Osuuskaupan Timo Mäki-Ullakko: ”Kaupan mielenkiintoisimmat ajat ovat alkamassa”

Automatiikan vallankumous uudistaa kuluttajienkin tavat käydä kauppaa.

OSUUSKAUPAN uudistajana tunnettu toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko on vakuuttunut siitä, että eri tavaroiden kierrätys yleistyy ja kasvaa. Kierrätyksestä tulee keskeinen osa jokapäiväistä kauppaa. Pirkanmaan Osuuskaupan Sokoksessa on juuri avattu uutukainen second hand -osasto. Kuva: Matti Pulkkinen

MAASSAMME on 19 maakunnallisesti toimivaa osuuskauppaa, joista toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakon luotsaama Pirkanmaan Osuuskauppa on valtakunnallisesti tunnettu ja arvostettu innovatiivisuudestaan.

Elintarvikekaupan myyntieuroilla mitattuna Suomen toiseksi suurin osuuskauppa POK on keskittynyt runsaan vuosikymmenen ajan ruokakauppaan. Mäki-Ullakon mukaan ratkaisu on osoittautunut oikeaksi ja viisaaksi.

Pian toimitusjohtajuutensa jättävä Mäki-Ullakko korostaa, että koko vähittäiskaupan historian mielenkiintoisimmat vuodet ovat vasta pian käsillä.

KAUPPANEUVOS Timo Mäki-Ullakko on henkeen ja vereen osuustoimintamies. Hän aloitti S-ryhmän kaupallisessa kenttäkoulutuksessa vuonna 1987 ja toimi sen jälkeen erilaisissa tehtävissä ryhmän sisällä.

Mäki-Ullakosta tuli vuonna 2001 Pirkanmaan Osuuskaupan talousjohtaja, jolta paikalta hän nousi POK:n toimitusjohtajaksi vuonna 2007.

Mäki-Ullakko on vuonna 1983 syntyneen POK:n kolmas toimitusjohtaja. Hänen nimekkäitä edeltäjiään olivat Ulla-Maija Tolonen ja Esko Kuusela.

Mäki-Ullakko muistuttaa, että perinteinen osuuskauppa on ollut kautta aikojen monitoimialayritys. Niillä on muun muassa rautakauppaa ja autokauppaa.

– Kun aloitin työni osuuskaupassa, havaitsin hyvin nopeasti, että eri kaupan alat kilpailevat tosissaan keskenään. Ne taistelivat esimerkiksi voimavaroista, investoinneista sekä liikepaikoista.

Mäki-Ullakko herätti oman osuuskauppansa johtoryhmässä pohdinnan, onko moisessa talon sisäisessä mittelössä mitään järkeä. Toimitusjohtaja muistaa hyvin, miten ruudinherkkä asia oli. Hänen kyseenalaistamallaan toimintakulttuurilla oli puolustajansa mutta uusille tuulille löytyi myös ymmärtäjiä.

– Pidän 2010-lukua erittäin tärkeänä merkkipaaluna POK:n historiassa. Aiemmin kaiken tekemisen ja toiminnan keskiössä oli kunkin toimialan oma kasvu.

Mäki-Ullakko korostaa, että POK nosti kirkkaasti ruoka-asiakkaan korkeimmalle korokkeelle. Uusi linjaus merkitsi totaalisesti sitä, että kaikki POK:n toiminnot peilattiin vain ja ainoastaan ruoka-asiakkaan lähtökohdista.

– Muun muassa käyttötavara- ja kukkakauppa sekä ravintolapalvelut alettiin rakentaa ruoka-asiakkaan silmin, odotuksin ja tarpein.

Mäki-Ullakko pitää POK:n kasvun ja kehityksen kulmakivenä ruoka keskiössä -strategiaa.

– Koko organisaatiomme on puhaltanut sitoutuneesti yhteen suuntaan.

Mäki-Ullakko toteaa, että POK:n pilotoimaa polkua on seurattu koko S-ryhmässä tarkasti.

– Maakunnat muodostavat keskenään kovin erilaisia asiakaskuntia ja -tarpeita. Väkirikas ja nuorekas Pirkanmaa on tarjonnut meille hedelmällisen maaperän.

Mäki-Ullakko huomauttaa, että POK:lla tulee olemaan peräti 12 Prismaa, kun monella osuuskaupalla niitä on vain yksi.

