun isosiskonsa opissa ollut Frans hallitsi polkupyöräilyn jalon taidon. Isän oli aika lunastaa lupauksensa.
”Toin motocross-pyörän tänne vaimoltakin vähän piilossa ja vein sen varastoon. Lastenhoitajamme sanoi Mikan olleen niin syyllisen näköinen, että jotain se on tehnyt”, Mattila nauraa.
NYT Frans Mattila on 12-vuotias ja kisaa tosimielellä motocrossissa. Lajissa ajetaan yleensä sorapintaista rataa, joka sisältää tiukkoja käännöksiä ja huimalta näyttäviä hyppyjä. Niihin kiteytyy Fransin mielestä lajin viehätys.
Ensimmäiseen kilpailuunsa Frans Mattila osallistui kuusivuotiaana. Sen jälkeen hän on ollut lähtöviivalla lukuisia kertoja, joista suurimmaksi onnistumisekseen nuori motoristi nimeää viime vuonna ajamansa SM-joukkuekullan Vantaalta.
Tänä kesänä Mattilalla on käynnistymässä ensimmäinen kilpailukesä isomman pyörän ohjaksissa. Se tarkoittaa, että radalla on vastassa vanhempia ja kokeneempia kuljettajia. Vanhimmat kilpakumppanit motocrossin MX-liigan isommassa luokassa ovat 15-vuotiaita.
Frans Mattilan tavoitteet ovat silti korkealla. MX-liigan kilpailuissa ajetaan aika-ajot, joiden perusteella neljäkymmentä nopeinta kuljettajaa pääsee A-finaaleihin. Frans hamuaa paikkaa A-finaaleissa ja sijoituksia kahdenkymmenen parhaan joukossa. Niiden perusteella motoristeille jaetaan luokittelupisteitä, joiden perusteella pääsee osallistumaan lajin SM-yksilökilpailuihin.
VAIKKA pyörän selässä ollaan yksin ja renkaat saattavat kolista radalla yhteen, motocross-varikolla vallitsee yhteisöllinen tunnelma.
Myös Frans Mattilan mielestä yksi motocrossin parhaista puolista on ajaminen kavereiden kanssa. Isä Mika Mattila on havainnut, että somen hektinen maailma on motocross-ympyröistä kaukana.
”Kun pojat ovat varikolla, heillä on polkupyörät mukana ja joillakin on sähköskuutteja. He eivät katso kännyköitään ollenkaan, vaan tekevät perinteisiä juttuja: hyppivät hyppyreistä ja menevät piilosta. Kun kypärä laitetaan päähän, kaikki keskittyvät.”
MOTCROSSISSA rataa voi kiertää yhtäaikaisesti jopa neljäkymmentä hurjapäätä. Eikö isä Mika Mattilaa milloinkaan pelota, kun poika Frans kilpailee muita vastaan?
”Ei enää sillä tavalla. Vaimo pelkää kilpailuja enemmänkin. Varsinkin lähtö kuitenkin jännittää”, Mika Mattila myöntää.
Joskus tapahtumat radalla ovat vetäneet mietteliääksi.
”Olimme viime vuonna kisoissa Miehikkälässä, ja Frans kaatui kolmannelta sijalta. Ihmettelin, kun poikaa ei näy tai kuulu missään. Frans oli kaatunut niin, että toinen jalka ei kantanut ollenkaan. Ajattelin, että tämä homma saa loppua”, Mattila muistelee.
Loppua harrastukselle ei kuitenkaan tullut, sillä Frans halusi jatkaa.
FRANS Mattila ei tunnusta tuntevansa pelkoa, vaikka hän on kokenut kilpailussa myös viimevuotista kaatumista pahemman loukkaantumisen. Neljä vuotta sitten tapahtunut turma pakotti laittamaan ajohanskat naulaan vuoden ajaksi.
”Yritin nousta ylös, mutta jalka vaan heilui”, Frans muistelee loukkaantumiseen johtanutta onnettomuutta.
Jalasta oli mennyt luu poikki. Mika Mattila kertoo, kuinka ambulanssimiehet huusivat vetäessään törröttävää luuta paikalleen. Ensihoitajien huuto oli hämäystä, koska toimenpide oli hyvin kivulias.
Edessä oli toipumisjakso Helsingin lastensairaalassa. Frans Mattilan mukaan lopettaminen ei käynyt silti hetkeäkään hänen mielessään.
VIIME vuosikymmeninä suomalaiset motocrossin ammattilaiset ovat olleet harvassa. Nousu lajin huipulle siintää kuitenkin Frans Mattilan vieressä, vaikka isä hieman toppuutteleekin pojan intoa.
”Siihen on vielä niin pitkä aika”, hän muistuttaa.
Frans Mattila on kuitenkin nuoresta iästään huolimatta kilpaillut määrätietoisesti. Kisakokemusta on karttunut esimerkiksi Virosta ja Latviasta. Viime vuonna Frans osallistui lajin EM-kilpailuihin.
Ennen ammattilaisuutta pitäisi hoitaa koulu loppuun kunnialla. Toisaalta myös oman kiinnostuksen pitäisi pysyä yllä, sillä Mika Mattilan mukaan kaikki lähtee Fransin omasta innosta lajia kohtaan. Ainakin vielä innostus tuntuu olevan korkealla.
”Jos Suomen mestaruuden voittaisi, niin se olisi aika hyvä”, nuori pyörätaituri linjaa.
NYKYÄÄN Frans Mattila lataa TikTok-videopalveluun ajovideoitaan. Ehkä ne synnyttävät jossakin nuoressa samanlaisen motocross-kipinän, jonka Frans sai lajia kohtaan kolmevuotiaana Youtubessa.