PIRKKALAN Prismassa on syytä juhlahumuun, sillä kauppa pokkasi jo toisen ykkössijansa putkeen Puutarha-Sanomien Suomen paras heviosasto -kilpailun yleisöäänestyksessä. Pirkkalalaismarket rohmusi kilpailussa kahdenkymmenen prosentin äänisaalin.
”Mielestäni siinä näkyy kauppamme hevistien rakkaus lajiin”, Pirkkalan Prisman päivittäistavarakaupan apulaismyymäläpäällikkö Petra Savenius kiittelee.
Suomen paras hevi -kilpailussa oli jaossa myös erillinen tuomariston myöntämä palkinto, joka matkasi Helsinkiin. Saveniuksen mukaan juuri yleisöäänestyksen voitto on erityisen arvokas siksi, että tunnustus tulee suoraan asiakkailta.
Samaa mieltä on hedelmä- ja vihannesosaston vastaavana työskentelevä Kristiina Ulmanen. Hänelle positiivinen palaute merkitsee paljon myös kaupan arjessa.
”Eilen eräs asiakas kysyi, saako hän pyöriä ja ihmetellä täällä heviosastolla ihan rauhassa. Sanoin, että pyöri vaan! Hän katseli, kuinka värikästä täällä on ja on tuoksuja. Sanoisin, että tällaisella palautteella elää pitkään”, Ulmanen kertoo.
PIRKKALAN Prisman heviosastosta vastaavalla Ulmasella on pitkä kokemus pirkkalalaisasiakkaista, sillä hän on työskennellyt Partolassa 27 vuoden ajan. Ulmanen luonnehtii paikallisia kuluttajia ”ihaniksi ja laatutietoisiksi”.
Liki kolmessakymmenessä vuodessa ruokamaailma on mullistunut. Sekä Ulmasen että apulaismyymäläpäällikkö Saveniuksen mukaan kuluttajat ovat nykyään kokeilunhaluisia. Ruokareseptejä etsitään esimerkiksi lehdistä ja sosiaalisesta mediasta, mikä näkyy yllättävinä hitteinä heviosastolla.
”Glorian Ruoka & viini -lehdessä oltiin tehty jotakin sydänsalaatista. Aloimme ihmetellä, miksi sydänsalaattia ei ole tarpeeksi ja kuulimme syyn asiakkailta. Kun myyntipiikki tulee, reagoimme heti”, Savenius kertoo.
VAIKKA hedelmä- ja vihannesosastolla on tätä nykyä tarjolla aikaisempaa eksoottisempia tuotteita, vanhat suosikit pitävät yhä pintansa.
”Banaani on aina ykkönen ja tomaatti kakkonen”, heviosaston vastaava Ulmanen nauraa.
Suosikkikaksikon menestyksestä huolimatta Ulmasen mukaan muidenkin hevituotteiden myynti on kasvanut tasaisesti. Apulaismyymäläpäällikkö Savenius kertoo, että Prisma panostaa ketjuna vahvasti hevipuoleen. Esimerkiksi satokausia tuodaan aikaisempaa enemmän näkyviin, mikä voi vaikuttaa myös ostopäätöksiin.
”Ehkä nyt rohkaistuu ostamaan enemmän sellaisia hedelmiä ja vihanneksia, joita ei ole normaalisti käyttänyt”, hän arvioi.
PIRKKALAN Prismassa hedelmä- ja vihannesosaston toiminta nojaa sesonkiajatteluun. Tällä hetkellä laarit pullistelevat esimerkiksi parsoja ja varhaiskaaleja.
Myös grilliin sujautetaan aikaisempaa useammin jotakin muuta kuin lihaa. Heviosaston vastaavan Kristiina Ulmasen mukaan grillattavaksi sopivat miltei kaikki hedelmät ja kasvikset. Suosioon on noussut esimerkiksi varhaiskaali, josta voi muotoilla vaikkapa pihvejä.
Hedelmistä grilliin voi laittaa vaikkapa nektariineja, Ulmanen ja Savenius vinkkaavat.