JOS Puskiaisten tiehanke jakaa aikuisten mielipiteitä, sitä se tekee myös nuorison keskuudessa. Näin voi päätellä Tampereen yliopiston opiskelijoiden tekemistä haastatteluista Pirkkalassa ja Lempäälässä.
Kunta- ja aluejohtamisen maisteriopiskelijat Akseli Tiensuu ja Juho Tiikko selvittivät nuorten näkemyksiä Pirkkalan ja Lempäälän välille suunnitellusta moottoritien oikaisusta ja 2-kehätiestä osana nuorisotyön kurssia.
He pyysivät ryhmähaastatteluihin Pirkkalan nuorten neuvoston ja Lempäälän nuorisovaltuuston jäseniä sekä joukkoa Lempäälän lukion opiskelijoita.
Akseli Tiensuu toteaa, että nuoret kokivat jonkin verran enemmän huolta ympäristöstä kuin iloa liikenteen sujuvoitumisesta, jos uusi tie rakennettaisiin.
”Kritiikki hanketta kohtaan painottuu aineistossa äärimmäisen paljon. Toki kritiikkiä on usein helpompi antaa kuin kehuja, joten voi miettiä, vaikuttaako sekin tuloksiin. Mutta nuorista osa oli selvästi huolissaan hankkeen vaikutuksista esimerkiksi luonnon monimuotoisuudelle”, Tiensuu kertoo.
”Oli myös niitä nuoria, jotka kannattivat tiehanketta paljonkin, juuri tästä yksityisautoilun ja matka-aikojen lyhentymisen näkökulmasta.”
Yhteensä haastatteluihin osallistui 37 nuorta. Iältään he olivat 16-19-vuotiaita.
SUURI osa nuorista ei tiennyt tiehankkeesta etukäteen mitään tai tiesi siitä vain hyvin vähän. Tapaamisten aluksi Tiensuu ja Tiikko esittelivät hankkeen nuorille, Tiensuun mukaan mahdollisimman objektiivisesti.
Haastattelut toteutettiin niin sanotulla kuuden hatun metodilla, jossa pohdittiin vuoron perään eri puolia aiheesta, kuten mitä vaaroja tai ansioita nuoret hankkeessa näkivät. Lopuksi aiheesta keskusteltiin vapaasti.
”Siinä saatiin tosi hyvääkin keskustelua yksityisautoilun kannattajien ja luontoarvojen puolustajien välille. Saimme tällä metodilla kattavan aineiston siitä huolimatta, että alkuun osa nuorista oli epävarmoja mielipiteistään”, Tiensuu sanoo.
TUNNISTA puoleentoista tuntiin kestäneiden tapaamisten päätteeksi ryhmät äänestivät: pitäisikö moottoritien oikaisu ja 2-kehätie rakentaa vai ei?
Niukka enemmistö kääntyi hanketta vastaan.
37 nuoresta 18 vastusti teiden rakentamista, 16 kannatti sitä ja kolme ei osannut tai halunnut sanoa kantaansa.
Pirkkalan nuorten neuvoston yhdeksästä osallistujasta viisi äänesti tiehankkeen puolesta ja neljä vastaan.
Lempäälän 28 nuoresta 11 puolusti ja 14 vastusti hanketta.
TIENSUUN ja Tiikon kurssityön yhtenä tarkoituksena oli aktivoida nuoria yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen nimenomaan ympäristötekojen näkökulmasta.
Miksi päättäjien olisi hyvä kuunnella nuoria?
”Nuoret ovat niitä, jotka elävät tiehankkeiden kanssa kaikista pisimpään. Jos radikaalisti sanotaan, hankkeiden työryhmissä saattaa istua ihmisiä, jotka eivät edes ehdi nähdä hankkeiden toteutumista. Nuoret sen sijaan näkevät niiden tulokset varmasti”, Tiensuu sanoo.
”Mielestäni tuloksemme osoittavat, että nuoret osaavat käsitellä monisyisiä asioita, joihin ei välttämättä ole kyllä-ei-vastausta, ja keskustella niistä kriittisesti.”
LEMPÄÄLÄSSÄ peruskoulunsa käynyt Tiensuu asuu nykyään Tampereen Hatanpäällä ja viimeistelee graduaan. Työpari Juho Tiikko puolestaan on varttunut Tampereella ja Salossa.
Tiensuu kertoo kiinnostuneensa Puskiaisten tiehankkeesta siksi, että se on kenties eniten palstatilaa paikallismedioissa saanut hanke hänen elinaikanaan.
”Olen myös itse retkeillyt Puskiaisten alueella jonkin verran. Viime vuonna löysin sieltä mustatorvisieniä.”