– Tusina Prismaa on paljon. Huomionarvoista on, etteivät Prismamme ole samanlaisia. Kukin Prisma on rakennettu palvelemaan oman reviirinsä, toiminta-alueensa tarpeita. Lippulaiva Prismassamme Kalevassa on vuodessa noin viisi miljoonaa asiakaskäyntiä, kun seutukaupunki Sastamalan Prismassa on vuodessa miljoona asiointia. Molemmat täyttävät paikkansa.

– On totta, että meillä on Pirkanmaalla suhteellisen pienellä alueella verraten suuri määrä Prismoja. Ne ovat kaikki kannattavia.

Mäki-Ullakko huomauttaa, että POK:n toimipaikkakartalla merkittävä muutos on tapahtunut ravintoloiden maailmassa.
Vielä 10-15 vuotta sitten osuuskaupan ravintolat monipuolistivat esimerkiksi Tampereen keskustan ravintolatarjontaa.

– Nykyään ravintoloistamme suurin osa on Sokoksen ja Prismojen yhteydessä.

Mäki-Ullakko sanoo, että silmiinpistävä muutos on tapahtunut myös käyttötavarakaupassa. Se on sopeutettu asiakasvolyymiin.

– Näin olemme onnistuneet ratkaisemaan kannattavuusongelmiamme.

Kierrätyskauppa kasvaa merkittävästi

Timo Mäki-Ullakko esittelee innoissaan uutukaista second hand -osastoa Tampereen Sokoksen neljännessä kerroksessa.

– Tämä on vielä koko maassamme täysin ainutlaatuinen kestävän muodin kerros. Second hand -osaston ohella paikassa on tarjolla pukeutumisen ompelu-, korjaus- ja tuunauspalveluja.

Lisäksi Sokos-tavarataloketju ja second hand -muodin verkkokauppa Emmy aloittavat yhteistyön, jonka odotetaan kasvattavan vaatteiden kierrättämistä sekä käytettyjen vaatteiden markkinaa merkittävästi koko Suomessa. Sokos on Suomessa ensimmäinen tavarataloketju, joka tuo vaatteiden kierrätysmahdollisuuden asiakkaiden ulottuville tällä laajuudella. Suomalaisten vaatekaapeissa lymyää käyttämättömänä rahanarvoisia aarteita. Mäki-Ullakko on vakuuttunut siitä, että eri tavaroiden kierrätys yleistyy ja kasvaa.

– Kierrätystavaroiden ympärille kehittyviä palvelukonsepteja nähdään aivan varmasti lähivuosina enemmän ja enemmän.
Mäki-Ullakko nostaa kiinnostavien ja seurattavien kehityspolkujen kärkeen viimeinen kilometri -kuljetuspalvelun. POK toteuttaa parhaillaan asiasta pilottia.

Miksi S-ryhmän osuuskaupat ovat onnistuneet?

Koko S-ryhmä, sen yhtenä toimijana Pirkanmaan Osuuskauppa, on onnistunut liiketoimissaan erinomaisesti.
Timo Mäki-Ullakko toivoo, että jokin tai jotkin yliopistot tutkisivat seikkaperäisesti, miksi osuustoimintapohjalla toimivat osuuskaupat ovat saavuttaneet vankan jalansijan juuri suomalaisessa yhteiskunnassa.

– Muistamme hyvin, miten monialakonserni Tradeka ei onnistunut, ja se myi kauppansa pois.

Mäki-Ullakon mielestä osuuskunta tarjoaa hyvän arvopohjan.

”Fyysinen kauppa ei ole kuollut!”

Timo Mäki-Ullakko pitää välttämättömänä kaupan alan kansainvälistä seuraamista, vaikka runsaan 5,6 miljoonan kansalaisen Suomi onkin omalainen saarekkeensa globaalilla ruokakartalla.

– Maailmalla tärkein lause on: ”Fyysinen kauppa ei ole kuollut”. ”Mutta tylsä kauppa on kuollut!”

Mäki-Ullakon mielestä tylsien kauppojen aika on päättynyt Suomenniemelläkin. Mäki-Ullakko kertoo, että alati kehittyvä ja laajeneva automatiikka mullistaa kauppaa. Automatiikan vallankumous uudistaa niin tavaroiden kuljettamisen kuin niiden keräilyn.

