Opiskelijoiden kimpasta aloittanut pirkkalalaisyritys aikoo viedä vähäpäästöistä teknologiaansa isosti Intiaan ja Yhdysvaltoihin – kaiken takana on mystinen sininen pistooli bensa-asemilla

StepOne Tech Oy:n laitteistolla voi käyttää bensiiniä halvempaa etanolia polttomoottoriautoissa. Yhtiö aikoo nyt lyödä toden teolla läpi Intiassa, jossa sillä on yhteistyöprojekti energiaministeriön kanssa.

PIRKKALALAISEN kasvuyrityksen StepOne Tech Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi (vas.) vieraili Timo Tamskin kanssa kertomassa yhtiön uusista läpimurroista Pirkkalan yrittäjäjärjestön tilaisuudessa. Pirkko Eteläaho puolestaan kertoi, millaista verkostoitumista Business Tampereella on tarjolla bio-, kiertotalous- ja clean tech -sektoreiden yrityksille.

PIRKKALAN Lentoasemantien varressa toimiva teknologiayritys StepOne Tech Oy valmistaa auton moottoritilaan sijoitettavaa ohjainyksikköä, joka mahdollistaa bensiini- ja hybridikäyttöisten ajoneuvojen tankkaamisen millä tahansa bensiinin ja E85-bioetanolin seoksella.

Kikka on siinä, että etanolipohjainen polttoaine on halvempaa kuin normibensiini – ja ekologisempaa.

”Kyseessä on se mystinen sininen pistooli, joka löytyy 200 suomalaiselta jakeluasemalta. Laitteemme asennus vie 1-2 tuntia, maksaa älypuhelimen verran ja sisältää ohjainyksikön ja mobiilisovelluksen”, kertoi myyntipäällikkö Timo Tamski Pirkkalan yrittäjien tilaisuudessa paikalliselle yritysväelle

Laitteisto, joka kantaa kauppanimeä eFlexFuel, on nykyisin muutoskatsastettavissa mihin tahansa polttomoottoriajoneuvoon – myös esimerkiksi moottoripyöriin ja veneisiin. Sen valittuaan voi käyttää edelleen tavallisia bensiinejä, myös sekaisin bioetanolipohjaisten polttoaineiden kanssa.

Maailman polttomoottoriajoneuvojen määrä tulee kasvamaan vähintään 2050-luvun ajan yli kahteen miljardiin ajoneuvoon

E85 maksoi useilla asemilla viime viikolla reilut 1,50 euroa litralta eli noin 30-45 senttiä vähemmän kuin E95-bensiini samoihin aikoihin. Tästä voi jokainen laskea omat taloushyötynsä ajomääriensä mukaan.

YRITYKSEN edustajat painottavat talouden ohessa ekologisuutta. Yhtiön laskelmien mukaan sillä on ollut jo 60 000 asukasta 30 eri maassa. Ajetuilla kolmella miljardilla kilometrillä fossiilisia polttoaineita on tähän mennessä korvattu 120 miljoonaa litraa.

Auton hiilijalanjälki voi yhtiön ilmoituksen mukaan pienentyä jopa 80 prosentilla.

Toimitusjohtaja Tuomo Isokivijärvi kertoo, että päämarkkinat ovat nyt Ranskassa ja kasvutähtäimet isot Intiassa ja Yhdysvalloissa.

”Meiltä on kysytty, miksi ihmeessä teemme tätä laitetta, kun sähköautot ovat jo korvanneet polttomoottorit. Mutta tilanne on eri, kun katsotaan Suomen ulkopuolelle. Maailman polttomoottoriajoneuvojen määrä tulee kasvamaan vähintään 2050-luvun ajan yli kahteen miljardiin ajoneuvoon”, Isokivijärvi sanoo.

”Intiassa on alueita, joissa ei ole edes sähköverkkoa”, Isokivijärvi muistuttaa toisesta todellisuudesta.

Intiassa yhtiö pääsi talvella mukaan kehittämään uutta regulaatiota yhdessä muun muassa Intian energiaministeriön ja maan suurimpien öljy-yhtiöiden kanssa. Tällä pyritään vastaamaan maan tavoitteisiin lisätä uusiutuvien polttoaineiden ja varsinkin etanolin hyödyntämistä tieliikenteessä.

Intiassa myydään noin 20 miljoonaa uutta polttomoottoriajoneuvoa vuosittain, joten päästöjen hillitsemiseksi tarvitaan nopeita ja kustannustehokkaita ratkaisuja.

”Jos teknologia yleistyy siellä, päästöjen vähennyksissä päästään jopa koko Suomen päästöjen mittaluokkaan”, Isokivijärvi visioi.

Yhdysvalloissa etanolin jakelu laajenee monissa osavaltioissa, kuten Kaliforniassa. Etanoli on edullisempaa kuin bensiini, sen päästöt ovat pienemmät ja korkean oktaanilukunsa vuoksi se parantaa myös auton tehoa ja vääntöä. Lähes 300 miljoonan polttomoottoriauton maassa sähköistyminen etenee verkkaisesti.

YHTIÖ sai alkunsa muutamien opiskelijakaverusten työllistäessä itseään 12 vuotta sitten. Rahoitusta kerätessään yksi osakkaista muun muassa teki Pirkkalainen-lehdelle verkkosivut.

Nyt Lentoasemantien varressa on töissä jo 30 henkeä.

”Meillä on toimisto toisessa rakennuksessa ja tien toisella puolen oma valmistus. Käytämme paikallisia alihankkijoita, niitä on Pirkkalassakin”, Isokivijärvi kertoo.

Tulevalta kesältä Isokivijärvi odottaa vielä yhtä isoa uutista.

Käsittelyssä on hänen mukaansa laitteiston hankintahintaan suhteutettuna merkittävä muuntotuki, jonka Traficom myöntäisi bioetanoliin siirtyville autoilijoille.