KUUSIPYÖRÄISEN ruoankuljetusrobotin kitkarenkaat sutivat suojasään lumihangessa tyhjää. Kotvasen kuluttua robotti pyytää apua ihmisiltä apua – englanniksi.
”Ennen se puhui kyllä suomea”, Pirkanmaan Osuuskaupan ruoan verkkokaupan kehityspäällikkö Arvi Nieminen ihmettelee.
Lopulta Härmälänrannan Salen myymäläpäällikkö Maria Pekkarinen työntää robotin kevyellä liikkeellä matkaan Tampereen ja Pirkkalan rajalla. Menopelin kylkeen kiinnitetty lippu heilahtaa, kun kuljetusrobotti katoaa kaupan pihalta vilkkaasti kohti määränpäätään.
RUOAN kuljetusrobotit ilmestyivät katukuvaan viime keväänä. Robotit ovat Pirkanmaalla yhden kaupungin erikoisuus, sillä niitä on käytössä toistaiseksi vain kuudessa Tampereella sijaitsevassa Salessa.
Kaduilla vilistävät robotit herättävät edelleen liikenteessä positiivista huomiota, vaikka Tampereen teillä ne ovat jo tuttu näky.
”Alussa kaikki osoittivat sormella ja kaivoivat puhelimen kameran esiin. Kyllähän jokainen joka tuolla menee, kiinnittää edelleen robottiin huomiota”, Nieminen kertoo.
Entä mitä Tampereella robotin kohtaavan autoilijan on hyvä tietää? Muun muassa, että kun robotti odottelee suojatien reunassa paikassa, missä ei ole liikennevaloja, niin autoilijan ei kuulu pysähtyä.
”Suojatien reunassa robotti odottaa niin kauan, kunnes reitti on varmasti vapaa eli kun autoja ei ole näkyvissä tai lähestymässä risteystä. Robot siis väistävät aina autoja”, Nieminen ohjeistaa. Tilanne on tietysti eri, jos robotti on jo ehtinyt suojatielle.
Robotit eivät ole aivan omatoimisia, vaan joissakin liikennetilanteissa ne saattavat tarvita auttavaa ihmiskättä.
”Liikennevaloissa ne tarvitsevat ihmisten apua, mikäli muita kadun ylittäjiä ei ole ja jalankulkijan valo ei muuten meinaa vaihtua vihreäksi”, Nieminen avaa.
ROBOTEILLA on nyt takanaan ensimmäinen talvi. Kehityspäällikkö Niemisen mukaan virolaisyritys Starshipin robotit ovat sopeutuneet pohjoiseen ilmanalaan hyvin, mutta aivan ongelmitta ei olla selvitty.
”Jos tulee paljon lunta, niin se on se haastavin tilanne”, Nieminen kertoo. Todella pyryisinä päivinä robotteja ei päästetä ollenkaan liikenteeseen, sillä ne voisivat juuttua hankeen kiinni.
”Isossa kuvassa se ei ole kuitenkaan ole mikään ongelma”, hän jatkaa. ”99 prosenttia ajasta robotit toimivat täysin itsenäisesti myös talvella.”
Robotit etenevät nelivedolla, joten ne pystyvät mönkimään eteenpäin hankalassakin maastossa.
Myymäläpäällikkö Pekkarinen muistaa maaliskuun lumilta yhden kerran, kun robotti jäi jumiin.
”Robotti hyytyi tuohon matkalle. Silloin tuli aika paljon lunta”, hän muistelee. ”Eksynyt lammas palautettiin sitten tänne.”
Jumiin jäänyttä robottia saa auttaa kynnysten yli.
”Kun robottia auttaa ja se pääsee jatkamaan matkaa, se kiittää”, Nieminen kertoo.
KULJETUSROBOTIT on Arvi Niemisen mukaan pakattu täyteen älyä. Niissä on edistynyttä bluetooth-tekniikkaa ja lukuisia kameroita, joiden perusteella pienikokoiset laitteet pystyvät navigoimaan vilkkaassakin liikenteessä.
Niemisen robotit kykenevät myös oppimaan. Niiden reitit kehittyvät, ja tietyissä paikoissa robotit ovat erityisen varovaisia. Härmälänrannan Salen nurkalla sijaitsevan risteyksen robotti ylittää erittäin huolellisesti.
Robotit ovat kuluneen vuoden aikana osoittautuneet todellisiksi katujen ritareiksi. Niiden liikennekäytöksestä voisi moni tienkäyttäjä ottaa mallia.
”Pirkanmaalla robotit eivät ole vielä joutuneet yhteenkään kolariin”, Nieminen kertoo tyytyväisenä.
MUTTA eivätkö kadut kävisi ahtaiksi, jos niillä viipottaisi sadoittain kuusipyöräisiä kuljetusrobotteja? Arvi Nieminen ei näe tätä todennäköisenä uhkakuvana.
Nieminen uskoo, että moninaiset ruoan kuljetusratkaisut tulevat jatkossa yleistymään. Myös robotit päivittyvät jatkuvasti, ja myös Pirkanmaan Osuuskaupan käytössä olevasta mallista on kehitteillä kokonaan uusi versio.
Tulevaisuudessa ostokset voisivat liikkua maankamaran sijaan ehkä myös ilmassa.