OLIN kloppipoika, kun aloitin talonmiehen hommat. Itse asiassa vain talonmiehen vapaapäivien ja vuosilomien sijaisena.
Silloin kiinteistöjä hoitivat joko sivu- tai päätoimiset talonmiehet, jotka nykyisin ovat museoiden vitriineissä ihmeteltävinä, sillä ammattikunta on kadonnut. Nykyisin ainoa varteenotettava vaihtoehto on kiinteistön huoltoyritys.
Maailmakin on kokenut teknologisen mullistuksen. Vaikka käsityökalut ovat vaihtuneet motorisoituihin, ei homma perimmiltään ole muuttunut. Ihminen on se joka työt hoitaa. Jos hoitaa.
Vanha talonmiespikkaraisen haamu on yhä talohuollon yllä. Asukkaiden odotusarvo on usein kovin paljon suurempi kuin huoltosopimuksien sisältö. Entisaikojen luutakätinen talkkari hoiti niin mummujen villahousujen nostot kuin talon kakaroiden kasvatuksen. Aikaa oli havaita ja ehtiä. Ei ollut kuin suullinen työsopimus, puhumattakaan tehtäväluettelosta.
Kiinteistöjen huoltoala on erittäin kilpailtu ainakin suurilla kaupunkiseuduilla. Valveutuneet taloyhtiöt ovat kilpailuttaneet huollon siivouksineen. Usein taloyhtiö valitsee halvimman, koska mitään takeita ei ole, että kalliimpi tarjous tuottaa paremman laadun.
Referenssit ja suosituksetkin ovat kovin horjuvia päätöksen tukia, sillä sama huoltoyritys voi tuottaa sekä hyvää että huonoa laatua. Samalla alueella saattaa toimia useita huoltoyrityksiä. Koneita pyörii ristiin rastiin niin, että Disney saisi piirrettyihinsä aineistoa koneiden kaksintaisteluun.
Olen seurannut vuosikymmenet huoltoalaa, sen alun ja kehityksen. Ei ole tullut vastaan yhtään yritystä, jolta voisi ostaa erilaisia palvelutasoja. Ei ainakaan sellaisia, jotka toimisivat. Siivouksen puolella se kyllä on mahdollista, mutta ei muun huollon osalta.
VOIKO siis nykyaikainen kiinteistöhuolto päästä vanhan ajan talkkaritasolle?
Ei se tietenkään voi taluttaa joka pihalle koko päiväksi luutaukkoa tai akkaa. Alussa mainitsemani pohjille kilpailtu hinta tarkoittaa sitä, että ns. oma huoltohenkilö jakaantuu 15-20 taloyhtiön kesken. Sen lisäksi huoltofirmalla on käytössään mm. konearsenaali tekijöineen ja muutakin tukea.
Huoltotoimintaan liittyy myös yrityksen johtamiskulttuuri ja lisäksi välittömän työnjohdon ja taloyhtiön hallinnon yhteistyö. Kun kummankin osapuolen rattaat pyörivät samaan suuntaan, voidaan saada aikaan laadullisesti hyvä tulos.
Niinhän se on kaikessa palvelukulttuurissa, tulos merkitsee, ei niinkään se mitä takana tapahtuu. Mielellään verrataan vanhaan talkkariaikaan, toki yhä harvempi voi oikeasti niin tehdä. Silloinkaan ei tiedetty taustoja. Talonmiehen perheelle oli monessa taloyhtiössä työsuhdeasuntokin. Ei sekään kaikkia ongelmia poistanut.
YKSI kiinteistönhuollon tärkeimpiä tehtäviä on mahdollistaa turvallinen asuminen.
Siihen liittyvä yksi ajankohtainen asia on talven ajan hiekoitus. Nykyisellä kalustolla se toteutuu hyvin, sen olen todennut Härmälänrannassakin. Entisaikojen talkkari ei siihen yltänyt ämpärillä ja kihvelillä. Jotain se erillisveloitettuna maksaa.
Keväällä kun ynnäilee hiekoituslaskuja, päättelee että mursketta pitäisi olla pihassa aika vahva kerros. Olisiko sulanut lumien mukana!
Kirjoittaja on Härmälänrannan talvi- ja Pirkkalan Uittamon kesäasukas.