”Paljonko se kulkee?” on yleisin kysymys poliisiautosta. Eräs näppärä automaattilaite on pian joka autossa ja helpottaa valvontaa

Yhden työvuoron aikana auton mittariin tulee yleensä reilusti yli 200 kilometriä.

VANHEMPI konstaapeli Hannu Huhta-aho sanoo, että poliisiauton nopeus on tähän asti riittänyt kaikkiin tarvittaviin tilanteisiin. Kuva: Seppo Kummala

KEVÄTAURINKO hohtaa uudenkarhean, sinivalkoisen Opel Insignian kiiltävissä kyljissä. Tutusta logosta ja kattovalosta auton tunnistaa helposti poliisin virka-autoksi.

Sellaiseksi, jonka nähdessään mini tielläliikkuja ikään kuin varuiksi vilkaisee nopeusmittariin ja nostaa molemmat kädet rattiin.

Poliisin tärkeä työkalu kiinnostaa yleisöä. Paikallispuolustusharjoituksen kalustonäyttelyssä poliisiauton varustusta esitellyt vanhempi konstaapeli Hannu Huhta-aho tietää miettimättä, mitä virka-autosta eniten kysytään:

– Paljonko se kulkee, se tulee lähes poikkeuksetta.

No, paljonko se kulkee?

– Kyllä se yli kahtasataa menee, nopeus on riittänyt kaikkiin tarvittaviin tilanteisiin, Huhta-aho nauraa.

Hyvät ajo-ominaisuudet ja neliveto takaavat, että sinivalkoinen virkakiesi ei jää jalkoihin. Ihan sarjatuotantovehkeitä poliisiautot eivät ole, ne rakennetaan poliisin tarpeisiin, paitsi niiden ylimääräisten hevosvoimien puolesta, myös muulta tekniikaltaan.

Kurkistus sisätiloihin antaa osviittaa käyttötarkoitusta varten tehdyistä muutoksista. Kuljettajan ja apukuskin paikan välillä oleva konsoli on korotettu. Se kätkee sisäänsä kosolti tietotekniikkaa.

– Käytännössä pystymme tekemään autossa kaikki tarvittavat ”konttorityöt”.

POLIISIAUTO kätkee sisäänsä konttorillisen uutta tekniikkaa.

Kojelaudan päällä tuulilasista kurkkii erilaisia teknisiä silmiä; videokamerat ja tutkat ovat uusissa poliisiautoissa vakiovarusteita.

– Videokamera hyödyntää useita järjestelmiä. Se taltioi tilanteita, mutta tarkistaa samalla esimerkiksi liikenteessä kulkevien autojen tiedot rekisterikilvestä.

AUTOMAATTINEN rekisterikilven lukulaite otettiin Suomessa käyttöön vajaa kymmenen vuotta sitten. Muutaman vuoden ajan ne ovat olleet kiinteä osa jokaista uutta poliisiautoa. Rekisterikilven tietojen perusteella tietokone hälyttää poliisille, mikäli ajoneuvo on esimerkiksi ilmoitettu varastetuksi, se on poistettu liikennekäytöstä tai sillä on maksamattomia veroja.

Kalustonäyttelyssä ollut partioauto on viime vuoden mallia. Kilometrejä niihin kertyy kosolti, vuodessa helposti 60 000–80 000 kilometriä, taksilukemia siis.

POLIISIAUTON kattovalot ovat tehokkaita ledejä.

– Yhden työvuoron aikana auto liikkuu usein reilusti yli 200 kilometriä, Huhta-aho kertoo.

Poliisi esitteli virka-auton lisäksi käyttämäänsä panssariautoa paikallispuolustusharjoitus Pirkanmaa 23:n yhteydessä Tampereen Multisillan ostoskeskuksella tiistaina 7. maaliskuuta.