– Asiakasprofiili kirkastuu nykyisestään tulevaisuuden kaupassa. Digi, automaatio sekä tekoäly auttavat asiakasta kaikissa mahdollisissa asioissa.

– Yhteisenä nimittäjänä on helppous. Asiakas valjastaa kaikki apuvälineet etsimään hänen hyvinvointiaan ja hyvää oloa edistäviä vaihtoehtoja. Keskeisenä kriteerinä on lisäksi vastuullisuus.

– Kaupan alan suurin muutos on alkamassa. Kymmenen seuraavan vuoden aikana kauppa muuttuu historiallisella tavalla.

Kisa työvoimasta ei ole tullut yllätyksenä

Suomalaista yhteiskuntakeskustelua hallitsee vahvasti työvoiman saatavuus ja sen riittävyys. Timo Mäki- Ullakko sanoo, ettei työvoimapula ole voinut tulla kenellekään täytenä yllätyksenä.

– Nykytilanne on ollut aistittavissa ja ennakoitavissa kymmenen viime vuoden ajan. Ongelman juuret ovat syntyvyyden ja kuolleisuuden huonossa suhteessa.

Mäki-Ullakko herättelee, että työvoiman riittävyys on yhteiskuntamme suurin haaste, mikäli ongelmaa ei onnistuta ratkaisemaan. Työperäinen maahanmuutto on realistinen lääke.

– Hyväksymmekö tämän?

POK:lla on 3 200 työntekijää.

Pirkanmaa tarjoaa mahdollisuuksia

Timo Mäki-Ullakko teroittaa, että 533 000 asukkaan maakunta on Pirkanmaan Osuuskaupalle koko toiminnan perusta.

– Alueemme on mahdollistaja! Meillä ei ole Suomessa monia kasvualueita. Meillä on vastuu olla reviirimme arvoinen.

Mäki-Ullakko muistuttaa realismista, ettei muuttotappiosta kärsivillä maakunnilla ole samanlaisia mahdollisuuksia ja voimavaroja kehittää toimintaansa.

Toimitusjohtaja kiittelee vuolaasti POK:n henkilökuntaa, johtoryhmää, hallitusta, hallintoneuvostoa ja edustajistoa. Nykyinen edustajisto esitti toiveita kaupan kehittämiseksi.

– Edustajista hyvin monet nostivat esille lähiruoan. Olemme satsanneet lähiruokaan. Palkkasimme lähiruokalähettilään, joka on vieläkin maamme ainoa. Tällä hetkellä valikoimissamme on peräti 173 pirkanmaalaisen lähituottajan tuotteita. Parasta on, että tuottaja voi valita, missä myymälöissämme hänen tuotteitaan on. Pointti on siinä, ettei meillä ole sataa samanlaista kauppaa.

POK:n verollinen myynti nousi viime vuonna ennätykselliseen 1,3 miljardiin euroon ja liikevaihto ensi kertaa osuuskaupan historiassa yli miljardin euron. Toiminnan tulos oli hieman yli 24 miljoonaa euroa.

Pirkanmaan Osuuskaupan asiakasomistajille maksetun bonuksen määrä kipusi viime vuonna kaikkien aikojen korkeimpaan lukuun, 43 miljoonaan euroon.

”10 prosentin inflaatio on julma ja kestämätön”

Timo Mäki-Ullakko sanoo, että kymmenen prosentin kieppeillä pyörivä inflaatio on julma ja kestämätön.

– Korkea inflaatio ei ole kenenkään etu.

Ruokakauppaan keskittyvän POK:n veturi kertoo inflaation nostamien hintojen vaikuttaneen välittömästi asiakkaiden ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat ovat siirtyneet halvempiin vaihtoehtoihin. Käytännössä tämä tarkoittaa kaupan omien tuotemerkkien menekin kasvua.

– Esimerkiksi luomutuotteiden ja hedelmä- ja vihannesosaston tarjonnan kysyntä on pienentynyt merkittävästi.

Mäki-Ullakko korostaa, että inflaation talttuminen on kaikkien etu.

– Kaikkien on tärkeää muistaa, ettei inflaatiota määrää kukaan, se ei ole yhden tahon aiheuttama.

Mäki-Ullakko teroittaa, että elintarvikkeiden hinta määräytyy normaalioloissa tarjonnan ja kysynnän laista.