
PIRKANMAAN 23 kuntaa ovat olleet rakentamassa yhteistƤ mallia, jossa kunnat jƤrjestƤisivƤt yhdessƤ tyƶvoimapalvelut vuoden 2025 alusta lƤhtien. LƤhtƶkohtana on ollut, ettƤ dynamokaupunki Tampere toimisi vastuu- eli isƤntƤkuntana, joka tuottaisi TE-palvelut maakunnan kaikille kunnille.
Nyt EtelƤ- Pirkanmaalla ja Lounais-Pirkanmaalla ei niellƤ Tampereen aikeita esimerkiksi lautakunnan kokoonpanosta eikƤ palvelujen keskittƤmisestƤ keskuskaupunkiin.
Sastamalan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jari Andersson arvelee, ettei kaikissa Pirkanmaan 23 kunnassa ole perehdytty perusteellisesti kuntien uuteen tehtƤvƤƤn eli tyƶvoimapalvelujen toteuttamiseen vuoden 2025 alusta lƤhtien.
ā TƤssƤ asiassa tulee kiire, sillƤ kuntien on sovittava yhteistoiminta-alueiden muodostamisesta sekƤ ilmoitettava siitƤ tyƶ- ja elinkeinoministeriƶlle tƤmƤn vuoden lokakuun loppuun mennessƤ. Sen jƤlkeen asia on pirkanmaalaisen tyƶ- ja elinkeinoministeri Arto Satosen kƤsissƤ, Andersson herƤttelee.
Andersson teroittaa, ettƤ sote- ja pelastustoimen uudistuksen jƤlkeiset kunnat ovat nimenomaan elinvoimakuntia.
ā Tyƶvoimapalvelut jos mitkƤ vaikuttavat isosti kunkin kunnan elinvoimaan, Andersson ravistelee.
Sastamalan, Punkalaitumen, HƤmeenkyrƶn, Ikaalisten, Parkanon sekƤ Kihniƶn edustajat kokoontuivat yhdessƤ viime viikolla keskustelemaan asemastaan tƤysin Tampere-vetoisten tyƶllisyyspalvelujen jƤrjestƤmisestƤ. Kuuden lounaispirkanmaalaisen kunnan tyƶvoimamƤƤrƤ tƤyttƤƤ 20 000 henkilƶn rajan, joten kuusikko voi halutessaan muodostaa oman alueen ja jƤrjestƤƤ palvelut itse tai yhteistyƶssƤ vaikkapa Tampereen kanssa.
Andersson kertoo, ettƤ Lounais-Pirkanmaan kunnat ovat valmiita etenemƤƤn omalla vaihtoehdollaan, jos Tampere-vetoista mallia ei rukata niitƤ tyydyttƤvƤƤn asentoon.
ā Kyse on siitƤ, ettƤ jokaisessa kunnassa on oltava TE-palvelut lƤhipalveluina ja niiden tulevaisuus on turvattava. MerkittƤvƤƤ on nimenomaan lƤhipalvelut siten, ettƤ jokaisella alueen kunnalla on mahdollisuus saada lain suoma mahdollisuus toimivallan siirto asianomaiseen kuntaan sekƤ oma henkilƶkunta henkilƶkuntaan liittyvine tyƶnjohto-oikeuksineen, Andersson tarkentaa.
ā LisƤksi lautakunta, joka vastaa TE-palveluiden jƤrjestƤmisestƤ, herƤttƤƤ kysymyksiƤ. Uhkana on, ettƤ kyseinen lautakunta olisi Tampere-voittoinen. Miten lautakunnan paikkajako tehdƤƤn ā Tampereen vai koko Pirkanmaan vaalituloksen mukaan, Andersson avaa.
Valkeakoskella kahdenlaista ilmaa
Myƶs EtelƤ-Pirkanmaalla on syntynyt ristiaallokkoa Tampere-vetoista tyƶvoimapalvelujen toteuttamismallia kohtaan.
Valkeakosken kaupunginhallituksen ensimmƤinen varapuheenjohtaja Pekka JƤrvinen (sdp) kertoo, ettƤ tyƶvoimapalvelujen jƤrjestƤmisestƤ on kahdenlaista ilmaa. JƤrvinen suhtautuu kriittisesti nykymuotoistas Tampereen isƤntƤkuntamalia kohtaan.
ā Valkeakosken kaupunginhallitus kƤsittelee asiaa 21. elokuuta, JƤrvinen kertoo.
JƤrvinen kuvaa historiallista uudistusta hypyksi tuntemattomaan.
ā KyseessƤ on sote- ja pelastustoimen uudistuksen jƤlkeen suurin uudistus, JƤrvinen toteaa.
ā MeillƤ Valkeakoskella on Valkeakosken ammattiopisto, jonka nƤkisimme hyvin mielellƤmme muun muassa tyƶvoima- ja muutosturvakoulutuksen jƤrjestƤjƤnƤ. Kokemuksemme ovat sellaiset, ettei Tampereelta ole tuotu kyseisiƤ koulutuksia tƤhƤnkƤƤn mennessƤ paikkakunnallemme, JƤrvinen sanoo.
