Suupantien katuremontti valmistuu ensi viikon lopulla – liian myöhään, manaa ravintolayrittäjä, joka laskee menettäneensä 25000 euroa tietyön takia

Mikko Hannulan mielestä katuremontti kiteyttää pirkkalalaisen ongelman.

”SUUPANTIELLÄ on kovin heikosti pysäköintipaikkoja ja nekin ovat yhden tunnin kiekkopaikkoja. Suupantorilla on kahden tunnin pysäköintipaikkoja, jotka ovat elintärkeitä keskustan yrityksille, mutta kulku torilta on tietöiden vuoksi hankalaa”, Mikko Hannula sanoo Oliver’s-ravintolan edustalla.

SUUPANTIEN katuremontin valmistuminen on venynyt kaksi viikkoa alkuperäisestä aikataulusta. Urakan on määrä olla täysin valmis ensi viikon perjantaina. Sitä ainakin Mikko Hannula odottaa. Restbar Groupin toimitusjohtaja on tuskastunut kunnostuksen etenemisen tahtiin.

Ei suinkaan siksi, hän painottaa, ettäkö hän olisi vastahankaan sitä syytä, miksi kulkuväylät ovat kuntakeskuksen vilkkaimmalla kadulla olleet auki jo viikkokausia. Näkemyksen perustelut löytyvät muualta.

”Kysymys on siitä, että ei olla otettu huomioon tietyön vaikutuksia elinkeinoelämälle.”

Restbar Group omistaa Oliver’s-ruokaravintolan, joka toimii Suupantie 6:ssa. Kun tien katuremontti alkoi elokuun alkupuolella, liikennettä ja jalankulkua suunnattiin ja rajattiin aidoin. Kun aiemmin ravintolaan oli pääsy molemmasta suunnasta Suupantietä, remontin alusta alkaen kiinteistöön on päässyt vain kiertoteitse yhdestä suunnasta Suupantien myötäisesti. Tämä ainoa avoinna oleva kulkuväylä ei ole kaikille helposti hahmottettavissa.

”Osa asiakkaistamme jopa soittaa meille, mistä ravintolaan oikein pääsee.”

Tästä viikkokausia jatkuneesta motista Hannula tulkitsee johtuvan sen, että ravintolan myynnit elo-syyskuun osalta ovat tippuneet neljänneksen verrattuna kahden koronavuoden vastaaviin lukuihin. Menetys Oliver’sin katteesta on tuntuva.

”Tämä kunnan leikki maksaa meille noin 25 000 euroa.”

Hannulan mukaan vastaavaa niiausta ei yrityksen muiden ravintoloiden luvuissa ole tapahtunut. Täten Oliver’sin lukujen selitystä ei voi Hannulan mielestä perustella esimerkiksi yleisillä elinkustannusten kasvulla ja siitä seuraavalla kuluttajien kiristyneillä kukkaronnyöreillä.

”Muissa ravintoloissamme on tehty ennätyksellisiä myyntejä”, Hannula perustelee.

Restbar Group pyörittää viittä ravintolaa viidessä eri kunnassa. Perheyrityksen liikevaihto tulee tänä vuonna olemaan Hannulan mukaan noin 7,6 miljoonaa euroa.

Yhtiö osti Oliver´s -ravintolan vuonna 2019 yksityisyrittäjiltä. Oliver´sin liiketila muodostuu kahdesta vierekkäisestä liikehuoneistosta, jotka yhdistettiin keväällä 2020. Hannulan sijoitusyhtiö omistaa toisen liiketilan ja toinen on ulkopuolisen omistama. Ravintolan liiketoimintaa harjoittava yhtiö on vuokralla molemmissa liiketiloissa.

KATUREMONTTIIN ärtyneellä Hannulalla olisi ratkaisujakin vastaisuuden varalle. Työ, jolla on suoria taloudellisia vaikutuksia, pitäisi hänen mielestään organisoida niin, että urakkaa tehtäisiin vähintään kahdessa vuorossa ja riittävällä miehityksellä.

”Ja mielellään niin, että urakat ketjutetaan siten, että työtä voidaan tehdä myös lauantaisin.”

Hannula viittaa kunnan sivuihin, joissa tietyöstä kerrotaan, että Suupantiellä tehdään pääsääntöisesti töitä kello 7-16 arkisin. Hän kehottaakin ottamaan mallia ratikkatyömaasta.

”Siellä koneet käyvät myös iltaisin ja viikonloppuisin.”

Pirkkalan kunnan kunnallistekniikan rakennuttajainsinööri Mikko Kemi vastaa sähköpostitse, että urakka on kilpailutettu tehtäväksi niin, että sallittu työaika on maanantaista perjantaihin kello 7-16 lukuun ottamatta eräitä työvaiheita, joita on tehtävä luvallisesti öiseen aikaan niiden vähemmän liikennehäiriön vuoksi.

”Mikäli urakka alkujaan kilpailutettaisiin ja vaadittaisiin tehtäväksi esimerkiksi kahdessa vuorossa ja viikonloppuisin, sillä olisi myös urakan kokonaiskustannukseen vaikutuksensa. Urakoitsijoilta silloin saatavat tarjoukset olisivat sen mukaisia”, Kemi tähdentää.

”Myöskin töissä tarvittavat kiviaineistoimipisteet ja maa-aineisten vastaanottopaikat noutoaikoineen kuorma-autoille, sekä työmaan tarvitsemat sidosryhmät ja muut toimijat, ovat pääsääntöisesti auki arkisin yleisinä työaikoina.”

Aikataulutukseen on vaikuttanut kunnan vaatimus, ettei töitä tehdä iltaisin tai viikonloppuisin silloin kun Suupantorin tai muun keskusta-alueen kesän tai Pirkkalan satavuotistapahtumat ovat käynnissä.

