Pirkkalalaiset vastailevat suopeasti, kun Peppi ja Livia soittavat asukastutkimuksen merkeissä: ”Ryhmä kolme on, että kerron sinulle elämäntarinani” – lue mitä asioita heille kehutaan ja mitä haukutaan

Kunnan vuotuisen asukastutkimuksen avulla seurataan kuntalaisten tyytyväisyyttä palveluihin ja kehitetään niitä.

KESÄTYÖNTEKIJÄT Peppi Vainio (vas.) ja Livia Jokinen tekevät paraikaa Pirkkalan kunnan asukastutkimusta, jossa kysellään asukkaiden arvioita kunnan palveluista. He ovat soittaneet jo sadoille pirkkalalaisille ja vastaanotto luurin toisessa päässä on ollut suopea. Lehtikuvaa otettaessa tulivat tutuksi myös maisemat Pirkkalan kunnantalon katolta.

KESÄTYÖNTEKIJÄT Peppi Vainio ja Livia Jokinen tekevät paraikaa Pirkkalan kunnan asukastutkimusta. Siinä kysytään sadoilta pirkkalalaisilta heidän mielipiteitään erinäisistä palveluista kunnassa.

Vuosittain tehtävä kysely on keino seurata kuntalaisten tyytyväisyyttä palveluihin ja sitä kautta kehittää niitä. Päättäjät voivat tehdä vastauksista johtopäätöksiään.

”Olemme tavoittaneet jo parisataa vastaajaa, kun tavoite on ainakin 300”, kunnan tarjoamalla kolmen viikon pestillä juhannukseen asti tutkimusta tekevät nuoret kertovat.

Työ on osoittautunut mukavaksi. Puheluihin vastaajat ovat pääosin hyvin kohteliaita.

”Minulle on lyöty luuri korvaan kerran”, Peppi sanoo hymyillen.

”Minulle pari-kolme kertaa”, Livia lisää yhtä iloisesti.

LIVIA on jo ensimmäisen työviikkonsa aikana tunnistanut erilaiset ”asiakaskeissit”.

”Puhelut voi jakaa kolmeen ryhmään. Ryhmä yksi: vastaaja haluaa hoitaa homman ohi nopeasti, viisi minuuttia. Toinen ryhmä: ihmiset, joilla on mielipiteitä, 10 minuuttia. Ryhmä kolme on ”kerron sinulle elämäntarinani”, Livia summaa.

”Ihmiset tykkäävät jutella. Vastaamaan ei tarvitse juuri vokotella. Kaksi kolmesta haluaa vastata meille puhelimessa ja loput pyytävät tekstarilla linkin, jossa voi vastata netissä. Monikaan ei suoraan kieltäydy”, Peppi Vainio sanoo.

Jos ”vokottelua” tarvitaan, Peppi kertoo perustelevansa vastaajalle, että nyt on helppo tilaisuus saada mielipiteensä ilmoille.

”Moni on tarttunut siihen ja kertonut, että aikoi joskus antaa kunnalle palautetta, mutta asia oli jäänyt.”

Livia aavistelee, varmaankin ihan oikein, mistä suopeudessa on kyse.

”Olemme näin nuoria ja kerromme olevamme kesätyöntekijöitä, niin eivät he kehtaa kieltäytyä.”

TUTKIMUKSEN tulokset analysoidaan myöhemmin, mutta Peppi ja Livia tarjoavat Pirkkalaisen lukijoille jo nyt luotettavan katsauksen kansan tuntoihin, ruusuihin ja risuihin.

”Haukkumisen aiheita ovat liian tiheä kaavoitus, ratikka ja moottoritie metsän läpi”, Peppi kertoo.

”Kirjasto saa monelta täyden kympin, samoin lähimetsät. Uimahallia toivotaan. Kehuja saavat myös päivittyvä latukartta, tasaiset lenkkipolut ja Pirkkalainen, koska se tarjoaa tietoa kunnan asioista”, tutkimuksen tekijät kertovat.

”Eräs soittaja haukkui hirveästi uutta punaista kunnantaloa. En uskaltanut kertoa hänelle, että soittelen juuri sieltä”, Livia toteaa.

TUTKIMUKSEEN satunnaisotannalla valittujen koteihin on tullut pyyntöjä vastaamisesta postitse. Mukana on QR-koodi ja linkki sähköistä vastaamista varten. Peppi ja Livia soittavat niille, joiden puhelinnumerot ovat tiedossa.

Kansliapäällikkö Jaakko Joensuun mukaan asukastutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa kuntalaisten tyytyväisyydestä eri palveluihin.

”Tutkimuksessa tutkitaan myös muun muassa eri tiedotuskanavien käyttöä sekä vastaajien kokemusta omasta elämänlaadusta ja terveydestä.

”Arvokas tutkimustieto auttaa meitä kehittämään palveluita vastamaan paremmin asukkaiden tarpeita ja odotuksia”, Joensuu sanoo.

Tutkimukseen ehtii vastata netissä elokuun loppuun asti.