SASKY komppaa kuntien hƤtƤƤ
SASKY KoulutuskuntayhtymƤn kuntayhtymƤjohtaja Antti Lahti ymmƤrtƤƤ niin EtelƤ- kuin Lounais-Pirkanmaan huolet ja pelot nykymuotoista Tampereen isƤntƤkuntamallia kohtaan tyƶvoimapalvelujen suunnitellussa.
Lahti viittaa Saskyn pitkƤaikaiseen ja monipuoliseen yhteistyƶhƶn kuntien ja yritysten kanssa. HƤn nƤkee tyƶvoimapalvelut nimenomaan lƤhipalveluina, jotta ne saavuttavat tehokkaasti oikean kohderyhmƤn ja potentiaaliset palveluiden kƤyttƤjƤt.
ā KƤytƤnnƶn arjessa kysymys on esimerkiksi tƤsmƤkoulutuksista. Kannustan jokaisen kunnan vastuunkantajia ja pƤƤttƤjiƤ selvittƤmƤƤn perusteellisesti tyƶvoimapalveluun liittyvƤt koulutusasiat. NiitƤ on hyvin paljon, ja ne liittyvƤt suoraan kunkin kunnan elinvoimaan ja vetovoimaan, Lahti vetoaa.
Lahti kertoo, ettƤ Sasky on ollut jo pitkƤn aikaa aktiivisesti vuorovaikutuksessa kunnille siirtyvien tyƶvoimapalvelujen tiimoilta niin satakuntalaisten, keskisuomalaisten kuin pirkanmaalaisten kuntien kanssa.
ā Jokaisella kunnalla on aidosti intressi. Jos kunta hoitaa tehtƤvƤnsƤ ja vastuunsa huonosti, sille tulee taloudellisia sanktioita. Luonnollisesti asioiden hoitamattomuus kostautuu elinvoimattomuutena ja paikallisten yritysten vaikeutena saada ammattitaitoista henkilƶkuntaa, Lahti herƤttelee.
Lahti palauttaa ihmisten muistiin vuonna 2006 kƤynnistetyn kunta- ja palvelurakenneuudistuksen eli Paras- hankkeen. HƤnen mielestƤƤn kyseinen uudistus on varoittava esimerkki siitƤ, miten lƤhipalveluina parhaiten toimivat palvelut rapautettiin, kun ne siirrettiin kƤyttƤjistƤƤn pitkien matkojen pƤƤhƤn.
Lahti sanoo, ettƤ Sasky haluaa tehdƤ kaikkien toiminta-alueensa TE-alueiden kanssa hyvƤƤ ja konkreettista yhteistyƶtƤ.
ā Sasky on lunnastanut ammatillisen koulutuksen osalta lupauksensa kouluttamisen suhteen jƤsenkuntien ja Tampereen alueella, Lahti lisƤƤ.
āPirkanmaalle voi syntyƤ useita alueitaā
Pirkanmaalainen tyƶministeri Arto Satonen (kok.) sanoo, ettƤ kunnille siirtyvissƤ tyƶvoimapalveluissa on kyse hyvin tƤrkeƤstƤ tehtƤvƤstƤ.
ā Sosiaali- ja terveyspalveluiden siirryttyƤ pois kunnilta tyƶllisyyden hoidosta tulee yksi kuntien keskeisistƤ ja merkittƤvimmistƤ tehtƤvistƤ, Satonen kuvailee.
Satonen nƤkee, ettƤ tyƶllisyydenhoito on keskeinen osa kuntien elinkeinopolitiikkaa.
ā SiinƤ onnistuminen vaikuttaa suoraan kunkin kunnan elinvoimaan, Satonen teroittaa.
TE-palveluiden itsenƤiseen jƤrjestƤmiseen vaaditaan vƤhintƤƤn 20 000 henkilƶn tyƶvoimapohja.
ā Jos yhteisen alueen muodostaa useampi kunta, niiden tulee olla maantieteellisesti yhteydessƤ toisiinsa.
TƤmƤn kriteerin perusteella Pirkanmaalle voi syntyƤ yksi tai useampia alueita. Jos alueita syntyy useampia, niin ne voivat hoitaa yhteisesti joitakin tehtƤviƤ, jos niin sopivat. Alueiden muodostaminen on lƤhtƶkohtaisesti kuntien asia, kun vaan kriteerit tƤyttyvƤt, Satonen painottaa.
āKuntien uusi rooli korostuuā
Pirkanmaalainen kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen (kok.) pitƤƤ tyƶllisyyspalveluiden siirtoa vuoden 2025 alussa kunnille merkittƤvƤnƤ hallinnollisena uudistuksena ja ponnistuksena.
ā Sote- ja pelastuspalveluiden siirryttyƤ hyvinvointialueille tyƶllisyyspalveluiden siirto korostaa kuntien uutta roolia sivistys- ja elinvoimakuntina. Muutos antaa mahdollisuuden parantaa sekƤ tyƶnhakijoiden ettƤ tyƶnantajien palveluita ja vahvistaa tyƶllisyyttƤ niin sanotusti ruohonjuuritasolla, sillƤ kunnat ja alueet tuntevat hyvin oman tyƶmarkkinoidensa tilanteen, Ikonen perustelee.
