Historiallinen päivä alkoi Pirkkalan terveyskeskuksessa rauhallisena – Työntekijöiden tukipuhelin ruuhkautui, mutta potilaiden hoito sujui, kertoi palvelupäällikkö: ”Tämä alku menee järjestelmiin perehtymisessä”

Pirkanmaan hyvinvointialueen toiminta käynnistyi ilman isompia häiriöitä.

TYTTI UUTELA asioi Pirkkalan terveyskeskuksen päivystyksessä nuoren Inna Uutelan kanssa maanantaina, jolloin terveyskeskus toimi ensimmäistä päivää osana Pirkanmaan hyvinvointialuetta.

PIRKKALAN terveyskeskuksen päivystyksessä oli rauhallista maanantaina puoliltapäivin, kun Tytti Uutela istui aulassa odottamassa tyttärensä Inna Uutelan kanssa. He olivat saapuneet tarkastuttamaan Innan kipeitä korvia ja ehtineet odottaa vasta hetken, viitisentoista minuuttia.

Mistään ei pystynyt ensi vilkaisulla päättelemään, että meneillään oli historiallinen päivä. Maanantai oli ensimmäinen päivä, jona terveyskeskus toimi uuden Pirkanmaan hyvinvointialueen eli Pirhan alaisuudessa. Samalla terveyskeskus siirtyi pois kunnan vastuulta.

Tytti Uutela kertoi, ettei ollut suuremmin kiinnittänyt huomiota muutokseen. Uuden organisaation toimivuus ei huolettanut häntä.

”En ole juuri miettinyt asiaa”, Uutela totesi.

MILJA HÄNNISEN, joka toimi ennen terveyskeskuksen hoitotyön johtajana, kaulanauhassa komeili uusi nimikyltti, jossa oli Pirhan violetti ja oranssi värimaailma. Myös Hännisen työtehtävä on vaihtunut täysin. Nykyään hän on Pirhan lähipalvelusairaaloissa pohjoisen ja eteläisen alueen palvelupäällikkö. Pirkkala kuuluu pohjoiseen alueeseen.

Hänninen kertoi olevansa helpottunut, että maanantaiaamu sujui rauhallisissa merkeissä.

”Täällä oli yllättävän rauhallista. Ajattelin, että ovi saattaisi käydä tiuhaan”, Hänninen sanoi.

MILJA HÄNNISEN (vas.) työnkuva muuttui täysin, kun Pirkkalan terveyskeskus siirtyi hyvinvointialueen alaisuuteen. Hänninen keskusteli päivystyksen vastaanotossa sairaanhoitaja Tanja Moilasen kanssa.

HANKALUUKSIA työntekijöillä oli ollut Hännisen mukaan vain vähän siihen nähden, että lähes kaikki työssä käytettävät sähköiset järjestelmät oli pistetty uusiksi.

Niillä työntekijöillä, jotka palasivat vuodenvaihteessa pidemmältä vapaalta, esimerkiksi perhevapaalta, oli Hännisen mukaan hieman ongelmia saada käyttäjätunnuksensa toimimaan. Muutkaan eivät olleet saaneet vielä tunnuksia kaikkiin järjestelmiin, mutta Hännisen mukaan tärkeimmät niistä oli jo saatu käyttöön. Potilastyötä tunnusten odottelun ei pitäisi häiritä.

Ympäri Pirkanmaata tietotekniikkaan liittyviä kysymyksiä kertyi siinä määrin, että Pirhan työntekijöiden tekninen tuki oli maanantaina ruuhkautunut.

”Itse olin puhelinpalvelun jonossa 68. sijalla”, Hänninen hymähti.

Perjantaina pidimme eräänlaiset jäähyväiskahvit.

Milja Hänninen

JUHLISTETAANKO hyvinvointialueen aloitusta Pirkkalan terveyskeskuksessa jollakin tavalla?

”Perjantaina pidimme eräänlaiset jäähyväiskahvit. Tämä alku menee juhlan sijaan eri järjestelmiin perehtymisessä”, Hänninen kertoi.

HYVINVOINTIALUEIDEN toiminta Suomessa alkoi heti vuoden ensimmäisenä päivänä sunnuntaina. Pirha tiedotti ensimmäisen päivän sujuneen Pirkanmaalla ilman suuria häiriöitä. Asiakkaiden asiointiin vaikuttavia laajoja ongelmatilanteita ei havaittu.

Selvitettävänä oli ainoastaan Kelan joulukuun lopun tukimaksuissa tapahtuneita pankkitilimuutoksia, mutta häiriön ei arvioitu vaikuttavan asiakkaiden etuuksien maksuun.

Sen sijaan joitakin henkilöstön asiointiin ja sisäisiin palveluihin liittyviä ongelmia kyllä kohdattiin. Hyvinvointialueen henkilöstön tietojärjestelmäasioissa auttava asiakas- eli käyttötuki ruuhkautui vuodenvaihteessa, ja joidenkin työssä käytettävien autojen polttoainekorteissa havaittiin sunnuntaina ongelmia.

Hyvinvointialue kertoo tiedotteessaan, että käyttötuen ruuhkaa on helpotettu lisähenkilöstöllä ja että käyttäjätunnusten tilaamista on tehty sujuvammaksi. Polttoainekorttien tilannetta puolestaan selvitetään.

Henkilöstöhallinnossa tehdään tarkistustyötä, jotta tammikuun palkanmaksua varten tarvittavat tiedot olisivat kaikilla oikein palkka-ajoa varten. Hyvinvointialueella tehdään myös varajärjestelyjä siltä varalta, että palkanmaksuun tulee häiriöitä.

Terveyspalvelujen uudet puhelinnumerot Pirkkalassa

Hätätilanteessa soita hätänumeroon 112.

Terveyspalvelut

Terveyskeskuspäivystys 03 3845013, ma-pe klo 8–19, la-su klo 10–17

Ajanvaraus lääkärille ja hoitajalle sekä terveysneuvonta 03 3845020, ma-pe klo 9.15–13.15

Diabeteshoitaja 03 3845028

Suun terveydenhuolto 03 3845320, ma-to klo 8–15, pe klo 8–14

Ehkäisy-, perhesuunnittelu- ja äitiysneuvola, ma-pe klo 11–12
Alue 1 03 3845358
Alue 2 03 3845359
Alue 3 03 3845360
Alue 4 03 3845361

Lastenneuvola, ma-pe klo 11–12
Alue 1 03 3845353
Alue 2 03 3845354
Alue 3 03 3845355
Alue 4 03 3845356
Alue 5 03 3845357

Perheneuvola 044 4861141, ma, ti ja to klo 11–11.45

Terveyskeskussairaala 03 3845021

Sosiaalipalvelut

Sosiaalitoimisto 03 3845633, ma-pe klo 10–11.30

Vanhoihin numeroihin soitetut puhelut ohjautuvat oikeaan numeroon automaattisesti 30.4.2023 asti.