ETTEIVÄTKÖ jurot suomalaiset osaisi pyytää ja antaa apua? Sami Ekmark, yksi naapuriapua välittävän Commu-sovelluksen perustajista, on toista mieltä. Commun käyttäjämäärä lähenee jo lukemaa 40000 ja aktiivisia ilmoituksia on reilut 2000 kappaletta. Avunpyyntöjen ja -antamisen kirjo on laaja.
”Kun katselen ilmoituksia, ajattelen, että vau, tämmöistäkin apua on. Mieleen on jäänyt keppihevosten korjausavun pyytäminen ja satumajan rakentaminen metsikköön lapsille”, Ekmark kertoo.
Sovelluksen kautta yksityishenkilö voi esimerkiksi tarjota ja hakea apua, tutustua lähialueensa ihmisiin, talkoilla tai tehdä vapaaehtoistyötä. Se, mikä on nykyisin halutuinta apua, on heijastuma elinkustannusten nopeasta ja jyrkästä noususta.
”Ruoka-apupyynnöt ovat korostuneet viimeisen puolen vuoden aikana. Ihmisillä ei ole rahaa ruokaan.”
Toiseksi eniten ihmiset haluavat tutustua muihin esimerkiksi oppiakseen suomen kieltä tai löytääkseen vaikka lautapeliseuraa. Commun kautta pyydetään kodin tavaroita ja vaatteita.
Eniten annetaan sellaista apua, mitä myös kysytään eniten. Se kertoo siitä, että auttajat ja autettavat kohtaavat. Joskus tarjonta kuitenkin ylittää kysynnän. Tarjoutuminen lemmikkien hoitoavuksi on niin suosittua, että kaitsijoiksi halukkaita on enemmän kuin jeesiä kaipaavia.
Pirkkalassa Commuun on liittynyt vähän vajaa 300 käyttäjää ja apua pyydetään muun muassa koiran ja kissan hoitoon. Apua tarjotaan ukrainalaisten auttamiseen ja oman osaamisen tunnistamiseen.
COMMUN idea syntyi talvella 2021, kun Suomi oli koronakaranteenissa. Tavanomainen elämänmeno oli pysähtynyt ja moni huomasi olevansa tilanteessa, jossa kasvokkaiset tapaamiset olivat pannassa eikä pienimmässäkään tarpeessa voinut turvautua lähimmäisten tai ystävien tukeen.
Pirkkalassa asuva Ekmark ja hänen nuoruudenystävänsä, freelance-koodarina töitä paiskinut Ronnie Nygren näkivät olosuhteessa mahdollisuuden yhdistää ammattitaitonsa uuden palvelun luomiseen huomattuaan, että vastaavaa sovellusta ei ollut olemassa.
Commu perustettiin vuoden 2021 kesällä. Karoliina Kauhanen liittyi Commun kolmanneksi yrittäjäksi vastaamaan markkinoinnista, brändistä ja sijoittajayhteistyöstä. Täysipäiväisiksi yrittäjiksi kolmikko siirtyi vuoden 2022 alussa.
SOVELLUKSEN tarkoitus on tuottaa mahdollisimman paljon informaatiota käyttäjille, jotta he voivat itse valita, mihin tehtävään ja keneltä he ottavat apua vastaan tai kenelle sitä tarjoavat. Sama henkilö voi olla avun antajana ja pyytäjänä. Karttapohjaisen sovelluksen käyttäjä voi valita, haluaako ilmoituksia esimerkiksi 20 tai 200 kilometrin säteellä sijainnistaan vai kenties kokonaan etänä.
Ilmoituksia voi sovellukseen kirjautumisen jälkeen selata anonyymisti. Vasta ilmoituksen luonnin jälkeen käyttäjän tiedot näkyvät muille sovelluksen käyttäjille. On käyttäjien itsensä määriteltävissä se, kertooko itsestään muille paljon vai vähän. Käyttäjät eivät kuitenkaan näe toistensa puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta ja sijaintia.
Joillekin käyttäjille on tärkeää, että tietää olevansa tekemisissä henkilön kanssa, jonka henkilöllisyys on varmistettu, kun taas toisille auttajan tai pyytäjän henkilöllisyydellä ei ole niin suurta merkitystä.
”Tällä hetkellä vapaaehtoinen henkilöllisyyden tunnistaminen tapahtuu tekstiviestivarmenteella. Lähiaikoina käyttöön tulee vapaaehtoinen tunnistautuminen pankkitunnuksin”, Ekmark kertoo.
