”Palkanlaskenta ei halventunut, mutta haavoittuvuus väheni”, on vastaus valtuutetuille, jotka pelkäsivät palkkasekoilua

PIRKKALAN kunnan palkanlaskenta on sujunut ilman suurempia haasteita sen jälkeen, kun se ulkoistettiin Sarastia Oy:lle vuonna 2021.

Näin toteaa henkilöstöjohtaja Jenni Harjula vastauksessaan ulkoistamisen järkevyyttä epäilleeseen Rauno Lehtisen (vas) valtuustoaloitteeseen.

”Helsingin kaupungin palkanlaskenta on ollut lievästi sanottuna sekaisin siitä asti, kun palkanlaskenta siirrettiin Sarastia Oy:n tehtäväksi”, Lehtinen maalaili viime joulukuussa jättämässään aloitteessa.

”Onkin aika selvittää, onko luvattua kustannussäästöä syntynyt lainkaan, vai onko siirto Sarastia Oy:lle tullut Pirkkalalle kalliimmaksi kuin entinen palkanlaskujärjestelmä”, Lehtinen tivasi aloitteessaan.

Asiaa selvitettiin ja vastaus saatiin maanantaina kunnanhallituksen kokouksessa.

Onkin aika selvittää, onko luvattua kustannussäästöä syntynyt lainkaan

Harjulan mukaan Sarastia Oy:n tuottaman palvelun kustannustaso on pysynyt samana kuin jos kunta olisi tuottanut palvelun.

Jenni Harjulan mukaan Pirkkalan kunta ei lähtenyt ulkoistamaan palkanlaskennan palveluita puhtaasti kustannuksiin ja säästötavoitteisiin perustuen, vaan syynä oli aikanaan vuonna 2021 palkanlaskentatiimin pieni koko ja sitä myöten haavoittuvuus.

Pienessä tiimissä palkanlaskennan kehittäminen kohti tämän päivän tarpeita olisi ollut haastavaa.

Pirkkalan palkanlaskennan palveluiden henkilöstön siirtyi toissa vuonna liikkeenluovutuksen periaatteita noudattaen ns.
vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen. Pirkkalan kunta on Sarastia Oy:n yksi omistaja.

Käytettävät järjestelmät eivät Harjulan mukaan ole samoja kuin Helsingin kaupungin palkanlaskennassa.

Tänä vuonna heinäkuussa Pirkkala laajensi Sarastia-yhteistyötään ottamalla käyttöön myös Sarastian asiakaspalvelujärjestelmän.

Kunnanhallitus ehdottaa, että valtuusto merkitsee aloitteen takia tehdyn selvityksen Pirkkalan palkanmaksujärjestelmän siirtämisen kustannuksista tiedoksi.