Pirkkalassa on Suomen ensimmäinen automatisoitu vertikaaliviljelylaitos – siellä kasvavat nyt basilikat, mintut ja timjamit kuin kerrostalossa

Lentoasemantien varressa alkoi innovatiivinen yrttituotanto kuudessa kerroksessa.

TUORETARHA Oy:n kaupallinen johtaja Antti Orrenmaa seurasi basilikojen kasvua vertikaaliviljelmällä Pirkkalan Lentoasemantien varressa. Ensimmäinen sato valmistuu maaliskuussa. Kuva: Jussi Koivunen / Studio Koivunen

Tuoretarha Oy investoinut uuteen innovatiiviseen vertikaaliviljelylaitokseen Pirkkalassa. Laitos on Suomen ensimmäinen teollisen mittakaavan täysin automatisoitu vertikaaliviljelylaitos ja palvelee erityisesti Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen kuluttajia ja ruokakauppoja.

Tuoretarha viljelee ensi vaiheessa seitsemää eri yrttiä yli 1,3 miljoonan yrtin vuotuisella tuotantokapasiteetilla. Asiakkaille uudella Vyrtti-tavaramerkillä markkinoitavia yrttejä toimitetaan maaliskuusta alkaen.

Viljelyohjelmassa on tuotannon alkaessa seitsemän yrttiä: basilika, tilli, korianteri, persilja, ruohosipuli, timjami ja minttu.

Tuoretarha Oy on startup-yritys, joka on investoinut alan johtavan yhtiön, myös pirkkalalaisen Netled Oy:n, vertikaaliviljelyteknologiaan.

MODERNIA vertikaaliviljelyä harjoitetaan näissä toimitiloissa Pirkkalan Lentoasemantien varressa. Kuva: Antti Jokinen

Vertikaaliviljely on energiatehokas ja korkean automaatiotason viljelymuoto, jossa energian ohella vesi ja ravinteet mitoitetaan kullekin kasville sopiviksi. Veden ja lannoitteiden kierto on suljettu ja energian uudelleenkäyttö on osin mahdollista.

Yrityksen mukaan hyvä sijainti lähellä Pirkanmaan kuluttajia ja asiakkaita ja optimoidut viljelyolosuhteet pidentävät yrttien myyntiaikaa ja parantavat tuoreutta, jolloin hävikki vähenee.

TUOTANTOLAITOS muodostuu kuudesta kerroksesta, jolloin viljelyrakennuksen pinta-ala minimoituu. Kuva: Jussi Koivunen / Studio Koivunen

Tuoretarha Oy:n mukaan viljely-ympäristö mahdollistaa yrttien tasaisen laadun ja maun, kun luonnon erilaiset ja vaihtelevat sääolosuhteet eivät vaikuta viljelyyn.

”Vastuullisesti viljeltyjä maukkaita yrttejä on suorastaan ilo myydä”, toteaa Tuoretarha Oy:n kaupallinen johtaja Antti Orrenmaa.

TUORETARHA Oy kasvattaa Pirkkalassa alkuvaiheessa seitsemää erilaista yrttiä. Kuva: Jussi Koivunen / Studio Koivunen

Tuoretarha Oy:n teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan tuoreyrttien ostopäätökseen vaikuttavat eniten tuoreus, maku, tuotteen runsaus ja säilyvyys. Myös tuoksua pidettiin tärkeänä tekijänä.

Kyselyyn vastasi 1300 suomalaista, jotka ostavat yrttejä vähintään kerran kuukaudessa.

Tuoretarha on päättänyt lahjoittaa tuotannon alusta alkaen osan tuotannostaan Tampereen seurakuntien Ruokapankille.