Hannula lisää, että urakan läpivientiä pitäisi tehostaa niinkin, että työtä voisi tehdä lyhyempinä katuosuuksina kerrallaan.

”Nykyiselle ratkaisulle voi toki olla teknisiä syitä, jotka eivät meille aukea. Mutta nyt tie on ollut torilta K-kaupalle asti auki pitkään ja työtä on tehty verkkaisella tahdilla. Jos minä yksityisenä yrittäjänä tekisin tuolla tahdilla töitä, ei tarvitsisi kauaa töitä tehdä”, hän lataa.

Kemin mukaan urakkaa onkin tehty osissa niin, että kadun etelä- ja pohjoispuoli on erikseen kunnostettu.

”Urakkaa suunniteltaessa olemme huomioineet keskusta-alueella toimimisen ja kesän Suupantorin tapahtumiin kohdistuvia häiriöitä minimoiden muun muassa siten, että aina jompikumpi eteläinen tai pohjoinen kevyen liikenteen väylä on oltava koko ajan päällystetyllä pinnalla käytettävissä.”

SUUPANTIEN vesihuolto- ja pintaurakka on rajannut tienkäyttöä viikkokausia.

URAKASSA tilattujen muutos- ja lisätöiden perusteella työaika on sovittu 14. lokakuuta saakka alkuperäisen 30. syyskuuta sijaan.

Hannula ynnää, että jos urakka olisi valmistunut nykyistä nopeammin, Oliver’sille koituneen tappion määrä olisi voinut olla jopa puolet nykyistä pienempi.

Kuluneina viikkoina hän onkin ollut yhteydessä kuntaan useampaan otteeseen saadakseen ajantasaista tietoa remontin edistymisestä.

Ensimmäinen kontakti asian tiimoilta oli kolme viikkoa sitten. Hannula kertoo saaneensa silloin tiedon, että Suupantien kävelytien käyttöä estävän aidoituksen pitäisi poistua seuraavalla viikolla yhteydenotosta. Viikosta 38 jalankulun olisi siis pitänyt onnistua kiinteistön edestä ja käynti ravintolaan olisi ollut suoraan Suupantieltä.

”Ei toteutunut. Aika lohdutonta.”

Hannulan mielestä olennaista olisi saada vapaa kulku parkkipaikkoja tarjoavalta Suupantorilta ravintolaan. Hän kertoo kunnan kannan olevan se, että jotta kulkuyhteys avautuisi, porraskiveys Suupantie 6 -kiinteistön edustalle Suupantieltä pitäisi ensin olla valmis. Porraskivien asennusta odotellaan vielä, mikä herättää kärsimättömyyttä Hannulassa. Hän kertoo saaneensa kunnalta tiedon, että ravintolan edessä olevat kiviportaat valmistuvat tämän viikon aikana ja sen myötä viimeistään perjantaina saadaan kulkuväylä Suupantorille auki. Hannula epäilee tavoitteen realistisuutta.

”Siksi sovimme kunnan kanssa, että järjestämme uuden katselmuksen paikan päällä tämän viikon torstaina.”

Kemi myöntää, että portaiden asennus on siirtynyt urakassa urakka-ajan loppupuolelle.

”Porraskivimateriaalien saatavuudessa on ollut urakoitsijalla haasteita. Portaat toteutetaan tämän viikon aikana, jolloin myös kulku niiden kautta Suupantorin suunnalta Suupantie 6 ylätasanteelle rajataan mahdolliseksi työmaa-aidoin muusta työmaasta.”

Onko Pirkkalalla mennyt vähän liian hyvin? Ovatko yritykset Pirkkalalle itsestäänselvyyksiä? .

Mikko Hannula

TERRAWISE Oy on Suupantien urakan pääurakoitsija ja sillä on ollut myös omia aliurakoitsijoita kohteella.

”Tällaisessa keskusta-alueen urakassa myös liikennejärjestelyjen yhteensovitus, muutokset ja valvominen on myös turvallisempaa, kun alueella on yksi pääurakoitsija, joka vastaa koko alueesta”, Kemi perustelee.

Kemi korostaa, että Suupan alueiden liiketilat ovat olleet saavutettavissa koko urakan ajan.

”Mutta tietenkin paikoin rajoitetusti tai eri kulkusuunnista työmaan liikennejärjestelyistä johtuen valitettavasti.”

Jos urakka ei valmistu 14. lokakuuta mennessä, viivästysmaksu on 0,05 prosenttia urakkasummasta jokaista alkavaa työpäivää kohden. Koko urakkahinta on 454 000 euroa.

”Pahoittelemme urakan aiheuttamaa häiriötä niin Suupan alueen yrityksille, käyttäjille kuin asukkaille”, Kemi sanoo.

HANNULA tiivistää viestinsä peräänkuuluttamalla tervettä järkeä. Samalla hän sanoo katuremontin kiteyttävän pirkkalalaisen ongelman.

”Onko Pirkkalalla mennyt vähän liian hyvin? Ovatko yritykset Pirkkalalle itsestäänselvyyksiä? Kun peilaan muiden ympäristökuntien elinkeinopolitiikkaan ja yhteistyöhön, mitä kaupungit ja kunnat tekevät yritysten kanssa, ero on valtava. Pirkkalasta puuttuu taho, joka organisoisi keskustan elävöittämistä kunnan ja yritysten väliä.”

Hannula kantaakin huolta, että kuntakeskusta jää jalkoihin.

”Suurelle yleisölle Pirkkala on yhtä kuin Partola. Tarvittaisiin kiireesti asennetta, että läpi kunnan organisaation tehtäisiin kuntakeskuksen eteen töitä. Tietyömaa on multihuipentuma.”