Toinen uudistus liittyy ilmoituksen voimassaoloon. Jatkossa käyttäjille tulee mahdollisuus määrittää itse ilmoituksensa päättymispäivämäärä. Nyt käyttäjän täytyy poistaa ilmoituksensa itse. Siinä tapauksessa jos käyttäjä ei ole aktiivinen, ilmoitus poistuu automaattisesti.
LUODESSAAN sovelluksen yrittäjät ovat määritelleet myös sen, mitä Commu ei ole. Se ei ole freelance-työskentelemisen alusta. Sovelluksen ilmoituksissa ei voi myöskään pyytää rahaa vaan auttamisen tavanomaisissa ja arvoltaan vähäisissä tehtävissä on oltava lähtökohtaisesti pyyteetöntä. Autettava voi halutessaan maksaa vaivanpalkkaa.
”Esimerkiksi jos auttaja käy kaupassa autolla, on perusteltua maksaa hänelle polttoainekuluista. Auttaja ei kuitenkaan voi pyytää sitä Commussa”, Ekmark selventää.
Myöskään ilmoitukset, jotka liittyvät politiikkaan, eivät tule julkisiksi sovelluksessa.
”Siis jos joku haluaisi auttaa jotakuta valitsemaan vaaleissa oikein, niin sitä ei voisi meillä ilmoittaa. Kiellettyjä ovat myös ilmoitukset, joissa haetaan treffiseuraa tai jotka liittyvät päihteisiin”, Ekmark selventää.
Jokainen Commuun luotu ilmoitus tarkistetaan. Vaikka käyttäjiä on paljon, ilmoitusten hylkymäärät ovat Ekmarkin mukaan pieniä. Tämän hän arvelee johtuvan siitä, että seula on ollut alun alkaenkin tiukka.
COMMULLA on kymmenkunta sijoittajaa. Koska start up -yrityksen sovellus on ilmainen yksityiskäyttäjille, Commun on pyrittävä rahoittamaan toimintansa muilla tavoin ponnistaakseen kannattavaksi. Commulla onkin siihen useita keinoja. Niistä viimeisin on kokeiluvaiheessa oleva, taloyhtiölle suunnattu KotiCommu. Taloyhtiö tekee oman tilin sovellukseen ja yhtiön asukkaat voivat pyytää ja antaa apua keskenään.
”Jos lähden lomalle, en välttämättä halua kaikkien Commun käyttäjien tietävän, että olen pois kotoa. Mutta taloyhtiössäni asuvien saattaisin haluta tietävän, että kukkani kaipaavat loman aikana kastelua”, Ekmark kuvailee.
KotiCommu on Helsingin kaupungin testattavana ja sen ensimmäiset pilotit alkoivat kolme viikkoa sitten. Tarkoitus on laajentaa kokeilua muuallekin Suomeen. Ekmark huomauttaa, että yksityishenkilö voi käyttää Commua ja KotiCommua rinnakkain.
Yrityksille Commulla on myynnissä maksullinen tuote sosiaalisen vastuun osoittamiseen. Yritys voi maksaa työntekijöilleen mahdollisuudesta tehdä työajallaan vapaaehtoistyötä Commun kautta. Yritys puolestaan saa näkyvyyttä sovelluksessa sosiaalisesti vastuullisena yrityksenä.
Yhdistyksille Commu tarjoaa maksullista mahdollisuutta saada oman ilmoituksensa toiminnastaan esille muille Commun käyttäjille, mikä mahdollistaa muun muassa vapaaehtoisten rekrytoinnin ja avun tarjoamisen sekä pyytämisen.
Kunnille suunnattu tuote on testauksessa myös. Commu mahdollistaa kunnan kotisivuille sovelluksen käyttöä alueella osoittavan karttaintegraation. Ekmarkin mukaan kunnat ovat kiinnostuneita tukemaan yhteisöllisyyttä ja asukkaitaan avun pyytämisessä ja antamisessa.
29-VUOTIAS Ekmark on itse käyttänyt sovellusta sekä avunantajana että -pyytäjänä. Psykiatrisena sairaanhoitajana aiemmin töitä tehnyt Ekmark piti hiljattain eräälle yhdistykselle koulutuksen mielenterveyteen liittyvistä asioista. Lisäksi hän on tarjonnut kertaluontoista keskusteluapua yksityisille henkilöille.
”Aika monta käyttäjää olen ohjannut eteenpäin johonkin mielenterveyspalveluun tai antanut akuutteja vinkkejä. Itselleni olen pyytänyt Commussa pyöränhuoltoa.”