JOUKKOLIIKENTEEN tarjoaminen kaikille ei ole helppoa, mutta yrittäisivät edes!
Päällimmäinen huomio minussa ja monissa muissa pirkkalalaisissa on se, että varsinkin Tampereelta päin linja 8 on täpötäynnä jo ennen linja-autoasemaa. Pirkkalasta bussi on monesti täynnä jo ennen Härmälää ruuhka-aikoihin. Seuraavaa autoa ei voi jäädä odottamaan, koska kuka nyt haluaisi menettää kallisarvoista vapaa-aikaansa bussien odotteluun, jotka ovat nekin 10–30 minuuttia myöhässä? Ja usein yhtä täynnä.
Kuljettaja pyytää tiivistämään, vaikka tiivistettävää ei enää ole. Täynnä-merkkiä ei osata käyttää. Linjalla 8 bussit ajavat kolmen auton letkoissa, ja sitten odotetaan seuraavat puoli tuntia seuraavaa bussiletkaa.
Linja 12 on aina myöhässä. Siitäkin on laitettu palautetta, kuulemma aikatauluja on parannettu alkuvuodesta linjalla – vaikka bussit linjalla 12 ajavat edelleen myöhässä. Kuljettajat eivät ehdi pitämään lakisääteisiä taukojaan myöhästelyjen vuoksi.
ONKO linjan 8 täyttäminen 99,99 prosenttisesti Nyssen tapa saada ratikka myydyksi tamperelaisille ja meille pirkkalalaisille?
Kuulin myös, että linja 11 lyhennetään, miksi? Moni käyttää linjaa nytkin, koska kasit ovat aivan täpötäynnä välillä ja kaiken lisäksi moni jää pois Suupantorilta alkavalta matkalta Toiviossa. Tämä yhteys muuttuisi vaihdolliseksi. Vaihdot hidastavat matkantekoja ja vähentävät joukkoliikenteen houkuttelevuutta.
Selitys on – mutta se ei riitä –, että linjaa ei käytetä tarpeeksi välillä Pere–Pirkkala.
JÄLLEEN kysyn suunnittelijoilta: olemmeko vain karjaa teille? Linjalla kuin linjalla on selvää, että reitin alussa ja lopussa matkustajamäärä ei ole iso. Täytyykö jokainen bussi saada äärimmilleen, että lähtö kannattaisi ajaa?
Kaiken lisäksi linjalla 11 on Länsilinjoilla tosi hyvää palvelua, ja myöhästymisetkin maksimissaan minuutteja. Sieltä saa myös oman istumapaikan, mikä on erityisesti vanhuksien mieleen.
Vaikka linjan 11 kohtalo on jo päätetty asiakkailta ja bussikuskeilta mitään kysymättä, ehdotan samaa mitä teitte linjalla 12. Sillä pääsee keskustaan nopeasti Vaitista, kiitos siitä.
Laittakaa linja 11 kulkemaan Kyöstiltä neljä kertaa tunnissa ja päättäkää linja 8 sinne Pereelle. Se palvelisi, koska esimerkiksi aamun ruuhkissa Pirkkalan ruuhkat ohjattaisiin Sarankulman kautta Tampereelle nopeammin ja härmäläiset saisivat aloittaa ihanan tyhjillä busseilla Pereeltä.
LINJA 8 on niin pitkä, että sitä ei saada aikatauluun muuten kuin reittiä lyhentämällä ja väkimäärää vähentämällä. Saman voisi sanoa linjasta 12. Voidaan ehkä kallis ratikkakin jättää rakentamatta Pirkkalaan.
Huomauttaisin, että mutkaton työ- tai kotimatka säästää kuntalaisten aikaa ja hermoja. Isolla osalla ihmisistä kestää jo nyt pidempään matkoilla ratikan, vaihtojen ja linjojen karsinnan vuoksi, ja sitten pitää varata vielä lisää ja lisää aikaa myöhästymisten sekä julkisten kulkuneuvojen täynnä olon vuoksi. Täyttä kuormaa ei ole helppo purkaa.
Sekään ei ole kaunista nähtävää, kun K-kaupan takapihalle yritetään mahduttaa jopa kolme autoa linjalta 8 odottamaan lähtöä Pirkkalassa – sekö on kannattavaa toimintaa?
NÄIN yleisesti voisi sanoa, että hyvä jos pystyy kylkeä kääntämään täpötäydessä bussissa Tampereelta tänne Pirkkalaan linjalla 8! Joukkoliikenteen pitäisi kuitenkin palvella käyttäjiä, eikä käyttäjien joukkoliikennettä. Tätä mieltä minä olen ja varmasti moni muukin.
Istukaa siis vielä rauhassa siellä suunnittelussa pöytiin ja tehkää linjasto kerralla kuntoon. Säästäisitte isosti rahaa ja matkustajien aikaa sekä mielenterveyttä. Joku päivä joukkoliikenne on matkustajille, eivätkä matkustajat joukkoliikenteelle.
Jyri Väätäinen
Pirkkala