Ikonen muistuttaa, ettƤ rahoituksen osalta muutos vaikuttaa sekƤ kuntien menoihin ettƤ niiden tulomahdollisuuksiin.
ā Ennen kaikkea muutos kannustaa hyvƤƤn tyƶllisyydenhoitoon, Ikonen teroittaa.
Kunnat pitƤvƤt parannuksena
Kuntaliiton elinvoimajohtaja Jarkko Huovinen kertoo, ettƤ kuntiin kevƤƤllƤ tehdyssƤ kyselyssƤ lƤhes 80 prosenttia vastaajista pitƤƤ TE-uudistusta parannuksena nykytilanteeseen.
ā Uudistus antaa kunnille mahdollisuuden yhdistƤƤ uutena tehtƤvƤnƤ kuntiin tulevat TE-palvelut kunnissa jo tehtƤvƤƤn tyƶllisyyden ja yrittƤjyyden edistƤmiseen. NƤin lisƤtƤƤn toimenpiteiden vaikuttavuutta, Huovinen uskoo.
Huovisen mukaan kuntien elinkeinotoimessa ja kuntaomisteisissa kehittƤmisyhtiƶissƤ on vahva tuntemus yritysten tilanteesta, mikƤ osaltaan tukee tyƶnhakijoiden palvelujen ohjautumista.
ā Kuntien vahva yhteys ammatilliseen koulutukseen antaa edellytykset myƶs koulutuksen suuntaamiseen yritysten tarvetta vastaavasti, mikƤ osaltaan tukee tyƶllistymistƤ, Huovinen lisƤƤ.
Huovinen sanoo, ettƤ tyƶllisyyspalvelut on kunnille uusi tehtƤvƤ, ja siitƤ aiheutuvat lisƤkustannukset kompensoidaan kunnille siirtymƤhetken tilanteen mukaan.
ā Kun kuntien maksuosuus tyƶttƶmyysturvamenoista riippuu pitkƤlle siitƤ, kuinka hyvin tyƶllisyyden edistƤmisessƤ onnistutaan. Kunnissa suhtaudutaan tilanteeseen luottavaisesti. Koska tilanne on tƤysin uusi, on vaikutuksia syytƤ seurata ja niistƤ tehdƤ jatkossa mahdollisesti tarvittavia muutoksia. TƤmƤ on tunnistettu esimerkiksi uudessa hallitusohjelmassa, Huovinen lisƤƤ.
ā Uudistus antaa kunnille mahdollisuuden yhdistƤƤ uutena tehtƤvƤnƤ kuntiin tulevat TE-palvelut kunnissa jo tehtƤvƤƤn tyƶllisyyden ja yrittƤjyyden edistƤmiseen. NƤin lisƤtƤƤn toimenpiteiden vaikuttavuutta, Huovinen uskoo.
Huovisen mukaan kuntien elinkeinotoimessa ja kuntaomisteisissa kehittƤmisyhtiƶissƤ on vahva tuntemus yritysten tilanteesta, mikƤ osaltaan tukee tyƶnhakijoiden palvelujen ohjautumista.
ā Kuntien vahva yhteys ammatilliseen koulutukseen antaa edellytykset myƶs koulutuksen suuntaamiseen yritysten tarvetta vastaavasti, mikƤ osaltaan tukee tyƶllistymistƤ, Huovinen lisƤƤ.
Huovinen sanoo, ettƤ tyƶllisyyspalvelut on kunnille uusi tehtƤvƤ, ja siitƤ aiheutuvat lisƤkustannukset kompensoidaan kunnille siirtymƤhetken tilanteen mukaan.
ā Kun kuntien maksuosuus tyƶttƶmyysturvamenoista riippuu pitkƤlle siitƤ, kuinka hyvin tyƶllisyyden edistƤmisessƤ onnistutaan. Kunnissa suhtaudutaan tilanteeseen luottavaisesti. Koska tilanne on tƤysin uusi, on vaikutuksia syytƤ seurata ja niistƤ tehdƤ jatkossa mahdollisesti tarvittavia muutoksia. TƤmƤ on tunnistettu esimerkiksi uudessa hallitusohjelmassa, Huovinen lisƤƤ.
āMahdollistaa tehokkaammat palvelutā
Tampereen yliopiston kunnallispolitiikan professori Arto Haveri sanoo, ettƤ tyƶllisyyspalveluiden siirto kunnille mahdollistaa tehokkaammat palvelut ja tuo ne lƤhemmƤs asiakkaita.
ā TƤmƤ johtuu kahdesta asiasta. Ensiksikin kunnilla on hyvƤ tietƤmys paikallisista tyƶmarkkinoista ja olosuhteista. LisƤksi kunnat voivat aiempaa paremmin kytkeƤ tyƶllisyyspalvelut koulutus- ja elinkeinopalveluihin, Haveri tarkentaa.
Haverin mielestƤ tyƶllisyyspalvelut voivat olla vahva osa kunnan elinvoimaa, ja siksi niihin kannattaa satsata.