Pirkkalalainen lähijäätelö on osa paikallisten jäätelönvalmistajien trendiä: ”Ensi kesänä meille tulee varmasti lisää myyntipaikkoja”

Pirkkalan Jäätelötehdas luottaa tuotteita valmistaessaan kolmeen komponenttiin, jotka kaikki palvelevat hyvää makua.

Artikkeli on osa Pirkkalaisen Ruokaa läheltä -teemaa. Lue lisää teemajuttuja täällä.

PETRI Putila ja annos Jäätelötehtaan suosituinta jäätelömakua, pistaasia

Suomalaiset ovat tunnetusti jäätelöllä herkuttelijoita. Helmikuusta lähtien Pirkkalassa on voinut valita paikallisen vaihtoehdon, kun kauppias Petri Putila avasi Pirkkalan jäätelötehtaan K-Citymarket Pirkkalassa. Alku on ollut rohkaiseva.

”Heti kun avattiin, jäätelö alkoi myydä hyvin.”

Kesää kohti mentäessä tahti vain kiihtyi. Yleisimmän kesälomakuukauden heinäkuun hellepäivinä jäätelön menekki oli satoja litroja päivässä.

ASIAKKAILLA on valinnanvaraa. Jäätelötehtaalla on reseptiikkaa 60-70 erilaiseen makuvaihtoehtoon. Niissä on henkilökunnan kehittämiä yhdistelmiä ja asiakkaiden toiveiden täyttymyksiä.

Jäätelötehtaan asiakkaiden ehdoton suosikki on pistaasi. Sitruunasorbetti, suolakinuski, passion-juustokakku, lakritsi ja salmiakki hivelevät myös useimpien kuluttajien makuhermoja.

Kaikille muillekin mauille löytyy vannoutuneet kannattajansa eikä valmistuksessa ole jouduttu karsimaan repertuaaria. Vegaanisten jäätelöiden valmistusmääriä on pitänyt kuitenkin alentaa jonkin verran.

”Vegaanisille jäätelöille on omat kuluttajansa, mutta heitä on määrällisesti vähän.”

JÄÄTELÖTEHDAS valmistaa jäätelönsä muutamasta ainesosasta. Jäätelöt tehdään nesteestä, joka on joko kotimaista maitotuotetta, vettä tai kaurakermaa. Makuraaka-aine on toinen komponentti ja sitä täytyy olla Putilan mukaan paljon.

”Raaka-aineessa ei pidä säästellä. Se on maun salaisuus.”

Kolmas ainesosa on makupasta, jota jäätelöihin lisätään massan koostumuksen vuoksi ja maun syventämiseksi.

Jottei maku kärsi hiukkaakaan, periaate on, että yhtä erää myydään korkeintaan neljä päivää.

”Vaikka laboratoriotestit ovat osoittaneet, että massan laatu kestäisi hyvänä viikonkin säilytyksen, näen, että jäätelö on tuoretuote. Kierto on ollut niin hyvä, että ei yksikään erä ole ollut sitä neljää päivää myynnissä. Sesonkiaikana jäätelöerä on päivän tai pari myyntialtaassa.”

Erämäärien ja -kokojen oikeasta mitoituksesta kertoo sekin, että hävikkiäkään ei Putilan mukaan juurikaan synny.

Pirkkalan Jäätelötehtaassa valmistetaan kylmää herkkua viitenä päivänä viikossa.

Ensi kesänä meille tulee varmasti lisää myyntipaikkoja.

Petri Putila

PUTILA aloitti jäätelövalmistuksen ollessaan kauppiaana Lahdessa vuonna 2019. Muutettuaan Pirkkalaan toissa keväänä hän tiesi, että tulisi siirtämään jäätelötehtaansa uuteen kotikuntaansa.

Vain puoli vuotta Jäätelötehtaan avaamisen jälkeen Putilalla on uusia suunnitelmia tulevalle. Syksymmällä sen on tarkoitus alkaa myydä valmiita 450 millilitran jäätelöpakkauksia.

”Pakkauksia on myyty jo nyt, mutta kun ne täytetään käsin tilauksen jälkeen, se on vähän hidasta varsinkin ruuhka-aikaan. Mutta kun tuote on valmiiksi purkitettu, asiakkaan on helppo napata tuote mukaan. Lisäksi moni asiakas haluaa viedä kotiin useampia makuja kerrallaan.”

Purkit tulevat myyntiin sekä kauppaan että Jäätelötehtaan yhteyteen. Voi olla, että Pirkkalan jäätelöä saa tulevaisuudessa muualtakin.

”Tälle kesälle kahvilat kyselivät tuotteitamme myyntiin, mutta emme vielä uskaltaneet lähteä mukaan, koska ei tiedetty, miten saamme tämän ensimmäisen kesän vietyä läpi. Mutta ensi kesänä meille tulee varmasti lisää myyntipaikkoja.”

Yritys vuokraa myös kärryjä, joista voi tarjoilla enimmillään 14 litraa jäätelöä. Putila kertoo, että kärryjä on vuokrattu esimerkiksi lastenkutsuille ja häihin.

PUTILA arvelee, että Pirkkalan Jäätelötehtaan kanssa saman mittaluokan valmistajia on Suomessa jo kymmeniä. Hän uskoo pienten, paikallisten jäätelövalmistajien määrän nousevan edelleen. Hän puhuu jo pienestä trendistä.

”Tällä alalla on paljon mahdollisuuksia erottautua kilpailijoista. Voi keskittyä esimerkiksi vegaanisiin tuotteisiin tai erottautua muilla tavoin.”

Kun kysyy, mikä maku erottautuu edukseen Putilan mieltymyksissä, hän puntaroi pistaasin ja salmiakin välillä. Perusteellisen harkinnan jälkeen valinta on salmiakki.

Pirkkalainen julkaisee yhdessä Pirmedioiden muiden paikallislehtien kanssa Ravinto – ruokaa läheltä -teemaliitteen 31.8.2022. Silloin liite julkaistaan näköilehtenä osoittessa pirkkalainen.fi/nakoislehti. Samana päivänä painettu liite jaetaan Pirkkalaisen paperilehden mukana. Teemajutut julkaistaan pirkkalainen.fi:n etusivun uutisvirrassa ja teemakoosteessa täällä viikoilla 34 ja 35.