Luokkaakaan ei ole! – Kuvaamataito on tärkeä taideaine
Kuvaamataidon opettajat ovat huolissaan oppiaineensa tilasta. Peruskoulun yläasteen viikottaiset tuntimäärät ovat niin pienet, että aika ei nykyään tahdo riittää mihinkään. Mutta ei ainoastaan niukka tuntimäärä ole opettajien riesana. Pirkkalassa koulukeskuksesta puuttuu myös kunnollinen kuvaamataidon luokka. Viime vuonna kuntaan perustettiin vakinainen kuvaamataidon lehtorin virka.
Kuvaamataito on koulun yksi tärkeä taideaine. Peruskoulun yläasteen seitsemännellä luokalla viikottaisia tunteja on yksi, kahdeksannella kaksi ja yhdeksännellä jälleen yksi. Yhdeksännellä luokalla oppilas joutuu valitsemaan joko kuvaamataidon tai musiikin. Yhden viikoittaisen tunnin pituus on 45 minuuttia.
”Peruskoulun opetussuunnitelmaa aikoinaan laadittaessa on käynyt näin valitettava vahinko, että tunteja on näin onnettoman vähän. Kuvaamataidon luonne oppiaineena on kaksijakoinen. Toisaalta se on teoria-aine, koska opetusohjelmaan sisältyy taidehistoriaa ja paljon muuta sellaista, josta oppilaille on ensin puhuttava. Toisaalta oppiminen tapahtuu tekemällä ja kuvaamataito on näin luova aine, jossa oppilaan kaikki ratkaisut ovat hyväksyttävissä ja niiden toteuttaminen vaatii aikaa”, toteaa kuvaamataidon lehtori Leena Nikunen.
—
Esimerkiksi viime syksynä lehtori Nikunen toteutti peruskoulun seitsemännellä luokalla makkaratekniikalla savipottien teon. Yhden viikkotunnin puitteissa työtä tehtiin puolitoista kuukautta. Jokaisen tunnin päätyttyä oppilaiden keskeneräiset työt kiedottiin kosteisiin sanomalehtiin odottamaan seuraavaa tuntia.
Pirkkalainen 40 vuotta sitten, 19.1.1984.