14 MILJOONAA, 11 miljoonaa, 7, miljoonaa… Pirkkalan Killossa varttuneen Sasu Ijäksen kappaleiden kuuntelijamäärät Spotify-musiikkipalvelussa mykistävät. 14 miljoonaa kuuntelukertaa tarkoittaa, että suosituin kappeleista on striimannut yli kolminkertaisesti platinalevyyn oikeuttavan määrä pelkästään yhdessä musiikinkuuntelupalvelussa.
”Kyllä niitä kuunteluja on yli sata miljoonaa”, hän toteaa kaikista kappaleistaan pienen miettimistauon jälkeen.
Vaikka Ijäksen cocabona-taiteilijanimellä julkaistut kappaleet ovatkin saavuttaneet valtaisaa suosiota, hän mieltää itsensä enemmän tuottajaksi kuin artistiksi. Cocabona-nimellä tehtyjen instrumentaalisten hip hop -kappaleiden sijaan Ijäs on viime aikoina keskittynyt kirjoittamaan biisejä muille esittäjille. Heistä monet ovat nousevia, kansainvälisiä nimiä.
Mutta miten Ijäs oikein päätyi Pirkkalasta maailmalla sujuvasti sukkuloivaksi tuottaja-ammattilaiseksi, jonka kappaleilla on enemmän kuuntelukertoja kuin Eppu Normaalin tai Popedan suurimmilla hiteillä?
VAIKKA Ijäs kävikin koulunsa Tampereella, hänen ensimmäisen yhtyeensä oli vahvasti pirkkalalainen. Ijäs rokkasi 12-vuotiaana basistina silloin suosittua skeittipunkkia.
”Ensimmäinen keikkamme vedettiin samana vuonna naapurin kummisedän kesäjuhlissa Pirkkalassa”, Ijäs nauraa.
Muutaman vuoden jälkeen yhtye hajosi. Bändejä tuli kuitenkin lisää, ja Ijäs ehti soittamaan Pirkkalassa esimerkiksi metallimusiikkia. Myös kokonaan toisenlaiseen musiikilliseen suuntaan ajautuminen tapahtui syntymäkunnassa.
”Seuriksen kautta tuli tutustuttua oman ikäisiin frendeihin. Me aloimme ihan läpällä tekemään räppibiittejä ja räpättiin omalla porukalla. Samalla tuli ensimmäistä kertaa ladattua FL Studio”, Ijäs kertoo. FL Studio on monien ammattituottajienkin käyttämä musiikinteko-ohjelma.
VAKAVAMPI ura musiikin parissa alkoi onnekkaastakin tapaamisesta. Vuonna 2016 Ijäs muutti Pirkkalasta Helsinkiin, mutta sitä ennen hän oli suorittanut siviilipalveluksensa Tampereen monitoimitalolla.
”Tutustuin siellä suomalaiseen artistiin Haamuun eli Mika Kurviseen, jonka kanssa olen siitä asti tehnyt yhteistyötä. Hän oli muutamia vuosia aiemmin aloittanut tuottamaan. Sitä aiemmin hänellä oli pitkä räppiura takanaan”, Ijäs kertaa.
Kurvisen järjestämissä juhlissa Ijäs tutustui tuottaja Marko Lehtilään, joka saattoi hänet yhteen hollantilaisen levy-yhtiön kanssa. Sen jälkeen asiat tapahtuivat nopeasti.
”Julkaisin ensimmäisen biisini. Siinä vaiheessa ajattelin ensimmäisen kerran, että tätä voisi tehdä ihan kokopäiväisesti”, Ijäs muistelee alallaan suuren hollantilaisyhtiön kautta julkaistua kappaletta.
PIAN Hollannista tuli Ijäksen toinen tukikohta, johon hän palasi aina uudelleen.
”Kävin Chillhop-levy-yhtiön toimistolla ja tapasin siellä tuottajia Jenkeistä ja Ranskasta. Silloin tajusin, että tässä on jotakin, mikä kiehtoo.”
Lopulta Ijäs jätti Suomen kokonaan ja muutti Amsterdamiin. Aluksi keskellä kiivainta korona-aikaa tehdystä matkasta piti tulla vain lyhyt piipahdus, mutta toisin kävi.
”Minun piti olla siellä vain neljä kuukautta, mutta se muuttui kolmeksi vuodeksi.”
Myös cocabona-nimellä julkaistujen kappaleiden menestys jatkui. Rauhalliset ja esimerkiksi opiskelun taustamusiikiksi sopivat instrumentaaliset kappaleet löytyivät usein erilaisten soittolistojen ja verkkopalveluiden kautta, mistä niille kertyi miljoonittain kuuntelijoita.
”Aluksi ajattelin, että se on ihmeellistä. Nykypäivänä se tuntuu vain luvulta. Jos 100 miljoonaa [kappaleitani kuunnellutta] ihmistä olisivat tässä rivissä, se tuntuu älyttömältä.”
Vanhat kappaleet tuovat tuottajalle edelleen tuloja, mutta hän tähtää kokonaan uuteen suuntaan.
”Suosion syy on varmasti siinä, että kappaleet sopivat taustalle. Se oli myös asia, joka rupesi rasittamaan minua. Jouduin pidättelemään omia halujani, koska levy-yhtiöt halusivat tietynlaista musiikkia.”
TYÖ musiikin parissa on kuljettanut Ijästä ympäri maapalloa. Nyt hän on kuitenkin asettunut toistaiseksi aloilleen Suomeen. Kappaleita voi tehdä myös tutuissa lapsuusmaisemissa Killossa, jossa hänellä on vanhempiensa kodin yläkerrassa studio.
”Ajattelin, että olisin nyt jonkun aikaa Suomessa. Tuli sellainen fiilis, että voisi olla kiva rauhoittua. Seilaan tässä Pirkkalan ja Helsingin välillä”, hän kertoo.
Rauhoittuminen on kuitenkin Ijäksen kaltaisen maailmankansalaisen tapauksessa suhteellista. Jo lähiaikoina tuottajakuviot lennättävät hänet toiselle pallonpuoliskolle.
”Elokuun lopussa menen Hollantiin biisileirille, ja lokakuussa me lähdemme toista kertaa Los Angelesiin.”
Biisileireillä tuottajat työskentelevät sosiaalisen median kautta tapaamiensa artistien kanssa ja valmistelevat yhdessä kappaleita. Myös Ijäksen tavoitteet ovat tulevaisuudessa juuri biisintekemisessä.
”Beyoncélle seuraavaksi”, Ijäs vitsailee viitaten kansainväliseen supertähteen ja nauraa makeasti päälle.
Nähtäväksi jää, tuleeko vitsistä vielä joskus totta.